Európska komisia zverejnila správu o pokroku vo vzdelávaní a odbornej príprave k roku 2010. Jediný cieľ krajín EÚ, ktorý sa podarilo naplniť, je zvýšenie počtu absolventov v matematických, prírodovedných a technických odboroch. Slovensko sa v niektorých oblastiach umiestnilo excelentne, inde úplne prepadlo.
V dvoch kategóriách získala Slovenská republika prvenstvo. Je u nás až 93% mladistvých s ukončeným vyšším stredoškolským vzdelaním (= získané maturitné vysvedčenie alebo výučný list), čím sme predstihli cieľ Európskej únie až o 8 percent. Zároveň iba 5% našich študentov predčasne odchádza zo stredných škôl. V oboch oblastiach najhoršie dopadli Portugalsko a Malta, kde má len polovica mladistvých vyššie stredoškolské vzdelanie, pričom viac než 30% z nich predčasne ukončilo stredoškolskú dochádzku. Slovensku sa dobre darí využívať možnosť štúdia v zahraničí, kde sme obsadili štvrté miesto z 27 krajín EÚ. Celkovo sa v únii zlepšilo porozumenie písanému textu i účasť na programoch celoživotného vzdelávania.
Na druhej strane, len okolo 17% Slovákov, Čechov a Rumunov má vysokoškolské vzdelanie, zatiaľ čo európsky priemer je 32%. Na spodku rebríčka sme skončili pri financovaní vzdelávania, na ktoré štát dáva len 4% hrubého domáceho produktu. Pri oboch spomínaných oblastiach je lídrom Dánsko, kde má až polovica skúmanej skupiny vysokoškolské vzdelanie a na školstvo prispieva táto krajina 7,8% HDP. Slabá je aj naša 79-percentná účasť na predškolskom vzdelávaní, priemer v EÚ je 92%. Najlepšie je na tom Francúzsko so stopercentnou predškolskou dochádzkou, najhoršie Fínsko so 67 percentami. Taktiež je u nás nízky počet učiteľov (od roku 2000 pokles o 17%) a zároveň sme na najspodnejších priečkach z hľadiska ďalšieho odborného vzdelávania pedagógov.
Komisárka pre vzdelávanie Androulla Vassiliou vyhlásila, že investovanie do vzdelávania sa odzrkadlí v dlhodobom hospodárskom raste, no práve kvôli kríze je potrebné tieto zdroje využívať čo najefektívnejšie. Aj napriek iba jedinému splnenému kritériu (zvýšenie počtu absolventov v matematických, prírodovedných a technických odboroch) vníma Európska komisia zlepšenie systémov vzdelávania v kľúčových oblastiach. Trendy naznačujú, že väčšinu cieľov pre rok je 2020 je možné dosiahnuť, niektoré z reforiem musia členské štáty predložiť EK už v nasledujúcich týždňoch.
autor článku: Lukáš Božik