Študenti masmediálnej komunikácie a reklamy usporiadali tento týždeň akciu pod názvom Experiment Y. Bunka pre súčasnú kultúru na pešej zóne sa na jeden deň zmenila na žltú miestnosť, ktorá bola počas celých príprav zahalená rúškom tajomstva. Návštevníci sa mohli presvedčiť, že zrak nie je až taký spoľahlivý zmysel, ako by sa mohlo zdať. Na experimente sa ho organizátorom podarilo oklamať desiatkam ľudí.
Na začiatku bola snaha priniesť niečo nové
Organizátori chceli od začiatku priniesť do Nitry projekt, ktorý by bol originálny. Už počas brainstormingu diskutovali o tom, čo sa v širokom okolí ešte neuskutočnilo. Napokon sa im podarilo vytvoriť projekt, aký na Slovensku ešte nikto neorganizoval. „Člen nášho tímu vyslovil veľmi zaujímavý návrh, s ktorým sa stretol na strednej škole. Bolo ním zostavenie žltej miestnosti, prvý raz vytvorenej dánskym umelcom Olafurom Eliassonom. Predovšetkým sme chceli priniesť niečo nové, čo si ľudia na Slovensku ešte nemali možnosť vyskúšať,“ približuje nápad vedúca organizačného tímu Alena Valentová.
Organizátori mali teda sťaženú úlohu. Kvôli jedinečnosti nápadu sa opierali len o informácie, ktoré získali z už spomínaného projektu. „Poňali sme to ako experiment, pretože usporiadanie tohto projektu bolo pre nás riskantné z technickej stránky. Po dlhej príprave a skúšaní rôznych druhov svetiel nám náš experiment vyšiel úspešne,“ hovorí Alena.
O čo vlastne išlo?
V Bunke pre súčasnú kultúru sme mali možnosť vyskúšať si na vlastné oči ilúziu optického klamu. Monofrekvencia svetiel namontovaných do stropu v bielej miestnosti vyžarovala žlté svetlo, ktoré znížilo spektrálny rozsah zraku divákov do žltej a čiernej farby. Biele steny miestnosti tak ľudské oko vnímalo ako žlté a všetky ostatné objekty len čiernobielo.
Vnútri Bunky sme mali pocit akoby sme sa ocitli uprostred umeleckého diela. Po zapnutí špeciálneho svetla sme sa ocitli na čiernobielej fotografii s použitím žltého filtra. Bolo zaujímavé pozorovať, ako sila svetla mení naše videnie. Efekt síce trval krátko, ale oplatilo sa prísť si ho vyskúšať.
„Bolo to veľmi zaujímavé, pochopil som, že to, čo sa na prvý pohľad zdá byť jednoznačné, nemusí byť jasné z iného uhla pohľadu. Taktiež oceňujem prácu organizátorov, že si dali toľkú námahu usporiadať takúto akciu. Bolo to super a privítal by som, keby takéto akcie organizovali študenti častejšie,“ hovorí o svojom zážitku študent UKF Pavol.
Súčasťou experimentu bola výstava umeleckých prác
Študenti marketingového zamerania mohli v rámci projektu vystaviť svoje práce. Išlo o grafiky, plagáty, fotografie či maľby. Práce boli vyložené nielen vonku, ale aj vnútri. Záujemcovia si teda mohli porovnať diela v originálnych farbách na dennom slnku a tiež v miestnosti so žltým svetlom.
Neusmievaj sa tak kyslo
Okrem chutného občerstvenia, ktoré organizátori pripravili, spestrila program súťaž, kde súťažiaci museli zjesť štvrtinu citróna. Táto kyslá pochúťka vyčarila úsmevy na tvárach všetkých odvážlivcov. Na šťavnatých grimasách sa zabávali samotní súťažiaci a všetci navôkol.
Počasie im nedoprialo byť do konca
Spočiatku sa deň zdal slnečný a všetko vychádzalo podľa predstáv organizátorov. Popoludní sa počasie rozhodlo sťažiť im situáciu. Zostali však milo prekvapení, keď sa na projekt prišli pozrieť ľudia aj v takomto nečase. Žiaľ, akciu museli práve kvôli počasiu predčasne ukončiť. Všetci však odchádzali spokojne vďaka dobre odvedenej práci a pozitívnym odozvám od návštevníkov.
autorky: Patrícia Jeseňová, Monika Hudecová