Chcete vidieť svoj opravený test? Máte na to právo

Počas skúškového obdobia sa študent stretáva s dvomi formami skúšok. Zatiaľ čo pri tých ústnych väčšina nemá pochybnosti o svojej známke, väčší problém nastáva pri klasifikácii písomiek. Vtedy totiž vysokoškolák nemá možnosť byť súčasťou procesu hodnotenia. Musí sa spoľahnúť na korektnosť vyučujúceho. A v takýchto prípadoch niekedy nastávajú situácie, kedy sa študent nestotožňuje s výsledkom skúšky. Má teda právo vidieť svoj opravený test či písomku? A čo robiť, ak je mu táto možnosť odopretá?

V prípade, ak má študent pocit, že jeho písomná skúška bola ohodnotená nespravodlivo alebo sa zaujíma o pochybenia, má právo vidieť svoj ohodnotený test. Naša univerzita vydala v roku 2016 Etický kódex UKF, ktorý je dostupný na oficiálnej stránke. V ňom sa uvádza: „Vysokoškolský učiteľ a výskumný pracovník pri hodnotení študijných výsledkov postupuje spravodlivo a transparentne.“

Ako to funguje v praxi?

Študenti svoje právo nahliadnuť do opraveného testu zo skúšky dobre poznajú. Potvrdila nám to aj Andrea, ktorá však máva zväčša ústne skúšky. „Zatiaľ som mala iba dve písomné skúšky a dostala som z nich dobrú známku. Nevidela som preto dôvod pýtať si svoj ohodnotený test naspäť. No ak by som som sa so známkou nestotožňovala, vypýtala by som si ho, mám na to právo.“

Niektorí vyučujúci dokonca pred začiatkom písomnej skúšky zdôrazňujú študentom možnosť prísť sa na svoj ohodnotený test pozrieť počas ich konzultačných hodín.

evaluation-1516644_640
Foto: pixabay.com

Avšak nastávajú aj opačné situácie. Kontaktovala nás totiž absolventka katedry slovenskej literatúry, ktorej meno ponecháme v anonymite. Tvrdí, že na univerzite sa nájdu aj pedagógovia, ktorí toto právo študentov ignorujú. „U nás sa bežne stáva, že nám test alebo písomku neukážu, hoci o to žiadame. Tento problém tu je už roky a nikto to nerieši. Po čase to už každý vzdá.“

Riešenie situácie

K tejto problematike sa vyjadril aj prorektor pre vzdelávanie Ladislav Baráth: „V takejto situácii treba vždy postupovať hierarchicky, čiže od vedúceho katedry vyššie. Najprv je teda potrebné navštíviť vedenie katedry a oboznámiť ich s problémom. Ak študent neuspeje, mal by svoju sťažnosť obrátiť na príslušného prodekana. Keď by mu nepomohol ani ten, je nutné kontaktovať dekana fakulty.“  Zároveň dodáva, že zo strany študentov zatiaľ neregistrujú podnety o tomto probléme. Bez nich sa teda nemajú možnosť dozvedieť, že niekto etický kódex porušuje.

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.