Exodus: Bohovia a králi, 2014, Dráma/Historický, réžia: Ridley Scott, hrajú: Christian Bale, Joel Edgerton, John Turturro, Aaron Paul, Ben Mendelsohn, Sigourney Weaver, Ben Kingsley…
Biblické príbehy plné zásadných historických udalostí, nevraživosti, bojov, ale aj pokory, dobra, obetovania a osudových hrdinov, bojujúcich v mene boha, ponúkajú obrovskú inšpiráciu na nespočetné filmové stvárnenia. Avšak najnovší film Ridleyho Scotta je na plnej čiare podriadený vizuálnym, efektným parametrom. V závere napriek značným očakávaniam nevzbudzuje potrebnú katarziu a emocionálne naplnenie, pričom starozákonná predloha na to potenciál rozhodne má.
Mojžiš vo všeobecnosti patrí medzi najzaujímavejšie a najvýnimočnejšie biblické postavy. Hebrejský otrok a zároveň egyptský princ, vyrastajúci v rodine faraóna, nemá žiadne tušenie o tom, že si ho boh vyvolil na splnenie životnej úlohy. Mojžišovým poslaním je vyslobodiť židovský ľud zo 400 rokov trvajúceho egyptského otroctva a doviesť ho do Jeruzalema – zasľúbenej zeme. Mojžiš má dobrý vzťah so svojím nevlastným bratom Ramzesom, avšak len čo sa dozvie o svojej pravej identite, nastáva v ňom rozkol. V púšti prebehne očistou, postupne sa podriadi božej vôli a stotožňuje sa sám so sebou.
Po mnohých problémoch a trápeniach, spôsobených Ramzesovou nevôľou prepustiť otrokov, nakoniec Mojžiš vyvedie hebrejský národ v ústrety vytúženej slobody, netušiac, že Ramzes sa vrhne za nimi s celou hordou vojakov. Následný boží zázrak v podobe rozostúpeného mora má byť emocionálnou klapkou za výpravne aj dejovo podmanivým dielom, akým bol napríklad animovaný muzikál Princ egyptský. Avšak Scottov počin mu po obsahovej stránke nekonkuruje ani náhodou.
Ridley Scott, tvorca trhákov Gladiátor, Kráľovstvo nebeské či Votrelec, sa v jednom rozhovore vyjadril, že jeho primárnym cieľom bolo zachytiť špecifický vzťah medzi charizmatickými osobnosťami – Ramzesom a Mojžišom, keďže boli v minulosti milujúci bratia a neskôr sa dostali do nevyhnutnej konfrontácie. Očakávala som teda precítenú psychologickú sondu do mysle človeka, ktorý zápasí sám so sebou, s bohom a zároveň so svojím bratom. Tento viacrozmerný konflikt vo vnútri človeka Scottovi naskytol možnosti na dokonalé rozpitvanie Mojžišovej postavy. To už však v nedávnom biblickom príbehu Noe režisér Aronofsky detailnejšie skúmal vnútornú diskontinuitu Noeho, ktorý mal postaviť obrovskú archu a ktorý taktiež prežíval vnútorný rozpor s bohom a so sebou.
Jednotlivé scény vo filme Exodus: Bohovia a králi nadchnú úchvatnou vizuálnou stránkou, odzbrojujúcimi exteriérmi, monumentálnou výpravou a autentickou hudbou Alberta Iglesiasa. Remeselnú, audiovizuálnu kolosálnosť nemožno Scottovým dielam uprieť. Po rozplynutí sa nad efektnou krásou a bombastickosťou si vnímavý divák ale uvedomuje, že Scott sa (úmyselne či neúmyselne?) spolieha iba na nosné piliere biblického eposu bez potreby psychologicky rozvíjať charaktery postáv, ich motivácie a konanie v kontexte významných historických udalostí.
Všetky postavy v diele sú scenáristicky ploché, nerozvinuté, ústredný vzťah medzi Ramzesom a Mojžišom trestuhodne nevyužitý a prázdny. Christian Bale (Temný rytier, Špinavý trik) v podaní Mojžiša a Joel Edgerton (Veľký Gatsby, 30 minút po polnoci) ako Ramzes v dôsledku plochosti postáv nemajú veľmi čo hrať. Takisto prvotriedna Sigourney Weaver (Votrelec, Avatar) sa v záberoch mihne akoby náhodou a nemá dostatočný priestor na sebarealizáciu.
Divák nedotknutý starozákonnými udalosťami potrebuje predovšetkým dejovo konzistentný a tematicky silný film, v ktorom má forma slúžiť iba ako veľmi účinný prostriedok na vyjadrenie. Exodus: Bohovia a králi na jednej strane zatají dych akčnými scénami, celkovou epickosťou a priblížením starovekého Egypta, no po skončení zostane len emocionálna prázdnota z efektného trháku, v ktorom absentuje hlbšia myšlienková platforma.
autorka: Mária Pánisová
foto: distribučné štúdiá