Ivan Gontko z SDKS: Úspechom festivalu je to, že mal vždy rodinnú atmosféru

Tento týždeň prebehol v Starom divadle Karola Spišáka 18. ročník festivalu divadelných škôl V4 s názvom Stretnutie, Setkání, Spotkanie, Találkozás. O jeho pôvode, fungovaní a perspektívach sme sa porozprávali s umeleckým šéfom divadla Ivanom Gontkom.

Festival má už osemnáste výročie. Ako sa začala písať jeho tradícia?

Ako mnohé veci, aj tento festival začínal s iným zámerom. Bolo to tak, že v roku 1997 prebiehal divadelný štrajk. Ten však dopadol tak, ako dopadol. O rok neskôr vyhrali vo voľbách dzurindovci a Mečiar odišiel na smetisko dejín. My sme vtedy mali nápad s vtedajším riaditeľom bábkového divadla, že by bolo dobré pripomenúť si prvé výročie spomínaného štrajku. Rozhodli sme sa pozvať pár priateľov a urobiť malé stretnutie na pôde divadla. Pozvanie prijalo divadlo Lampión z Kladna a Teatr Lalka z Varšavy. Malo to rodinnú atmosféru. Stretnutie trvalo víkend. Neskôr sme si vraveli, že by sme sa takto mohli stretávať každý rok. Tak vznikla myšlienka priateľského festivalu a od roku 1999 sme začali robiť Stretnutie, na ktoré sme pozývali divadlá s podobnou poetikou a náhľadom na fungovanie divadla.

Začali sme sa uchádzať aj o prostriedky z Vyšehradského fondu, a tak sa prehliadka vyprofilovala na Stretnutie, Setkání, Spotkanie, Találkozás. Postupne sa rozširoval aj záber festivalu. O nejaké ďalšie dva roky sme prišli na to, že ponuka bábkových divadiel je veľmi pestrá. Vtedy som navrhol dramaturgickú koncepciu festivalu, ktorá niesla podtitul Istoty, Možnosti, Nádeje. Istoty boli kamenné divadlá a známe súbory. Možnosti boli alternatívne divadlá, ktoré ponúkali iný spôsob fungovania a tvorby. Nádeje boli školy, venujúce sa príprave budúcich bábkohercov. To bolo niekedy v roku 2001 a odvtedy ďalšie ročníky fungovali takto až do minulého roka. Takýmto spôsobom sa zo stretnutia V4 stalo stretnutie divadiel a divadelných škôl krajín V4.

V čom spočíva jeho hlavný úspech?

Myslím si, že za úspechom festivalu je jeho rodinná atmosféra. Tí, ktorí ho zažili, už vedeli, do čoho idú a tešili sa. Tí, ktorí tu ešte neboli, mali referencie od starších kolegov. Verím, že práve toto bol jeden z dôvodov. Dnes je to už vlastne bežné, že na festivaloch vystupujú nielen kamenné divadlá, ale aj školy, ktoré prinášajú inšpiratívne predstavenia. Takýto záber s akcentom na divadelné školy a mládež v blízkom okolí neexistuje. Najbližší festival venovaný výlučne školám je v poľskom Białystoku.

3
Do projektu sa zapojilo viacero umeleckých zoskupení. Jedným z nich bolo aj divadlo Úsmev. Foto: Matúš Kamenický

Okrem atmosféry festivalu je to aj koncepciou, pri ktorej prichádza k prieniku rôznych divadiel, ktoré na kumšt pozerajú odlišným spôsobom a podľa toho aj tvoria. Napokon sa dôraz na divadelné školy ukázal ako veľmi dobrý, pretože prichádzajúci študenti dávali energiu festivalu, mali záujem tu byť a vidieť, čo robia kolegovia z iných škôl. Keď hovoríme o tomto ročníku, tak to bol s výnimkou dvoch alebo troch súborov školský festival. Ukázalo sa, že tadiaľto by mohla viesť cesta aj do budúcna. Trošku sa ten pomer akoby obrátil. Na začiatku študenti predviedli to, čo robia a ako to robia. Teraz sú študenti hlavným nositeľom festivalu a my im chceme ponúknuť ďalšie divadlá, ktoré môžu byť pre nich zaujímavé.

Festival je zameraný na bábkarskú tvorbu…

Áno. Oslovujeme školy, ktoré sa venujú bábkarskej alebo alternatívnej figuratívnej tvorbe. Na Slovensku existuje festival, ktorý ma tiež už dlhú tradíciu a začne o pár dní v Bratislave. Ide o festival  Istropolitana Project 16. My sa odlišujeme práve tým, že chceme ponúkať tvorbu študentov a divadiel, ktoré robia vizuálne a figuratívne divadlo, čiže iné ako tie činoherné.

Ako vníma profesionálne divadlo prácu takýchto škôl a súborov?

Môžem povedať, že to bol vlastne aj dôvod, prečo som pred tými osemnástimi rokmi skoncipoval a rozšíril stretnutie našich priateľov z kamenných divadiel o skupinu spomínaných nádejí. Kamenné divadlá majú pravidlá, na základe ktorých tvoria v zabehnutom stereotype, všetko sa robí na základe istej skúsenosti. Mladí kolegovia nemajú toľko skúseností, ale zato majú omnoho viac odvahy a idú do nepreskúmaných vecí, jednoducho sa nezaťažujú konvenciami. Preto sú školy veľmi vítaným zdrojom inšpirácií aj pre divadelníkov, ktorí sú v tejto profesii dlhšie.

Vysiela tento festival nejaký odkaz pre spoločnosť vo V4?

To je dobrá otázka. My by sme boli radi, keby to tak bolo. Okrem toho, že vysiela signál smerom k tvorcom, aby mali záujem sem prísť, tak všetko sa deje v spoločenskom aj politickom kontexte.

Myslím si, že netreba veľmi sledovať politiku, aby sme videli, že aj V4 a Európska únia sa za tých pár rokov ocitla niekde inde. Dnes majú krajiny iné problémy ako pred dvadsiatimi rokmi. Pri pohľade na vlády krajín V4 to niekedy hraničí s tragickým nepochopením zmyslu spolupráce a myšlienky jednotnej Európy. Sme presvedčení, že festival by mal reagovať na isté spoločenské zmeny. Chceme ponúknuť tému, ktorú by jednotlivé školy spracovali podľa svojho videnia a vkusu. Potom by festival mohol byť trochu viac angažovaný do celospoločenského diania a vyslať tak určitý signál.

Možno sú to veľké slová, ale my sme zažili obdobie, kedy bola železná opona a bol problém dostať sa aj do Maďarska alebo Poľska. Dnes vidíme, že sa opäť začínajú budovať prekážky voči tejto spolupráci rôznymi zámienkami. Keď to človek potom odkryje, tak zistí, že politikom ide napokon len o svoj prospech. Preto je veľmi dôležité vyslať takéto znamenie a dúfame, že sa aj naši partneri stotožnia s touto myšlienkou. To znamená, že už budúci ročník môže ponúknuť predstavenie aj na spoločnú tému.

Stretnutie V4 2016-page-001
Foto: Staré divadlo Karola Spišáka

Stanovuje divadlo pre účastníkov festivalu nejaké kritériá?

Doteraz to tak nebolo. Predstavenia sme nechávali na zvážení jednotlivých divadiel a škôl, aby sa sami prezentovali na medzinárodnom podujatí. Doposiaľ sme im nestanovovali žiadne podmienky, každý ukázal to, čo uznal za vhodné. To prinášalo kolísavú úroveň jednotlivých predstavení. Modelovanie dramaturgie tou spoločnou témou v predstihu môže napomôcť  profilácii prehliadky.

Bolo v programe predstavenie, ktoré malo priniesť niečo nové alebo netypické?

V súčasnosti je veľmi ťažké priniesť niečo absolútne nové. Hovorí sa, že všetko skutočne nové tu už niekedy dávno bolo. Nepredpokladám, že by sme videli niečo prevratné, ani to nevylučujem. Aj do divadiel vstupujú nové technológie, používajú sa rôzne projekcie, animácie, 3D a podobne. Je možné, že niekto prinesie inovácie aj teraz. A je tu aj niečo, čo na tejto prehliadke ešte nebolo. Ide o divadlo masiek, ktoré sa robí v štýle a tradícii commedie dell´arte, ale téma je súčasná. Toto predstavenie uviedlo divadlo Úsmev v hre Silent Rhapsody, kde masky vyrobil Matteo Destro, známy taliansky výrobca a propagátor podobných predstavení.

SDKS_Matúš Kamenický
Hra Silent Rhapsody v prevedení divadla Úsmev. Foto: Matúš Kamenický

Ako si vie divadlo poradiť s prípadnými výpadkami a komplikáciami v programe?

Bohužiaľ, nastala aj taká situácia. Mali sme v pláne predstavenie Žofka a Žofka, ale účinkujúca si zlomila nohu. Spôsobilo nám to mierne komplikácie. Festival je živý organizmus, vždy sa môže čokoľvek stať. Zo strany organizátorov je preto vždy vyhradená zmena programu. Ja hovorím, že deň, keď sa festival spustí, tak všetko ide samospádom. Vtedy sa už netreba tomu samospádu priečiť, lebo nás môže zomlieť. Treba veci prijímať tak, ako prichádzajú.

Čo takýto stredoeurópsky festival znamená pre mesto a pre divadlo?

To je možno skôr otázka na mesto a jeho ľudí. Som presvedčený, že všetky inštitúcie, ktoré sídlia v Nitre, každý, kto vyvíja akékoľvek aktivity v nejakej oblasti, si zaslúži podporu od mesta, pretože istým spôsobom supluje jeho činnosť alebo rozširuje ponuku, na ktorú mesto nemá kapacity. Takéto podujatia by mali byť pre mesto a pre ľudí, ktorí zodpovedajú za verejnú správu, vždy príležitosťou ukázať, že tu je bohatý kultúrny a spoločenský život.

autor: Tibor Habo

 

 

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.