Je budúcnosť Slovenskej televízie ružová?

Logo RTVSZ prieskumov obľúbenosti televíznych staníc  naša verejnoprávna televízia klesla v sledovanosti na historické minimum. Prečo a kam speje jej budúcnosť?

Prvé vysielanie, z pražskej Meštianskej besedy, sa objavilo na obrazovkách 1. mája 1953. Odvtedy uplynulo veľa vody a jej silné postavenie, obľúbenosť a sledovanosť  z predrevolučných rokov sa rúti ako domček z karát.  Čím to je, že kedysi táto televízia bola úspešnou a kreatívnou, no dnes ju vnímame ako stanicu pre pamätníkov? Sú vinníkom seriály? Televízny program zacielený na staršiu generáciu (aj keď nemôžeme tvrdiť, že snaha zaujať mladšieho diváka nie je)?  Alebo môžeme označiť za vinníka  televíznych redaktorov, režisérov, manažment?  Veľa hlasov hovorí o neefektívnosti, zbytočnosti koncesionárskych poplatkov,  ba dokonca nezaujímavosti relácií RTVS a apelujú na jej zrušenie v prospech komerčných televízii. Vystupujú na povrch otázky: Načo platiť poplatky, keď v nej aj tak nič nie je? Prečo by sme mali podporovať  z našich daní taký obrovský zbytočný pohlcovač peňazí? Vláda si môže zaplatiť televízny blok v komerčnej televízií a ešte ušetrí. Ak by suma 90 miliónov eur vyčlenených na RTVS bola ponúknutá tomu, kto najkvalitnejšie spracuje požiadavky Ministerstva kultúry na vysielanie, záujem by bol veľký.  Môžeme to však považovať za riešenie?

Zákon a propagácia

Produkcia a šírenie programov vysielaných verejnoprávnou televíziou je stanovené právom.  Program vytvorený v tomto aparáte sa môže šíriť iba prostredníctvom  tohto média.  Napríklad reláciu Kapura vidíme v televízií alebo si ju môžeme pohľadať vo videoarchíve na webe. Je to však dostatočná propagácia? Vie o tejto relácii aj niekto iný ako vytrvalý milovník slovenskej ľudovej hudby a tanca? Asi nie… Väčšia informovanosť divákov by nezaškodila.  Ak sa o niečom vie viac, pritiahne to viac divákov, viac ohlasu, vyššie skóre na koláči sledovanosti a hlavne viac peňazí…

Budova Slovenského rozhlasu

Verejnoprávnosť vs. konkurencieschopnosť

Určite mnohí z nás majú doma satelit ponúkajúci veľké množstvo televíznych kanálov.  Hlavne tých komerčných. Komerčné televízie zatiaľ nepriniesli taký verejne užitočný program ako RTVS.  To ale neznamená, že by ho nepriniesli, ak by neexistovala. Možno by bola aj chuť sa pustiť do tejto sféry. No úplne iná situácia by bola, ak by si komerčné televízie mohli privyrobiť svojou verejnoprávnosťou zo štátneho rozpočtu. Pomohla by potom konkurencieschopnosť zvýšiť kvalitu týchto typov programov na oboch stranách barikády?

Dynamické spravodajstvo

Z nedávneho prieskumu vyplynulo, že viac ako polovica opýtaných sa stotožňovala s názorom, že „verejnoprávna televízia na Slovensku je potrebná, pretože iba takáto televízia je schopná divákom poskytnúť aj také programy, ktoré komerčné televízie nevysielajú.”  Naozaj, manažment sa snaží vytvoriť podmienky pre tvorenie a vysielanie takých programov, ktoré v komerčných len ťažko nájdeme, a to : menšinové magazíny (Rómsky magazín, Rusínsky magazín), programy pre rôzne sociálne skupiny – deti (Mašktrníček, Fidlibum), dôchodcov, televízne debaty rôzneho zamerania (Fokus),  kvalitné a aktuálne spravodajstvo, televízne seriály, filmy vzniknuté za podpory štátu… Na Jednotke či Dvojke veľa „mainstreamových” filmov nenájdeme. Čo však v komerčných staniciach nie je, sú filmy v pôvodnom znení a nie sú to len americké trhače rekordov v návštevnosti, ale kvalitné európske alebo inonárodné filmy. Televízia sa tiež snaží oživiť, zmodernizovať a zdynamizovať spravodajstvo – vidíme to aj v premene dĺžky trvania správ a zmene dizajnu. Čo je však dôležité, Slovenská televízia ako jediná dbá na kvalitný a spisovný prejav svojich moderátorov. Rarita v našich médiach. Tento pohyb vpred v myslení RTVS  je nepochybný, ale je dostačujúci na to, aby sa vyrovnal ostatným staniciam na trhu?

Budova Slovenskej televízie

Média nás obklopujú dennodenne a chceme od nich aktuálne správy najvyššej kvality, dobrú zábavu, myšlienku, nápad, duševné obohatenie… Sme jednoducho nároční diváci 21. storočia. RTVS je tá televízia, ktorú si my (alebo naši rodičia) platíme a očakávame nejaký štandard. Otvára sa tu teda otázka: Chceme RTVS zrušiť a jej kompetencie ponúknuť  komerčným televíziám alebo ju ponechať, zvýšiť jej príjmy (napr. pomocou neobľúbenej reklamy a pod.) a nechať manažérov pracovať na vyšších otáčkach?

A aký názor majú na RTVS študenti?

Tomáš:
Nepozerám Jednotku, ale to preto, že nepozerávam televíziu vôbec, a keď pozerám, tak len televízne noviny na Markíze, lebo to je najviac spopularizovaná televízia a sem-tam nejaké filmy na Markíze alebo Jojke, pretože na STV nedávajú filmy, o ktoré by som mal záujem.

Lukáš: Nepozerám…Slabá filmová ponuka pre mňa osobne. Určite by som nezmenil to, že nemajú reklamy počas filmov, to je dobre, ale zmenil by som také to ich zameranie na mladšieho diváka.

Katka: Slovenskú televíziu pozerám minimálne… A ked už ju pozerám, tak pozerám reláciu 5 proti 5 lebo je zábavná. Zrušila by som Poštu pre teba, lebo je to podľa mňa totálna hlúposť a strata času a peňazí.

Martin: Slovenskú televíziu veľmi rád pozerám. Nezmenil by som na nej nič. Je to plnohodnotná televízia.

Lenka: Na STV mám rada práve jej odlišnosť od komerčných televízií. Nerušila by som ju, lebo prináša programy, ktoré ostatné televízie nechcú vysielať a ani by podľa mňa nevysielali. Tiež pokladám za veľké plus, že nemajú toľko reklám a film, ktorý má  hodinu a pol si za ten čas aj pozriem, nie ako u iných TV kde ten istý film trvá kvôli reklamám aj 3 a pol hodiny!

Autorka: Marianna Poliačiková
Foto: SITA, anc

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.