Študentky marketingovej komunikácie a reklamy prišli s netradičnou kampaňou. Snažili sa upozorniť na problém, o ktorom sa veľa píše v médiách.
Prevážanie utečencov kamionistami za úplatok je často diskutovanou témou. Preto sa na túto problematiku rozhodli upozorniť študentky katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Silvia Štrbáková, Nikola Mederová a Veronika Galová.
Postavili sa tak na odpočívadlo pre kamionistov na diaľnici pri Bratislave a pripravili si guerilla kampaň.
Nečakaný príchod na odpočívadlo
„Nad témou sme dlho rozmýšľali. Mali sme vymyslené viaceré témy, nakoniec však vyhrala táto. Prišla nám ideálna na spracovanie aj preto, že ide o aktuálnu udalosť nie len pre Slovensko, ale aj pre celý svet,“ povedala organizátorka Silvia.
Guerilla kampaň je v marketingu často využívaný spôsob reklamy. Účastníci prídu nečakane na miesto určenia, spôsobia nejaký nečakaný moment a zakrátko odídu. Cieľom je vyvolať prekvapenie a tým dosiahnuť účinok reklamy.
Vodiči dostali otázky
Študentky prišli na odpočívadlo a na vybrané kamióny nalepili fotografie hladujúcich migrantov a na ne nápis STOP. Tento plagát mal ukázať prípadným migrantom, že ich prevážať nebudú.
Vodiči boli prekvapení, keď videli, ako študentky lepia plagáty na ich vozidlá a pýtali sa, prečo to robia. Organizátorky im vysvetlili cieľ kampane a anonymne im položili niekoľko otázok.
Chceli vedieť, či poznajú niekoho, kto za peniaze prevážal utečencov, či by boli ochotní vziať peniaze za prevoz, kde by prípadné peniaze nahlásili, či ich zamestnávateľ informoval o prípadných rizikách a čo by odporučili šoférovi, ktorý by prišiel do styku s takouto ponukou.
Odpovede prekvapili úprimnosťou
Z desiatich respondentov sa ôsmi zhodli na tom, že nepoznajú nikoho, kto by prevážal utečencov, ani oni sami s tým nemajú skúsenosť. Jeden povedal, že jeho kamarát s tým skúsenosť mal. Ďalší priznal, že raz už utečencov prevážal.
Pri otázke, či by vzali hotovosť za prevoz migrantov sa však už nezhodovali. Jeden priznal, že raz hotovosť vzal. Ďalší by nad tým možno uvažoval. Všetci kamionisti vedeli, že ich povinnosťou by malo byť nahlásiť takýto prípad na polícii.
Ich nadriadení však príliš túto problematiku neriešili. Jeden školenie mal, ďalší tvrdil, že okrajovo sa jeho šéf o problematike zmieňoval. Ostatní od vedenia žiadne poučenie nedostali.
Človeku, ktorý by dostal ponuku na prevoz migrantov by väčšina poradila, aby to určite odmietli a prípadne zavolali políciu. „Zdržal by som ich a zavolal políciu,“ povedal jeden z respondentov.
„Vodiči sa čudovali, že sa ich niečo také pýtame na rovinu. Odpovedali však bez obáv, keďže sme ich nechali v anonymite,“ uzavrela Silvia.
Titulná fotografia: pixabay.com