GALÉRIA HUDBY: Ako znie maďarská experimentálna moderna

V Nitrianskej galérii sa 5. novembra konal ďalší zo série komorných koncertov. Predstavili sa nám maďarskí hudobníci a predviedli nevšednú hudbu – bol to samý experiment a avantgarda.

THReNSeMBle

Ľudia, tvoriaci komorný súbor THReNSeMBle sú  maďarskí hudobníci, ktorí sa zaujímajú predovšetkým o modernu a experimentálnu súčasnú hudbu. Preto sa koncert niesol najmä v takomto duchu.

Koncert prvou skladbou otvorili hudobníci hrajúci na flautu a husle – Judit NagyPéter Tornyai. Zahrali skladbu In the End pri príležitosti 50. výročia narodenia skladateľa Daniela Mateja. Skladateľ ju pôvodne venoval českému maliarovi Mirkovi Kaufmanovi. Poslucháčov mohla potešiť jemná práca huslí a flauty, ktoré medzi sebou viedli dialóg volanie huslí a odpoveď flauty.
Druhú skladbu s názvom Flakla Husviklavi (Fukla Hegozovi) skomponoval člen skupiny THReNSeMle, huslista Péter Tornay a venoval ju súboru. Skladba je vystavená na jednej klesajúcej melodickej línii a jej rôznych variáciách.
Tretí príspevok od súčasného holandského skladateľa Yannisa Kyriakidesa prepojil tradičnú hudbu s digitálnymi médiami. Motív a inšpirácia skladby Paramyth [088] je postavená na príbehu Bluebearda, ktorého poznáme aj ako rozprávku od bratov Grimmovcov. Žena sa vydá a odhaľuje manželovo hrozivé tajomstvo – za zamknutými dverami trinástej komnaty nájde ženské mŕtvoly. Holandský hudobník narazil na variáciu tohto príbehu na Cypre. Je o kráľovi, ktorý na základe bizarných okolností vydá dcéru za satana a ona v jeho podzemnom kráľovstve vstúpila do sto zakázaných dverí. Tam našla mŕtve telá a napoly zjedené zvieracie ostatky. Digitálnym médiom bol v tejto skladbe nahraný ženský hlas, ktorý spieva hrozivú, nepokojnú melódiu. Hudobné nástroje ako klasické médium tento hlas hororovo dopĺňajú. Expresívna a gradujúca hudba v kombinácii s vysokými a nízkymi tónmi desivo vykresľujú atmosféru podzemného kráľovstva. Žena tam odhaľuje dych berúce a nebezpečné tajomstvo.

THReNSeMBle2
Po tomto strašidelnom motíve nasledovala na odľahčenie klavírna Toccata, ktorú zložil člen súboru Balázs Futó. Tento skladateľ a hudobník svoje diela uviedol aj v ďalekom Japonsku. Ďalšiu skladbu Cirkuszoid (Circusoyd) skomponoval umelecký vedúci a dirigent súboru THReNSeMBle Balázs Horváth. Počas nej sa hráč na bicích nástrojoch, János Nevelö, stal na chvíľu hercom. Predstavoval cirkusového klauna, zatiaľ čo hra flauty, violy a klavíra poníma cirkusový orchester. Klaun prichádza na javisko so škatuľkou a postupne z nej vyťahuje svoje „bicie“ nástroje – konzervy, hrkálky či pliešky. A začne na ne hrať. Potom všetko zbalil späť do škatule a odišiel. Medzitým nástroje dohrali a začali hrať odznovu. Klaun sa opäť vrátil a zopakoval to isté. Kompozícia tejto skladby je kruhová, teda sa môže  hrať donekonečna a stále sa opakuje, pričom môže kedykoľvek skončiť.
Najzaujímavejším príspevkom bol posledný – Hommage à Kodály, or the Music should belong to Everyone. Maďarský tvorca Dániel Dinyés ju skomponoval ako text. Celá skladba sa riadi jedným pravidlom. Hudobníci hrajú na nástroji tón, ktorý neskôr prestanú hrať a začnú ho hmkať. Každý hudobník si zahral nielen na svojom nástroji, ale postupne na všetkých, ktoré tam boli a od každého prišiel hmkajúc k divákom. Súbor si vystúpenie užíval. Účinkujúci sa na publikum neustále usmievali a udržiavali s ním kontakt.

THReNSeMBle3

Skupina THReNSeMBle bola založená v roku 2008 pri príležitosti koncertného vystúpenia na Medzinárodnom hudobnom festivale Bélu Bartóka. Hlavným cieľom súboru je udržiavať nepretržitý osobný kontakt so skladateľmi najmladšej generácie. Súbor má šesť členov a umeleckého vedúceho (dirigenta). Na flaute hrá Judit Nagy, na klarinete Zsolt Tornyai, violončelo Tamás Zétényi, bicie nástroje János Nevelö, klavír Balázs Futó a umeleckým vedúcim je Balázs Horváth.

Ak vás súčasná hudba neoslovila a zatúžite po opere, 26. novembra sa v Nitrianskej galérii uskutoční predposledný koncert Galérie hudby. Predvedené budú niektoré operné scény od Claudia Monteverdiho, rannobarokového  hudobníka a tvorcu prvej opery v takej forme, ako ju poznáme dnes. Spievať budú významní slovenskí operní speváci ako Eva Šušková (soprán), Petra Noskaiová (alt) a Tomáš Šelc (barytón). Scénické prevedenie a hru na lutnu zabezpečí Igor Herzog.

autorka: Nikola Danišová
foto: NG

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.