S titulom či bez?

pre-niektorych-realita-pre-inych-sen-foto-jan-peterMédiami prednedávnom preletela informácia, ktorá doslova šokovala študentské kruhy. Niektorých len šokovala, iných sa priamo dotýkala. Nemilosrdný verdikt znel: Zrušenie akreditácií na FiF UK v Bratislave, konkrétne odborom: marketingová komunikácia, kulturológia, religionistika a žurnalistika.

Obavy a pochybnosti sa začali vynárať aj v prostredí študentov našej univerzity. Nejasná budúcnosť a strach z možného zrušenia akreditácie určitého študijného programu predsa nie je taký nereálny, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Oslovili sme preto docenta Eduarda Chmelára, pedagóga katedry žurnalistiky UKF, ktorý nám toto dianie objasnil:

V čom je podľa Vás hlavná príčina situácie, ktorá v poslednom čase vyústila na Univerzite Komenského v Bratislave?

Poviem to priamo: situácia na Katedre žurnalistiky FF UK v Bratislave je logickým dôsledkom činnosti prof. Juraja Vojteka, ktorý ju ako vedúci zlikvidoval svojimi personálnymi rozhodnutiami v deväťdesiatych rokoch. To sú v kuloároch dlhodobo známe veci. Ak zdecimujete celú jednu vedeckú generáciu, ak svojou márnomyseľnosťou vyštvete najschopnejších ľudí a zostane vám jedna generačná diera, následky sa neprejavia hneď, ale sú o to ničivejšie.

Ničivé sú najmä pre študentov, ktorí na to doplatili najviac. Tí zrejme neočakávali, že niečo takéto je možné na univerzite s najdlhšou históriou na Slovensku…

Upozorňoval som na to viac ako desať rokov, kam to povedie a toto je výsledok. Odmietam preto zvaľovať celú zodpovednosť na súčasné vedenie katedry na čele s docentom Sandom. Na druhej strane je to určité varovanie.

Varovanie pred čím?

Pred stavom, keď katedra nie je schopná počítať aj s alternatívnymi riešeniami. Byrokratické rozhodnutie akreditačnej komisie považujem za čistú švejkovčinu, kedy musí jeden odbor doplácať na výmenu stráží v prezidentskom paláci, hoci inak by kritériá splnil minimálne v rovnakej miere ako iné katedry podobného zamerania. Ale vedenie katedry je tu práve od toho, aby dokázalo pružne reagovať aj na nezmyselné požiadavky.

Môžeme teda tvrdiť, že sklamali úradníci, ktorí ako zvyčajne, vidia do problému najmenej?

Také jednoduché to nie je, chyba je naozaj v úradnom zvládnutí celého procesu, ale do toho sú predsa zainteresovaní všetci: členovia akreditačnej komisie, ktorí trvajú na byrokratických predpisoch za každú cenu; vedenie katedry, ktoré predsa nesmie svoju budúcnosť postaviť na jednom človeku a do istej miery aj študenti, ktorí sa nezaujímali o stav odboru. Odborný profil bratislavskej katedry však nie je výrazne horší ako profil katedier v Nitre, Trnave, Ružomberku alebo Prešove, no ani to neznamená, že je kvalitný a uspokojujúci. Problém je totiž inde. Podľa môjho názoru má Slovensko v súčasnosti len veľmi málo mediálnych odborníkov, ktorí by mohli ako-tak konkurovať aspoň blízkemu zahraničiu. Naplnili by jednu, maximálne dve katedry. Všetko ostatné je luxus.

Kompetentní vidia šancu v nových profesoroch, ktorých by musel prezident menovať do začiatku budúceho akademického roka alebo v zabezpečení iného profesora Univerzitou Komenského zvonku.

Konkrétne katedra žurnalistiky je zabezpečená na tri roky.  Tento časový horizont je postačujúci na možné zinaugurovanie nových profesorov tejto fakulty. Na druhej strane pred veľkým problémom stoja súčasní tretiaci. Za normálnych okolností by po úspešnom zvládnutí štátnej záverečnej skúšky a obhájení titulu bakalár automaticky postúpili do magisterského štúdia, stačilo len vyplniť prihlášku. Dnes sa však chystá na našu katedru nápor študentov z bratislavskej katedry, ktorí tam nemôžu dokončiť štúdium. Naša fakulta bude pravdepodobne nútená pristúpiť k výberovým prijímacím skúškam na magisterské štúdium. Môže to na jednej strane skvalitniť výber študentov, na druhej strane skomplikovať život súčasným študentom tretieho ročníka.

Celé dianie sa dotýka aj katedier kulturológie a masmediálnej komunikácie a reklamy.

Docent Jozef Leikert, vedúci katedry kulturológie

Dotýka i nedotýka. Všetko záleží od toho, koľkí študenti prejavia záujem pokračovať v štúdiu na našej katedre. (Niektorí sa možno rozhodnú pre štúdium v zahraničí.) Múdrejší budeme o niekoľko týždňov. Sme však ochotní vyjsť bratislavským študentom v ústrety. Veľa bude záležať od našich kapacít.”

Doktorka Katarína Fichnová, vedúca katedry masmediálnej komunikácie a reklamy

„Výsledky procesu komplexnej akreditácie pre Univerzitu Konštantína Filozofa v Nitre a tým aj pre študijný program marketingová komunikácia a reklama ešte nie sú známe. Univerzita, fakulta ako aj vedenie katedry sa snažilo kritériá stanovené pre akreditáciu naplniť v najširšej možnej miere. Náš študijný program má svojho garanta, ako i garantov disciplín študijného programu, čo bol problém, ako bolo komunikované v médiách, práve študijného programu marketingová komunikácia na Univerzite Komenského. Ako som však uviedla v úvode, výsledky akreditácie zatiaľ nie sú známe.”

Reálne obavy z podobných problémov nielen na našej univerzite, ale na celom Slovensku, sú stále aktuálne. Nedostatok mediálnych odborníkov poukazuje na diery v slovenskom školstve.

autor článku: Soňa Borovská
autor fotografie: Ján Peter

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.