Tisícročná včela (zabzučí) na divadelných doskách

Majú za sebou niekoľko pôvodných slovenských muzikálov. Ich špecialitou nie sú len svetové muzikály, ale aj tvorba vlastných muzikálov z pôvodnej slovenskej literatúry. V tomto žánri tak ožila Báthoryčka, Pacho či Adam Šangala. Tieto skutočnosti sa spájajú v jednom názve: Divadlo Andreja Bagara.

Tisícročná včela plagátAutorom známeho románu Tisícročná včela je Peter Jaroš, ktorý vytvoril aj scenár jeho filmovej predlohy. Ide o trojgeneračný román popisujúci osudy rodiny Pichandovcov a obyvateľov obce Hybe na Liptove. Dramatická podoba veľkolepého románu bude však zahŕňať len dve generácie tejto rodiny, obce, ako aj Slovenska v jeho historických chvíľach. Tvorivý tím sa nebude snažiť len o pohľad do minulosti slovenského národa. Ich zamyslenia sa budú dotýkať mravných otázok o fungovaní ľudských hodnôt, o ich minulosti, ako aj budúcnosti.

Príbeh skúseností

Keďže od vydania románu prešlo už 35 rokov, pri jeho rozsiahlosti to nemal režisér, autor scenára a libretista Martin Kákoš jednoduché. Doba sa za tento čas veľmi zmenila. „To, čo zostalo, je silný príbeh spätý s našimi dejinami a skúsenosťami,“ hovorí režisér. Prvotný zámer réžie je zobraziť rodinný príbeh rodiny Pichandovcov. Scénické zobrazenie bude v intenciách magického realizmu, o ktorom si réžia myslí, že bude lahodiť divadelným doskám. Dôležitú úlohu zohráva i to, že ide najmä o príbeh odohrávajúci sa na Slovensku v období, kedy fungovala medzi ľuďmi aj ľudová slovesnosť. O kostýmy sa postará Ľudmila Várossová a o návrh scény Pavol Andraško.

Hudba so zárukou kvality

Hudba je krvou muzikálu, za ktorú vďačíme autorovi Vašovi Patejdlovi. Táto inscenácia je pre neho určitým pokusom a cieľom skombinovať ľudovú slovesnosť so súčasnou hudbou. „Je to v dobrom slova zmysle návrat ku koreňom. Taktiež je to dobrá výzva, či sa na Slovensku so slovenskou tematikou dá urobiť svetovo znejúci muzikál,“ hovorí.

Tisícročná včera DAB

Včela je symbolom húževnatosti Podtatrancov, symbolom vitalizmu

Texty jednotlivých piesní má na svedomí Kamil Peteraj. „Včela je symbolom húževnatosti Podtatrancov, symbolom vitalizmu. Rod Pichandovcov prežije všetko, je to rod húževnatý. Možno ho autor trochu idealizuje, že je pracovitý, ale Liptáci si radi vypijú, viem o nich svoje. Môj otec hovorieval, že tam na Liptove, keď pradedo doniesol fúru štrku a zomrel, tak to tristo rokov nemal kto odpratať,“ spomína Kamil Peteraj. Texty sú plné lyrickosti, humoru a irónie namierenej na Slovákov.

Choreografia v znamení súzvuku

Tanečná kariéra choreografa Jána Moravčíka začínala v súbore SĽUK, neskôr sa presunul na muzikálovú dráhu s dielom Báthoryčka a Adam Šangala. Pohybová výpoveď pri tomto projekte však bude vychádzať nielen z ľudových výrazov. Zámer choreografa spočíva v spojení ľudového tanečného umenia so silnou pohybovou a výrazovou výpoveďou. Pre hercov a tanečníkov bude tento muzikál znamenať veľkú výzvu zvládnuť nielen silný štylizovaný folklór, ale aj balet a neoklasiku. Dôležité je to, aby veselé momenty boli vhodne zdôraznené a aby zábavné momenty boli zjavne vyjadrené.

Divadlo Andreja Bagara poňalo tematiku muzikálu Tisícročná včela naozaj veľkolepo. Máme na čo tešiť, keďže podľa Kamila Peteraja je Nitra mekkou slovenského muzikálového divadelníctva.

autorka: Lucia Holienčinová
foto: DAB

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.