Divadlo Andreja Bagara prišlo s novou inscenáciou heroickej tragikomédie Cyrano z Bergeragu. Pre veľký úspech sa konali dve premiéry, posledná v sobotu 28. februára. Veríme, že táto hra sa vďaka svojmu výbornému prevedeniu a výkonu hercov bude hrať ešte veľmi dlho.
O čom vlastne Cyrano je ?
Cyrano z Bergeracu, vynikajúci šermiar a ešte lepší básnik, je zamilovaný do svojej sesternice Roxany. Obáva sa jej vysloviť svoje city pre svoj škaredý vzhľad, a tak mu stačí kochať sa jej krásou a milovať ju aspoň potajme. Roxana sa však zamiluje do pekného, ale trochu hlúpeho vojaka z Cyranovho pluku Kristiána. Prosí preto svojho bratranca o ochranu nad jej milovaným a on, hoci nerád, jej ju prisľúbi. Z lásky k Roxane pomáha Kristiánovi s písaním milostných listov, ktoré Roxanu svojou krásou čím ďalej viac pohlcujú. Beznádejne sa do Kristiána zamiluje, pričom vo svojej podstate miluje Cyranovu dušu. Všetko sa zvrtne, keď Cyrano s Kristiánom odchádzajú do vojny proti Španielom, kde sa spleť lží, do ktorých sa obaja z pochabej lásky zaplietli, začína pomaly a tragicky rozmotávať.
Originalita v neoriginálnom čase
Táto inscenácia nemá v divadelnej histórii náhradu. Je originálna nielen námetom, ale najmä charakterom postáv. Aj napriek tomu, že bojujú o svoje šťastie každá iným spôsobom, vo svojej podstate nie sú negatívne a voči sebe zákerné. Cyrano z Bergeracu vznikol z pera francúzskeho spisovateľa Edmonda Rostanda v roku 1897. V tom čase bol módnou vlnou vo všetkých odvetviach humanizmu a umenia naturalizmus a realizmus, prísne racionálne prúdy, ktorých podstatou bolo verné zobrazenie skutočnosti bez okrášlení a citov. Rostand sa však navrátil k rozprávkovému a folklórnemu romantizmu, ktorý preferoval heroizáciu hrdinu, veľkú lásku, citovosť a najmä kontrasty. Rostand sa bál, že takáto hra sa na divadlách v tom čase neujme a doslova z divadla ušiel, aby sa vyhol diváckej kritike. Hra však zožala neuveriteľný úspech.
Prevedenie hry v divadle DAB
Môžeme jednoducho a bez okolkov povedať, že aj dnes sa hre darí a divadelný súbor DAB dosiahol touto inscenáciou nesmierny úspech. Herecké výkony Mariána Viskupa (Cyrano), Jany Kovalčíkovej (Roxana) a Romana Poláčika (Kristián), ale aj ostatných hercov, boli veľmi presvedčivé.
Postava Cyrana má svoju predlohu v historickej osobnosti Hectorovi-Savinienovi Cyranovi de Bergerac. Bol spisovateľom a filozofom, ktorý žil v období rozkvitajúceho sa baroka. Na toto obdobie nadviazali aj tvorcovia predstavenia a v divadle sa tak okrem hercov môžeme pozerať na bohato prezdobené kostýmy a honosné, farebné kulisy, na ktorých sa v barokovom divadle rozhodne nešetrilo a boli veľmi dôležité.
Cyrano ako heroický bojovník s ušľachtilým srdcom, ktorý do poslednej chvíle nechce prezradiť tajomstvo milovanej Roxane, je zároveň unikátnym a precíteným básnikom. Takéto snúbenie vlastností je možné len v divadle, v neoromantistickej hre, kde sa berie všetko, pokiaľ je to poctivé, alebo nič, aby sa, ako povedal Cyrano, „zachoval čistý štít“.
Hra nám okrem iného prináša aj malé poučenie, že uvedomovanie si svojich nedostatkov nám ubližuje rovnako ako ich ignorovanie. Sentimentálnosť a hyperbolizáciu v každej rovine však neberme negatívne, komerčne, ani lacno ako gýč či klišé. Je prirodzenou podstatou hry rovnako ako grotesknosť. Ukazuje na hrdinstvo a čistú lásku, tiež hrdinsky znášanú, na úprimnosť a odvahu, v ktorej spočíva Cyranovo, Kristiánovo (aj keď sa to na prvý pohľad nezdá) a nakoniec aj Roxanino počínanie. Užite si najmä chvíľu, keď vám bude vďaka úžasným výkonom tohto zamilovaného trojuholníka stískať srdce a celé divadlo bude doslova na ihlách.
autorka: Nikola Danišová
foto: archív DAB