Upírske plesanie

ples_upirov-topKatedra hudby Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre v týchto dňoch zažíva veľký úspech. Na divadelné dosky sa jej podarilo priniesť svetoznámy muzikál Ples upírov. Licencia, ktorú katedra získala od viedenskej produkčnej spoločnosti Vereinigte Bűhnen Wien bola vôbec prvou udelenou študentskou licenciou na svete.

Nápad na spracovanie muzikálu Ples upírov vznikol na Katedre hudby asi v januári 2010. Vzápätí katedra oslovila viedenskú spoločnosť kvôli udeleniu licencie. „Trvalo pol roka, kým sme ich presvedčili, aby nám licenciu udelili. Sme radi, že sa to nakoniec podarilo. A dokonca nám dovolili urobiť si aj vlastnú produkciu,” hovorí Elena Záhoráková, choreografka muzikálu. Otvorenú produkciu, teda slobodné zásahy do muzikálu, doteraz spoločnosť udelila len slávnemu Brodwayu, študenti UKF teda majú byť právom na čo hrdí. Preklad textov z nemčiny zabezpečil Ján Štrasser, okrem toho má „náš” muzikál aj autorskú scénografiu, vizuál a kostýmy. Pod scénu, ktorá je vizuálne veľmi zaujímavá a zložitá, sa podpísal Peter Janků. Je založená na častej zmene prostredia (počas predstavenia sa prostredie zmení až dvadsaťkrát), čo je typické pre réžiu Petra Oravca, ktorý má rád dynamiku. Stoštyri krásnych kostýmov zhotovila Eva Kleinová. Dominuje na nich, ako inak, červená, čierna a biela farba.

ples_upirov_2

Predlohou muzikálu Ples upírov bol rovnomenný film Romana Polanskeho z roku 1967, ktorý parodizoval upírsku tematiku cez vtipný a naivný príbeh mladého Alfréda a profesora Abronsia. Tí sa ako hľadači upírov dostanú do Transylvánie, kde láska Alfréda ku krčmárovej dcére Sáre spustí lavínu udalostí a boj na život a na smrť proti grófovi von Krolockovi a obyvateľom jeho hradu – upírom. Príbeh sa nekončí typickým happy endom, nakoniec sa takmer všetci zmenia na upírov. „Bolo to náročné. Dlho sme si lámali hlavu nad režijno-dramaturgickou koncepciou muzikálu. Chceli sme, aby posolstvo inscenácie bolo aktuálne, súčasné, pre mladého diváka. Hľadali sme takú súčasnú metaforu vampirizmu, čo to znamená pre súčasných ľudí. Našli sme tému sieťovania, je to akoby vírus, ktorým sa nakazuje bunka od bunky. Hľadali sme rôzne atribúty – internet, perverzná sexualita, choroba AIDS, finančné krízy, ekologické problémy, ktoré sa šíria medzi ľuďmi,” hovorí o prípravách dramaturgička muzikálu Slavka Civáňová.

ples_upirov_3

V realizačnom tíme, ktorý dva semestre pracoval na muzikáli, je dokopy vyše sto ľudí. Len počas jedného predstavenia je ne scéne dvadsaťpäť hercov, ktorých dopĺňa živý zbor a orchester. Náročné hlasové a spevácke výstupy boli výzvou pre mnoho študentov a doktorandov UKF, ktorí si v muzikáli zahrali. „Keď som prvýkrát ten part uvidel, zľakol som sa, ale povedal som si, že musím bojovať. Je to pre mňa veľká príležitosť, veľa som sa naučil a posunul sa ďalej,” oceňuje skúsenosti na Plese upírov predstaviteľ Grófa von Krolocka Ján Hyža, absolvent Janáčkovej univerzity múzických umení v Brne a doktorand na Katedre hudby v odbore didaktika hudby na UKF.

Gróf von Krolock a SáraMedzi členmi Zboru sme našli aj študenta, ktorý tak trochu „vytŕčal” v pozitívnom slova zmysle. Bol totiž asi jediný študent účinkujúci v muzikáli bez hudobného či dramatického vzdelania. „Ešte nikdy som v ničom podobnom neúčinkoval. Baví ma hudba, spev, mám kapelu a už druhý rok som členom školského zboru. Keď ma oslovili k účinkovaniu v muzikáli, neváhal som. Spoznal som veľa nových ľudí a sme skvelá partia, veľmi sa mi to páčilo,” povedal Jaroslav Reichel, študent matematiky a informatiky na UKF, ktorý dopĺňa, že najlepší skladatelia boli vraj matematici, lebo matematické myslenie je podobné tomu skladateľskému.

Na režisérsku stoličku si sadol už spomínaný Peter Oravec, absolvent UKF, ktorý sa podpísal pred dvoma rokmi aj pod muzikálom Jozef a jeho zázračný farebný plášť. „Toto je jeden z najťažších muzikálov, aké poznám, a možno aj preto ma lákalo, pracovať na tom. Objavil som ho cez hudbu v roku 1998. Keď som ho konečne aj uvidel, zamiloval som sa do neho a týmto spracovaním sa mi splnil taký môj sen. Neveril som, že ho niekedy aj zrealizujem,” teší sa režisér. Živý orchester, ktorý bol podmienkou licencie, je podľa Petra silou predstavenia. „Sme radi, že sa nám podarilo mať tam zbor a živý orchester, všade vo svete sa muzikály hrávajú naživo, len na Slovensku sa hrávajú na playback. Aj v tomto je náš Ples upírov jedinečný. Som veľmi spokojný,” zhodnotil niekoľkomesačnú snahu Oravec.

Premiéra muzikálu Ples upírov sa odohrala 3. mája 2011 vo Veľkej sále Starého divadla Karola Spišáka. Ďalšie štyri predstavenia, ktoré povoľovala licencia, sa konali 4., 5., 6. a 7. mája 2011.

autorka článku: Lenka Káčerová
autor fotografií: Lubo Balko

Alfred a profesor Abronsius

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.