Po zápisoch do tohto akademického roka sa zniesla vlna kritiky na referentky študijného oddelenia bakalárskeho stupňa Filozofickej fakulty UKF. Študenti sa vo veľkom sťažujú na nevrlosť, odmeraný prístup a neochotu pomôcť. Kompetentní sa bránia a sťažnosti považujú za klamstvá a výmysly. Kde je pravda?
Zakladateľ notoricky známej skupiny UKF – Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre na sociálnej sieti Facebook, ktorá má viac než 6000 členov, zriadil už počas zápisného obdobia dotazník, v ktorom mohli študenti známkou ohodnotiť prístup a správanie odborných referentiek na všetkých študijných oddeleniach univerzity.
„Túto stránku som založil pred 6 – 7 rokmi, keď som chcel zjednotiť spolužiakov a uľahčiť komunikáciu, lebo väčšinou sme informácie zo študijných oddelení nedostali. Museli sme si ich vyzistiť od známych, ktorí mali dobré vzťahy s učiteľmi. Za tie roky sa ku mne dostalo nespočetne sťažností na ŠO Filozofickej fakulty UKF, tento rok oveľa viac, ako kedykoľvek predtým. Tak som sa rozhodol zistiť, odkiaľ veje vietor negativity“ hovorí Zef Tomrecaj, absolvent UKF a admin skupiny.
Oddelenie sa bráni, sťažnosti študentov popiera
„Absolútna neochota, dokonca v čase úradných hodín! A to radšej ani nehovorím o nepríjemnosti. Keď to už niekoľkokrát spomínaná pani Cintulová nechce robiť, nech odíde, na úrade práce je ľudí dosť; Určite vymeniť personál. Takú neochotu a nenávisť voči študentom som ešte nevidela; To už by bolo slnko ochotnejšie svietiť cez noc ako ony robiť svoju prácu… Nedávno ma za nimi poslala vedúca katedry, aby som ich poprosila o pomoc v istej veci, ktorú, podľa nej, môžu vyriešiť iba tam. A „milé“ tety ma poslali kade ľahšie, ešte s výrazom, že čo si dovoľujem. Čudujem sa, že im takéto správanie univerzita toleruje.“
Takto znie len malý zlomok sťažností smerom na ŠO, konkrétne na časť, ktorá má na starosti bakalársky stupeň štúdia na FF. Niekoľkokrát bola menovite spomínaná referentka Jozefína Cintulová, ktorej sme tieto výroky ukázali a konfrontovali ju s väčšinovým názorom študentov. „Samozrejme, že študenti nemôžu čakať, že ich vybavíme mimo úradných hodín, je to normálny postup. Ale väčšina vecí, čo je tu napísaných, sú výmysly. Vždy sa snažíme všetkým vyhovieť, ostávame dlhšie v práci a prijímame študentov. Môžete sa pozrieť do mojej emailovej stránky, na každý jeden som odpovedala. Stane sa, že je človek občas na PN – práceneschopný. Vtedy nie som v robote a neodpisujem na maily,“ reaguje. Taktiež odmieta akékoľvek pochybnosti, že by mala byť ku študentom nepríjemná či nevrlá. „Riadime sa striktne školskými predpismi. Ak si študenti nedokážu zorganizovať svoj čas a sledovať oznamy zo ŠO, nie je to náš problém,“ dodáva.
Vulgárne odkazy a vyhrážky zo strany študentov
Do rozhovoru sa zapojila aj referentka Helena Pagáčová, ktorá má na starosti dvojodborové bakalárske štúdium a odbor translatológiu. „Každá minca má dve strany. My máme ruky zviazané v prvom rade zákonmi. Mali by ste vidieť, ak niektorým študentom nevyjdeme v ústrety. Popod dvere nám posielajú výhražné odkazy a na dvere lepia vulgárnosti! Slušnému človeku také slova ani nezídu na um. Všetko sme oznámili pani prodekanke, odkazy si vzala, a bude sa to všetko riešiť,“ hovorí referentka Pagáčová, ktorá zdieľa kanceláriu s pani Cintulovou a je svedkom každej jej komunikácie so študentmi.
Faktom je, že mnoho študentov chodí na študijné oddelenie mimo úradných hodín a keď tam nikoho nezastihnú, hromžia. Oznamy o časoch, v ktorých na ŠO študenti nikoho nenájdu, sú dopredu avizované na fakultnej a univerzitnej stránke niekoľko dní dopredu. Neschopnosť študentov samostatne si vyzistiť informácie si referentky vysvetliť nedokážu. Niekde však existuje veľká chyba v komunikácii, ktorá je spúšťačom tejto vyhrotenej situácie.
autorka: Martina Bednárová
foto: archív ON