Čo (ne)viete o Facebooku

co-neviete-o-facebooku-bez-popiskuZrejme to všetci poznáme. Pripojíme sa na internet, pozrieme si mailovú schránku a prejdeme do nášho obľúbeného virtuálneho priestoru – na Facebook. Alebo naopak, najprv Facebook, ten je vždy prvý, a až potom, ak mi zvýši čas, to ostatné. Koľko toho vieme o sociálnej sieti, na ktorú sa prihlasujeme?

Tvorcom Facebooku je len 26-ročný Mark Zuckerberg zo štátu New York. Od malička bol blázon do technológií a programovania. Už na strednej škole spolu so svojím kamarátom zostrojili inteligentný MP3 prehrávač, ktorý však napriek veľkému záujmu firiem odmietli predať. Potom nasledoval Harvard, štúdium však bolo druhoradé, pretože sa intenzívne venoval svojim vlastným projektom. Vytvoril hneď niekoľko sociálne orientovaných webových stránok. Prvá umožňovala spolužiakom vyhľadávať mená ľudí zapísaných na rovnaké prednášky. Na druhej študenti hodnotili fotky svojich spolužiakov. Úspech mu ale priniesol až Facebook (FB). Mark vraj celý kód naprogramoval len za dva týždne. Jeho web si neuveriteľne rýchlo získal obľubu na celom Harvarde. Už počas prvých dvoch dní sa doň prihlásila viac ako polovica študentov, preto sa Mark rozhodol Facebook sprístupniť aj ďalším vysokoškolákom, najskôr zo Stanfordu a Yale, potom do celých USA. Od februára 2006 sa začali do systému pripájať veľké spoločnosti a od 11. augusta 2006 sa môže pripojiť akýkoľvek používateľ mailovej schránky starší ako 13 rokov. V polovici toho istého roka mal FB už 7 miliónov členov. Lákavý bol pre rôzne veľké spoločnosti ako Microsoft, Yahoo! alebo Viacom, tieto ponuky ale Zuckerberg odmietal s cieľom vytvoriť sieť pre všetkých. To sa mu aj podarilo, keď začalo prudko stúpať percento používateľov starších ako 35 rokov, ale najmä počet stredoškolákov.

mark-zuckerbeg-stvoritel-najpopularnejsej-socialnej-siete

Facebook v číslach

Dnes sa jeho tržná cena pohybuje tesne nad úrovňou 20 miliárd dolárov. Má viac ako 500 miliónov aktívnych používateľov, z nich polovica sa prihlasuje na stránku každý jeden deň a spolu strávia na tejto doméne za mesiac viac ako 700 biliónov minút. Priemerný používateľ má približne 130 priateľov, zapojený je do minimálne 80 skupín, stránok a udalostí a mesačne vyprodukuje 90 rôznych obsahov.

Spadáte do skupiny “priemerný používateľ”?

My všetci, ktorí túto stránku využívame, sme z Marka Zuckerberga spravili najmladšieho dolárového miliardára, ktorý sa už objavuje v rebríčku najbohatších ľudí sveta. Len na reklame totiž spoločnosť zarobí tento rok približne 1,6 miliardy a spolu s ďalšími príjmami, akými je tzv. Facebook Credits, platidlo za virtuálny tovar a služby, by sa mohli celkové tržby vyšplhať až na 1,75 miliardy dolárov.

facebook mal pôvodne slúžiť pre lepšie spojenie s blízkymi, dnes sa stále viac degeneruje na sebaprezentáciuČo prinesie budúcnosť

Momentálne je FB jednoznačným lídrom na webe, ale nemusí tomu tak byť navždy. Geert Lovink, holandský mediálny teoretik, naznačuje, že práve obrovská návštevnosť a popularita sú predohrou k pádu tohto projektu. Sociálnu sieť prirovnáva k MySpacu, ktorý sa ešte pred tromi rokmi tešil pozícii komunitného lídra podobne ako dnes Facebook, v konkurencii mladšej sociálnej siete však nakoniec neobstál a už niekoľko rokov stráca fanúšikov. Problémom, ktorý je na FB zjavný, je strata súkromia, čo si asi všetci podvedome uvedomujeme. Možnosti využívať bezpečnostné prvky a nastavenia, ktoré Facebook poskytuje, sú podľa teoretika nedostatočné a komplikované. To, čo dnes uverejníme na stránke, sa nám časom môže veľmi vypomstiť. Rôzne zábery a statusy o najlepších „žúrkach” a zábavkách dnes síce slúžia na pobavenie a zaspomínanie si, čo ak si ich ale o päť rokov bude prezerať náš potenciálny zamestnávateľ? Ďalším problémom je degenerácia stránky, ktorá mala pôvodne ľahšie spájať ľudí s ich blízkymi a novými známymi. Dnes sa stále viac využíva Facebook na selfpromotion, teda sebaprezentáciu. Jeho používatelia píšu o tom, ako sa majú, čo perfektné zažili a čím sa môžu pochváliť „celému svetu”, aj keď išlo iba o podarenú rannú praženicu. Ak to teda pôjde takto ďalej, reálne hrozí znechutenie z tejto stránky. A to už ani nehovorím o počte hodín, ktorý namiesto povinnostiam venujú „zisťovaniu, ako sa majú kamaráti.” Je len otázkou času, kedy si to uvedomia a začnú sa pomaly a ticho z Facebooku vytrácať.

Odhlásime svoje konto a máme vyhraté

Naozaj? Ak nám totiž niekedy napadne vrátiť sa späť, Facebook má „v zálohe” všetky naše údaje, aby sme sa nemuseli trápiť s opätovným uploadovaním svojich údajov a fotiek. Server ich totiž nikdy nevymaže.

Facebook je úžasná vec, ktorá, ak sa správne používa, ponúka skvelé možnosti. Minca má ale dve strany, dávajme si preto pozor na čas strávený na tejto stránke, lebo už existujú ľudia liečiaci sa z tejto závislosti. Ale hlavne opatrne s tým, čo všetko pustíme do sveta, lebo môže prísť deň, kedy to budeme ľutovať.

autor článku: Jozef Rybár

zdroj foto: news.com.au, neatorama.com, blogspot.com

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.