Zakladateľ vydavateľstva Absynt: Verím, že knihy, ktoré prinášame, budú inšpirovať slovenských autorov

Knižný rok 2016 patril reportážnej literatúre. Vydavateľstvo Absynt zaplnilo medzeru na slovenskom trhu a prináša reportáže od vychytených svetových autorov. Občas nečas sa rozprával s jedným zo zakladateľov Absyntu Jurajom Koudelom.

Ich knihy sú iné. Pravdivé, zaujímavé, niekedy smutné. Vrátia vás do čias, keď boli Slováci imigrantmi, odhalia nezmyselnosť sovietskej intervencie v Afganistane, alebo priblížia, ako prišlo k najhoršej nórskej traume v dejinách – atentátu Andersa Breivika na ostrove Utöya.

Jeden zo zakladateľov Absyntu Juraj Koudela v rozhovore opisuje, ako sa knihy svetových reportérov dostávajú až k čitateľom, čo vyjadruje názov vydavateľstva a či môžu v slovenských podmienkach vzniknúť kvalitné reportáže.

Vaše knihy majú typický dizajn, špecifický typ písma, no najzaujímavejší je aj tak názov vydavateľstva. Čo vyjadruje Absynt v spojení s vašimi knihami?

Hľadali sme názov, ktorý bude jednoduchý, ľahko zapamätateľný a trochu aj provokujúci. Mal by odzrkadľovať drsnosť reportážnej literatúry. Súčasne s názvom bolo potrebné vybrať názov edície. K takýmto rozhodnutiam pristupujeme veľmi kreatívne, každý nápad zvažujeme podľa emócií, ale musí spĺňať aj obchodné kritéria, čiže marketingovo musí byť predajný. Pasoval nám Absynt s edíciou Prekliati reportéri – ako taká alúzia na prekliatych básnikov.

A ako vznikol spomínaný dizajn?

Naše knihy majú spoločný dizajn, ktorý vymyslela Pavlína Morháčová. Je to mladá slovenská dizajnérka, ktorá pracuje pre Slovenskú národnú galériu. Podmienky boli, že knihy budú mať drsný formát a že chceme vydávať paperbacky, čiže mäkké väzby. Veľkou výhodou je to, že vďaka rovnakému dizajnu majú kníhkupectvá tendenciu dávať ich vedľa seba, čo vzbudí pozornosť čitateľov. Nie je to vo vydavateľstvách bežné, ale naša dizajnérka je zodpovedná za celý dizajn, manuál vydavateľstva a taktiež za celú formálnu stránku kníh. Znamená to, že okrem návrhu obálky určuje font písma, sadzbu, druh papiera i iné, možno pre bežného čitateľa neviditeľné aspekty, ktoré sa však v celku spoja do veľmi príjemného zážitku z čítania.

Čo je potrebné spraviť, aby ste mohli vydať reportáž, ktorú ste si vyhliadli?

Celý proces začína ešte pred oslovením agentúry, ktorá vlastní práva. Robíme veľmi dôkladný výber titulov. Nechceme byť len vydavateľstvo reportážnej literatúry, ale chceme byť aj istým sprievodcom, mienkotvorcom pri výbere literatúry. Naschvál som odpovedal literatúry, lebo od novej edície s názvom 100 % sme začali vydávať nielen reportáže. Na svetovom trhu je mnoho kníh, ktoré si zaslúžia pozornosť, my však pre našich čitateľom chceme vybrať to najlepšie. Robíme teda isté sito, žiadame externých spolupracovníkov o recenzie a odporúčania, keďže máme limity v počte prečítaných kníh.

Po rozhodnutí, že práve tento titul je pre slovenského čitateľa dôležitý, zohľadňujúc pri tom špecifiku slovenského trhu, kontaktujeme autora, prípadne agentúru, ktorá ponúka licenciu na titul. Spúšťa sa náš interný proces výroby kníh, výber a podpis zmluvy s prekladateľom, redakcia textu, jazyková korektúra, výber fotografie na obálku, pri niektorých knihách aj obrazová dokumentácia, sadzba textu, ISBN. V každej knihe nájdete fotografiu autora spolu so životopisom, dôsledne vyberáme text na obálku, ktorý niekoľkými slovami najlepšie odzrkadľuje knihu a taktiež má schopnosť vzbudiť v čitateľovi nepokoj a záujem. Po týchto prípravách kniha putuje do tlače.

IMG_1929
foto: Matej Ondrišek

Proces výroby kníh sa vďaka moderným technológiám veľmi uľahčil, preto po vytlačení nastupuje predajný a marketingovo-reklamný proces. Musíte sa postarať, aby sa čitatelia dozvedeli o každej novej knihe. Veľmi intenzívne preto komunikujeme prostredníctvom sociálnych sieti, umožňujeme našim čitateľom nazrieť do našej kuchyne, informujeme ich o pripravovaných tituloch a delíme sa s nimi o všetky naše úspechy, ako aj momenty, keď sa nám nedarí.

V edícii Prekliati reportéri ste vydali viacero kníh od poľských autorov, no ani jedna nebola od slovenského. Prečo nemá literárna reportáž na Slovensku tradíciu?

Aj na Slovensku vychádzali texty, ktoré svojím charakterom zodpovedajú reportážnej literatúre. Môžem spomenúť autorov ako Eugen Gindl, Slavo Kalný a iní. Dôležitý je asi rozsah, počet takýchto kníh, aby dosiahol istú hraničnú úroveň pre pomenovanie žánru.

V Poľsku je veľmi silná tradícia reportáží, ktorá sa prenáša z generácie na generáciu, rozvíja sa. Je rôznorodá v štýle práce, spôsobe písania a používania rôznych jazykových prostriedkov. Preto sa hovorí aj o poľskej škole reportáže. Vo Varšave bol založený Inštitút reportáže, v ktorom majstri odboru mentorsky vedú najväčšie reportážne talenty.

IMG_1926
foto: Matej Ondrišek

Literatúra non-fiction si vo svete získava stále viac a viac čitateľov a záujem o naše knihy na Slovensku je dôkazom, že ľudia sa chcú dozvedieť o skutočných udalostiach v príjemnej, niekedy až beletristickej forme. Verím, že knihy, ktoré prinášame, budú inšpirovať slovenských autorov – prvé náznaky hovoria, že tu vzniknú vynikajúce texty, veď Slovensko ponúka mnoho zaujímavých tém pre sociálnu aj historickú reportáž.

Akú víziu má vydavateľstvo Absynt? Kde sa vidíte o päť rokov?

Vydavateľstvo Absynt je stále veľmi mladá a krehká organizácia. Napriek tomu, že sme mali úspešný rok, že sme si získali mnoho čitateľov, stále musíme k plánom pristupovať veľmi pokorne. Dôležité je prinášať stále zaujímavé tituly, hľadať tých najlepších autorov, inšpirovať k vzniku slovenských textov.

Veľkým zadosťučinením pre nás bude, keď sa večer stretnete so známymi a jeden z nich povie: Čítali ste už poslednú reportáž od Absyntu? Boli by sme radi, ak by sa o našich knihách diskutovalo v súkromí, na akademickej pôde, na neformálnych stretnutiach vrcholových manažérov, ako aj na večierkoch významných osobností. Sú to texty pre všetkých, sú písané zrozumiteľným jazykom a prinášajú veľkú poznávaciu hodnotu o nás, lebo reportáž prináša skutočné príbehy.

 

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.