Populizmus so štýlom

Publikum s nadšením víta moderátorskú dvojicu, sprevádzanú dnešným pokusným králikom. Ale ničoho sa netreba báť, nový výrobok firmy HOAX, s.r.o je bezpečný. Bezpečne vám totiž nespraví vôbec nič z toho, čo sa píše na obale.

Muž s niekoľkými očividnými kilami navyše berie do rúk onú zázračnú pilulku. Hltá, zapíja a ako uvádza moderátor krátkej show, po niekoľkých dňoch sa dostavia požadované výsledky – chudý pás, vypracované brušné svaly a odporujúc všetkým zákonom bodybuildingu i široké ramená a pevné prsia. Ľudia v publiku tlieskajú. Pravdepodobne preto, lebo im tak bolo povedané.

konecne-je-jasne-comu-v-skutocnosti-vdacime-za-teoriu-relativityTo isté skúša aj tridsaťročný podnikateľ, ktorý nemá na športovanie čas. Reklamu videl v televízii pri sledovaní svojho obľúbeného seriálu, preto neváhal a okamžite zadal do mobilu vystavované číslo. O niekoľko týždňov sa však miesto atletickej postavy dostavili problémy s pečeňou a otázka: „Kam som len dal ten reklamačný formulár?”

Áno, reč je o reklamách. Dlhé ruky komercie žmolia medzi prstami gumu, ktorou vám z hláv bez problémov vygumujú zdravý úsudok a racionalitu do takej miery, že chudák Descartes sa musí v hrobe obracať s intenzitou menšieho tornáda. Nehovoriac o tom, že pri starostlivom rozrátaní financií a spočítaní nákladov za kúpu napríklad takých zázračných piluliek na chudnutie vám vyjde prekvapivý výsledok. „Veď za tie peniaze som mohol mať stacionárny bicykel a kilo jabĺk!” konštatuje rozhorčene podnikateľ.

Reklamy sa vám však často nesnažia ukázať len tú zázračnú najľahšiu cestu – je jedno, či ide o extra efektívny liek na obezitu, či čarovnú panvicu, ktorej chýba len dobré slovo na to, aby sa po varení aj sama umyla – ale často pokrytecky tvrdia, že liter zhnitých, rozmixovaných a zriedených jabĺk je pre vaše telo ten pravý nápoj so 100% ovocnou zložkou. A tie krásne zrelé jablká, ktoré sa na vás vábne zelenajú z obalu? Tak tie pravdepodobne práve pri vašom lahodnom nápoji ani neutekali.

V dnešnej dobe verí propagande obchodných spoločností skutočne len veľmi neskúsený človek. Každému je totiž na prvý pohľad jasné, že ak chce jeden niečo úspešne predať za dobrú cenu, musí to vychváliť až do nebies. „Tieto náplasti proti fajčeniu? Že nepomáhajú? Ale prosím Vás! Zaručený úspech! Sám som vďaka nim prestal,” vysvetľuje obratný obchodník potenciálnemu kupcovi. Nikdy si pri tom z cigarety ani len nepotiahol. Z obchodu však nič nebude. „Nie, ďakujem. Raz som si takto kupoval pilulky na chudnutie a boli to vyhodené peniaze,” odbíja muž dotieravého predajcu a odchádza. Od nešťastnej kúpy pravidelne jazdí na bicykli a úspešne zhodil už päť kíl.

A kde sme nechali spomínanú reklamu? Tá nie je nič iné než policajným sklom obchodníkov. Zatiaľ čo oni vidia všetko, čo sa deje, vy máte možnosť vidieť len to, čo vám sami ukážu. Skvelé a výborné produkty, ktoré je hriech nekúpiť za tak nízku cenu. Vo svojej milosrdnosti vám ani omylom neukážu, akým spôsobom a za akých podmienok tovar vznikol. Veru, máme im byť za čo vďační!

autor článku: Mário Lorenc
zdroj foto: klik.tv

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.