„Nasleduj svoje sny,“ fráza, ktorú v bežnej komunikácii použije množstvo ľudí bez toho, aby sa nad ňou zamysleli. Málokto ich naozaj nasleduje. No Dajana Rodriguez je príkladom toho, že plniť si svoje sny sa naozaj dá. A tak začala vyrábať vlastné kabelky.
Absolventka výtvarného umenia a španielčiny na Univerzite Konštantína Filozofa rozbehla svoju firmu na výrobu originálnych kabeliek už počas štúdia. Dnes spolupracuje s jednou z najúspešnejších módnych návrhárok na Slovensku Lýdiou Eckhardt.
Kedy sa u vás zrodil nápad vyrábať vlastné kabelky?
Myšlienka sa zrodila pred nástupom na UKF. Bola som doma a mala som čas. Kabelky boli najskôr ako koníček, vtedy som ešte nevedela, že začínam podnikať. Prvá vznikla z túžby po niečom originálnom.
Môj tatino mal dielňu, kde vyrábal kedysi kožené bundy. Priestor bol už nevyužitý, tak som tam spolu s maminou začala tvoriť. Z jednej kabelky sa stali dve, tri a postupne to išlo.
Aký príbeh nesú vaše výtvory?
Zákazníci mi už dlhé roky hovoria to isté: ,,Vaše kabelky sú jednoducho iné”. Často sú vyšívané, vyrobené zo špeciálnych materiálov alebo limitované. Máme rôzne kolekcie, niektoré kabelky sú klasickejšie, niektoré zas unikátne. No všetky sú kvalitné a vyrobené na Slovensku.
Nestojí za nimi nijaká veľká nadnárodná spoločnosť, stoja za nimi bežní ľudia. A hlavne, nesú môj príbeh – príbeh mladej baby, ktorá sa rozhodla splniť si sen. Idem ťažšou cestou než väčšina mojich rovesníkov, ktorí hovoria, že sa niečo nedá. Dá sa to a aj na Slovensku. Ja som toho dôkazom.
Kabelky DR sú vhodné na každú príležitosť. Kto navrhuje modely?
Navrhujem hlavne ja, je to mojou najdôležitejšou úlohou vo firme. Často mi niečo poradí mamina, kolegyne tu v dielni či dokonca zákazníčky. Všetky sme ženy a každý jeden názor je pre mňa dôležitý. Chcem vyrábať kabelky tak, aby boli použiteľné pre všetky vekové kategórie a rôzne typy žien.
Prečítajte si aj: Youtuber The Bača: Ťažké chvíle striedajú príjemné, ale pocit, že robíte, čo vás baví, posúva vpred
Čo vás inšpiruje? Prepadne vás niekedy „hluché“ obdobie, kedy nemáte žiadnu inšpiráciu a pracuje sa ťažšie?
Inšpirácia ma neustále obklopuje. Nehľadám ju, prichádza sama. Úplne stačí, keď idem niekde na dovolenku, do galérie či len tak večer von a už som plná nápadov. Neraz mi niečo príde na um aj počas spánku. Potom buď hneď tvorím, alebo si danú tému naštudujem hlbšie, ako napríklad pri slovenskom folklóre.
Taktiež ma inšpirujú dejiny umenia, ktoré som študovala. Je toho veľmi veľa a vždy mi niečo nové napadne. Inšpirujú ma aj naše zákazníčky, moje potreby, materiály, jednoducho všetko, s čím prichádzam do styku. „Hluché“ obdobia nemávam. Asi preto, že som ešte mladá a nápadov je stále dosť. Možno to príde tak o desať rokov.
Ako sa zrodí nová kabelka?
Kabelky vyrábame len z pravej hovädzej kože. Tá je rôzne farbená a upravovaná, no základ je vždy ten istý. Zrod kabelky je niečo podstatne zložitejšie a náročnejšie ako si dokáže bežný zákazník predstaviť. Keby spotrebiteľ vedel, koľko práce je za produktmi, ktoré vidí v obchode, spoločnosť by veľa vecí vnímala inak a viac by si výrobky vážila.
Kabelku niekto vymyslí, strih musí sedieť, riešia sa výstuhy, kovanie, podšívka. Všetko sa strihá, krája, vysekáva… Ak má aj výšivku, tú treba naprogramovať a dať do stroja vyšiť. Všetko je to naozaj zdĺhavý proces. No je potrebné mať veľmi veľa nástrojov, strojov, ľudí a hlavne času a skúseností.
Ako sa o vašej tvorbe dozvedajú zákazníci? Vracajú sa k vám znova?
Najlepšia reklama je, bezpochyby, spokojný zákazník. Ak by zákazník spokojný nebol, zbytočne by sme robili akúkoľvek drahú a super mierenú reklamu. Časom by to stroskotalo. My sme si vybudovali klientelu na základe dobrých odporúčaní.
Dodnes máme zákazníčky, ktoré majú od nás desiatky kabeliek a už roky sa ku nám vracajú. Ženy si medzi sebou veľa vecí povedia a ak by bolo viac tých nespokojných, značka by nemohla existovať.
Nosíte vlastné modely alebo občas podľahnete aj iným značkám?
Nosím len vlastné kabelky. Ako by to bolo, keby nie? Sú presne podľa mojich predstáv. Nehovorím, že sa mi nepáčia sem-tam aj iné, no aj tak sa vraciam k svojim. Viem, koľko je v nich mojej práce. Výsledok na ramene je kus mojej duše i života. Je to pre mňa viac ako len výrobok, je to dôkaz toho, že robím to, čo som si ako dieťa zaumienila.
Vami vytvorená značka neustále napreduje. Aké sú vaše najväčšie úspechy?
Z každého momentu sa teším, akoby bol ten naj. Najskôr to bola prvá predaná kabelka, každý rozhovor do časopisu, každá prehliadka a každá spolupráca, všetko sú to pre mňa neskutočné úspechy a niekedy som ani nemohla uveriť, že sa to vôbec deje.
Taký moment bol napríklad začiatok spolupráce s návrhárkou Lýdiou Eckhardt. Doteraz nemôžem uveriť tomu, že to je vôbec možné. Že už dva roky dopĺňam modely šiat slovenskej prvej dámy módy. Ja, 27 ročná baba.
Najväčší životný úspech nebude len „kabelkový“. Pre mňa je najväčším úspechom to, že som dokázala vybudovať počas vysokej školy firmu, ktorá ma následne začala živiť. Dokázala som popritom všetkom študovať denným štúdiom v Nitre a potom v Bratislave.
Nikdy som sa nevzdala, aj keď to niekedy bolo veľmi ťažké a zdalo, že nie je v ľudských silách to ustáť. No nakoniec som to zvládla a mojim najväčším úspechom je, že som školu dokončila aj s červeným diplomom. Nezabudnuteľný pocit som zažila v deň mojich promócií, keď v sále boli dve alebo tri cudzie dámy, ktoré mali na ramene moje kabelky. Vtedy som vedela, že som to dokázala.
Prečítajte si aj: V 16-tich vedie úspešný portál: Niekedy mi nízky vek aj pomohol
Plníte si svoje ciele. Aké sú do budúcna?
Moje ciele? No, sú veľké, to nebudem klamať. Ja mám potrebu sa neustále posúvať ďalej, ako osobnostne, tak aj čo sa značky a firmy týka. Pre tento rok mám prichystaných veľmi veľa náročných projektov, uvidíme, ako to všetko dopadne.
Okrem toho mám o rok svadbu, takže ma čakajú aj svadobné prípravy. Je toho naozaj veľmi veľa, možno až príliš, no aj tak sa teším. Verím, že tento rok si splním to, čo som si zaumienila a značka DR sa posunie ešte ďalej.