
Autorka: Alina-Ianka Rapcian
Trendy na TikToku sa menia veľmi rýchlo a nie je jednoduché držať s nimi krok, keďže algoritmus sa neustále prispôsobuje tomu, čo sledujeme a ako reagujeme na obsah. Tomuto pomáha aj umelá inteligencia, ktorá uľahčuje aplikácii rozpoznať naše záujmy. TikTok už dávno nie je len o tančekoch a krátkych videách, stal sa priestorom, kde si každý nájde kúsok obsahu pre seba.
V dnešnej dobe je čoraz ťažšie rozlíšiť, ktoré videá sú skutočné a ktoré vytvorila umelá inteligencia. TikTok sa tomu snaží predísť a chrániť svojich používateľov tým, že vyžaduje povinné označenie videí, ktoré boli vytvorené alebo upravené pomocou AI. Takéto videá majú označenie priamo v aplikácii „AI-generated“ alebo by mali byť tvorcami označené prostredníctvom hashtagov, popiskov či štítkov.
Ako sa AI najčastejšie objavuje na TikToku
Umelú inteligenciu často nájdeme v rôznych filtrových efektoch, ktoré dokážu upraviť obraz, napríklad dokážu zmeniť vzhľad človeka, vyhladiť pleť, zmeniť farbu očí alebo vlasov. Dokážu meniť pozadie, to znamená, že behom pár sekúnd vás prenesú z obývačky na dovolenku snov.
Populárne sú taktiež AI obrázky vytvárané pomocou správnych „promptov“.
Na začiatok si ujasníme význam slova „prompt“. Podľa slovníka Visibility.sk „Prompt je otázka, príkaz alebo tvrdenie, ktoré vkladáte do AI modelu s cieľom iniciovať odpoveď alebo akciu s využitím technológie spracovania prirodzeného jazyka. Slúži ako východiskový bod pre generovací proces modelu a smeruje ho k vytváraniu obsahu, ktorý je relevantný k položenej otázke alebo tvrdeniu. Kvalita promptu môže výrazne ovplyvniť kvalitu a relevanciu výstupu generovaného prostredníctvom AI.“
Toto je druhý, populárny spôsob, ako sa AI na TikToku objavuje. Používatelia dávajú do popisu videa textové prompty, ktoré použili pri vytvorení daného obrázka. Najčastejšie obrázky sú tváre v daždi alebo vo vode. Tvorca potom zverejní výsledok, čiže obrázok alebo video, ktoré AI vygenerovala. Ak sa daný prompt uchytí, začína sa trend, ostatní používatelia ho potom kopírujú, dávajú do svojich popisov, a skúšajú, ako AI ten istý nápad spracuje na nich.
V posledných mesiacoch boli na TikToku veľmi populárne aj postavičky vytvárané pomocou umelej inteligencie. Tento trend je nazývaný aj „Italian brainrot“. Hoci tieto charaktery a ich mená nie sú vždy realistické, majú vysokú sledovanosť a často pritiahnu pozornosť práve tým, že sú odlišné. Tu sú niektoré z nich:
Ballerina Cappuccina
Tento charakter má telo klasickej baleríny, lenže namiesto hlavy ma na krku umiestnenú šálku s cappuccinom, na šálke je zobrazená jej tvár, zvyčajne s príjemným úsmevom. Jej manželom je charakter tiež vytvorený pomocou umelej inteligencie, a to Cappuccino Assassino. Jeho zobrazenie pôsobí viac temnejšie, čo vyplýva aj z jeho pomenovania.
Tralalero Tralala
Jeden z prvých a najznámejších príkladov v rámci trendu Italian brainrot. Tento charakter vygenerovaný pomocou AI má podobu trojnohého žraloka, ktorý nosí modré tenisky Nike. Zvyčajne býva zobrazovaný na pláži.
Fakt, ktorý je často spájaný s týmto charakterom, je ten, že texty, ktoré patria k tejto postavičke sú urážlivé voči náboženstvám (napr. zmienky o Bohu a Alahovi alebo rôzne nadávky) a kvôli tomu sa vyskytujú rôzne obavy a debaty.

Odpočúva nás TikTok?
Stalo sa vám, že niekto vedľa vás pozeral video na TikToku a o pár minút sa vám v aplikácii objavilo to isté? Mnohí majú pocit, že TikTok nás „počúva“ a podľa rozhovorov okolo nás upravuje obsah, ktorý nám ponúka. Ale je to naozaj tak?
Podľa analýzy portálu OKGrow v článku „Does TikTok listen to you?“ neexistujú dôkazy o tom, že by TikTok aktívne načúval pomocou mikrofónu používateľa alebo jeho okolie s cieľom prispôsobiť mu obsah. Vysvetlenie je oveľa jednoduchšie. Algoritmus TikToku je natoľko presný, že často dokáže uhádnuť, čo vás zaujíma, aj bez toho, aby vás počúval. Platforma zbiera obrovské množstvo dát o vašom správaní: čo lajkujete, ako dlho sa pri ktorom videu zastavíte, čo komentujete a koho sledujete. Umelá inteligencia na základe týchto vzorcov dokáže veľmi rýchlo odhadnúť, aký typ obsahu vás najviac zaujme a presne to vám ponúka.
Trendy roku 2025
Trend, ktorý toto leto dominoval, bol „Jet2 Advert“.Pôvodne trend pochádza z reklamy spoločnosti Jet2, kde propagovali zľavu 50 libier na osobu so zábermi na rodinu užívajúcu si dovolenku. Zvuková stopa znie nasledovne: „Nothing beats a Jet2 holiday, and right now, you can save £50 per person, that’s £200 off for a family of four!“ Tento trend sa uchytil tým, že na túto zvukovú stopu začali ľudia zverejňovať svoje nevydarené a vtipné momenty z dovoleniek.
Ďalším populárnym trendom bol takzvaný „Hey, is this illegal?“. Zvuk použitý v tomto trende je z pesničky od PinkPantheress, kde spieva o riskantnom vzťahu alebo stretnutí a popri tom opisuje niečo nelegálne „Hey, ooh, is this illegal? / Hey, ooh, it feels illegal“. Na TikToku túto pieseň stretávame vo videách, ktoré zobrazujú vtipné situácie. Jedná sa o zábery, kde sa strieda pohľad dvoch ľudí pri potriasaní rúk, teda zoznamovaní sa. Videá majú pri tom popisky s vysvetlením, napríklad „stretávanie sa s ex“, čo znie akoby to bolo „nelegálne“.
Jedným z trendov tohto leta bol aj „Sugar on My Tongue“. Názov tohto trendu pochádza z piesne od Tylera, The Creatora. V rámci tohto trendu používatelia vytvárajú videá v ktorých napodobňujú pohyby z videa piesne. Najčastejšie je pri natáčaní takéhoto videa kamera umiestnená v chladničke a až pri jej otvorení sa spustí pieseň. Tento trend sa rýchlo uchytil aj vďaka chytľavosti piesne.
Nebezpečne trendy sa už TikTok snaží regulovať
Svojho času na TikToku bol veľmi populárny „Skinny tok“. Tento trend propagoval extrémnu štíhlosť ako „zdravý zdravotný štýl“. Pri sledovaní tohto trendu ste mohli mať pocit, že ak nie ste štíhli, nie ste dosť dobrí. Tento trend sa snažil ľudí presvedčiť, že hodnota človeka závisí od jeho telesnej hmotnosti.
Tento rok TikTok zakázal vyhľadávanie #SkinnyTok a pri pokuse ho nájsť používateľa presmeruje na zdroje o duševnom zdraví. Aj napriek tomu obavy stále zostávajú, pretože obsah s rovnakými výzvami sa môže objavovať pod inými variantmi ako „ThinTok“ a pod.

Titulný obrázok: Unsplash