Spotrebiteľ má ohromnú silu, môže dokonca zmeniť svet

Len my sami sme zodpovední za obsahy svojich košíkov a my sami rozhodujeme o tom, koho podporíme zakúpením výrobku. Uvažujeme však predovšetkým o cene daného tovaru, zatiaľ čo kvalita je až na druhom mieste. Rozmýšľali ste niekedy nad tým, aký to môže mať vplyv na prírodu a životy ľudí v rozvojových krajinách?

Nepozeráme sa na to, odkiaľ výrobok vzišiel, akým spôsobom a z čoho je vyrobený. Na našom trhu môžeme identifikovať veľa sortimentu, ktorý pochádza z rozvojového sveta. Prešiel niekoľko tisícok kilometrov, aby sa dostal až k nám, na pulty obchodných reťazcov. Je vôbec možné, aby tie ceny boli také nízke? Ako je možné, že jeden banán z Dominikánskej republiky stojí 40 centov, keď sa táto suma prerozdeľuje medzi dopravcu, dodávateľa, „banánovú spoločnosť“ a farmára, ktorý ho vypestoval?

Naše domáce produkty nie sú veľa ráz schopné konkurovať tým z rozvojových krajín, pretože všetko sa tam vyrába oveľa lacnejšie. Miestni chudobní ľudia nemajú na výber, a tak pracujú aj za úplne mizernú mzdu, len aby dokázali uživiť svoju rodinu.

Vďaka európskym zákonom sa u nás nesmú používať chemické postreky, ktoré výrazne škodia ľudskému zdraviu. Ide však o lacnejší variant. Napríklad bavlna dovážaná z Indie je ošetrovaná pesticídmi, ktoré sú v krajinách EÚ už dávno zakázané. Financiami sa šetrí aj pri ochrane zamestnancov, ktorí takúto bavlnu spracovávajú holými rukami.jedlo

Európania závislí na značkách a nakupovaní tak nepriamo podporujú neľudskú politiku mnohých investorov, ktorých cieľom je zisk aj na úkor ľudského zdravia. Sila spotrebiteľa je neuveriteľná.

Žijeme preto, aby sme nakupovali, alebo nakupujeme preto, aby sme žili?

Na Slovensku vyvíjajú iniciatívu k zodpovednému nakupovaniu mnohé občianske združenia, napríklad Centrum etickej a environmentálnej výchovy Živica, Priatelia Zeme a iné organizácie zamerané na ochranu životného prostredia. Existujú rôzne obchody, ktoré sa venujú predaju výlučne ekologických značiek, biopotravín z domova, prípadne z blízkych krajín, aby potraviny na náš stôl nemuseli putovať obrovské vzdialenosti. Je pravdou, že viaceré z nich patria do kategórie drahších, ale nájdeme tiež množstvo cenovo dostupných tovarov. Dokonca, viacerí farmári v našej krajine sa zameriavajú na pestovanie sezónnej zeleniny, ovocia a predaj čerstvého mäsa za bezkonkurenčné ceny. Na internete dnes môžeme nájsť množstvo takýchto fariem, ktoré vám veľmi rady vyjdú v ústrety.

Je naozaj veľmi ťažké odolávať reklame, keď sa na nás zo všadiaľ tlačí. Chceme kráčať s dobou, chceme si kúpiť šťastie. Chceme sa navzájom podobať a vyrovnať sa druhým. Ale naozaj všetky tie veci z reklamy potrebujeme?

autorka: Veronika Selecká
foto: walesonline.co.uk

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.