Mikuláš krstil na Mikuláša

Reality TVPedagóg našej UKF-kárskej Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Mgr. Peter Mikuláš, PhD. dal mikulášsky darček odbornej verejnosti aj študentom. Symbolicky na Mikuláša pokrstil svoju prvú knihu Reality TV.

 

„Kniha vznikala počas niekoľkých rokov, kedy som dával dokopy viaceré z reality šou. Sú v nej popísané tri, pričom nie všetky boli vysielané súčasne, kniha preto vznikala dlhší čas,“ hovorí Mikuláš o svojej prvotine. Kniha zachytáva dnešné dianie v televízii a jeho posun v porovnaní s minulosťou. „Keby ste sa pred dvadsiatimi rokmi opýtali hlásateľky Nory Beňačkovej, či by vám ukázala obývačku alebo kuchyňu, určite by nesúhlasila. Dnes sme svedkami toho, že tzv. celebrity, ale aj úplne obyčajní ľudia prijímajú vo svojich domácnostiach neznámych ľudí, televízne štáby, a teda prostredníctvom kamier aj verejnosť. Z ich súkromného priestoru sa stáva priestor verejný. To bolo podnetom k napísaniu tejto knihy, je totiž zaujímavé zisťovať, prečo to tak je.“ Podľa pedagóga je zvláštne aj to, že dnes už „hviezdami televízie“ nie sú ľudia s distingvovaným správaním, spisovnou slovenčinou ako boli kedysi hlásateľky. Tými hviezdami sa stávajú obyčajní ľudia, ktorí by pred desiatimi rokmi na obrazovke asi nemali čo robiť.

Peter Mikuláš so svojou knihou Reality TV

Reality TV je kniha určená predovšetkým odbornej verejnosti a študentom odborov, ktoré sa týkajú spoločnosti, sociológie, politológie, marketingu, mediálnej komunikácie, žurnalistiky, psychológie a iných odborov. V knihe si môžu nájsť podklady, ktoré môžu pomôcť pri písaní odborných a záverečných prác. „Ale myslím, že si v knihe nájde niečo aj široká verejnosť, sú tam aj kapitoly, ktoré sú akýmsi úvodom do rôznych problematík,“ odporúča Mikuláš.

Krstným otcom knihy sa stal pedagóg poľskej Ekonomickej univerzity v Katoviciach Prof. UE dr hab. Krysztof Gajdka, PhD., MBA. „Krysztof  Gajdka je môj dlhoročný priateľ, spolupracovník v rôznych projektoch. Veľmi sa mi páči práve prepojenie slovenských a poľských kontextov. Bol by som veľmi nerád, keby sa kniha zastavila na hraniciach Slovenska. Chcel by som, aby kniha nadobudla charakter akéhosi stredoeurópskeho projektu. A do budúcnosti zvažujem aj možnosť knihu rozšíriť, doplniť ju o poľské, české, možno maďarské kontexty, čiže o kontexty Strednej Európy, a vydať ju v niekoľkých jazykoch,“ hovorí o svojich plánoch Peter Mikuláš. Reality TV sa už teraz predáva v Čechách a bola distribuovaná aj poľským mediálnym odborníkom a študentom, ktorí o ňu prejavili záujem.

Peter Mikuláš a Krysztof Gajdka

Kniha o reality šou by nemala zostať jedinou Mikulášovou publikáciou. Už teraz má plány na napísanie ďalšej. „Chcel by som sa zamerať aj na problematiku úrovne mediálnej kultúry, ktorá je podľa mňa momentálne veľmi nízko. Jedna vec je kritizovať to a druhá vec je poukázať na dôvody, prečo sa to tak deje. A mňa tieto dôvody fascinujú.“

 

autorka článku a fotografií: Lenka Káčerová

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.