Manhattan, čiernobiele majstrovstvo

Manhattan (1)Manhattan, 1979, Komédia / Dráma / Romantický, réžia: Woody Allen, hrajú: Woody Allen, Diane Keaton, Michael Murphy, Mariel Hemingway, Meryl Streep a ďalší.

Nikto nemôže spochybniť status Woodyho Allena ako jedného z najlepších režisérov sveta. Všetky jeho filmy možno považovať za osobné výpovede autora. Inteligentný humor a kvalitne spracované scenáre sú zárukou spokojnosti každého filmového klasika. V roku 1979 sa do dejín zapísalo jeho ďalšie majstrovské dielo, Manhattan.

Geniálne zvládnuté scenáristické umenie nám ponúka slovnú klasiku v kombinácii moderného, horko-sladkého humoru s nadčasovou romantikou. Kus tejto starej romantiky výnimočne nie je len ošúchané klišé práve vďaka čaru čiernobieleho filmu.

Manhattan je jeden z jeho najosobnejších filmov, ktorým vyznáva lásku k svojmu rodnému mestu, New Yorku. Ďalšia významná dejová línia filmu zachytáva pavučinu vzťahov, ktoré sa odohrávajú nielen na plátne, ale aj v reálnom živote. Hlavná postava, Isaac Davis (Woody Allen), pociťuje frustráciu v oboch oblastiach svojho života. V práci, pretože natáčanie bezduchých televíznych show ho už nenapĺňa, i v kruhu svojich priateľov. Práve absencia farieb môže túto frustráciu odzrkadľovať. Isaac i jeho priatelia sú spisovatelia. Yale (Michael Murphy), jeho najlepší priateľ, pracuje na biografii Eugena O’Neila. Mary, Yaleova žena, je kritičkou a zároveň píše stĺpčeky. Jill (Meryl Streep), Isaacova exmanželka, ktorá ho opustila pre inú ženu, píše knihu, v ktorej sa pravdivo spovedá z ich manželského a sexuálneho spolužitia. Isaac to považuje za sociálno-sexuálne poníženie. V príbehu vystupuje aj Isaacova 17-ročná milenka a spriaznená duša, Tracy (Mariel Hemingway). Paradoxne, pre ňu zožal Allen najviac negatívnej kritiky. Tracy symbolizuje všetku energiu, vzrušenie a zároveň fakt, že nájdenie viery v ľudí pomôže prekonať umeleckú či emocionálnu krízu. Isaac sa neskôr zoznámi s Yaleovou milenkou, Mary (Diane Keaton). Je nezávislou intelektuálskou novinárkou a hneď pri prvom stretnutí si ostro vymieňajú názory. Postupom času v ňom vzbudí záujem a zamiluje sa do nej. Podstatou filmu však nie sú vzťahy, ale dialógy, ktoré v nich postavy vedú. Napriek jednoduchým zápletkám nepôsobia naivne, cítiť v nich rozumovú a osobnostnú vyspelosť s dávkou emocionálnych vzplanutí.

Manhattan (2)

Allenov humor bol vždy kontrastom jeho charakterov. Notorický okuliarnatý flákač a hypochonder v protiklade k neuveriteľne múdremu a výrečnému človeku, ktorý týra samého seba. Po dokončení filmu ho Allen znenávidel, no napriek tomu sa Manhattan stal jedným z jeho najúspešnejších filmov.

autorka článku: Adriána Majerčínová
zdroj fotografií: United Artists

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.