Sociálne siete sú populárnou platformou cestovateľov. Mnohé profily prezentujú aj Nitru

Sociálne siete sa stali populárnymi len pomerne nedávno. Na opačnej strane, turizmus má svoju stálu základňu už storočia. Čo ak ich spojíme novinku s klasikou a vytvoríme niečo unikátne? Niektoré profily sa už zameriavajú aj práve na Nitru. 

Autor je študentom riadenia kultúry a turizmu a zakladateľom instagramového účtu Nitra očáma Nitrančana.

Propagovanie turizmu cez sociálne siete je bezpochyby populárne. Odborníci v oblasti sociológie sú však voči nemu skeptickí. Nechcú tvrdiť, že nové myšlienky a vynálezy sú vyslovene zlé. Na druhej strane sa obávajú uponáhľanej doby. Myslia si, že ak táto bublina trendov bude naďalej rásť takýmto tempom, tak tento priestor „vybuchne“. Turistický trh je flexibilný, no profesionáli v tomto sektore zaznamenali aj neočakávané zmeny.

Reklama na sociálnych sieťach sa stala trendom

Na sociálnych sieťach sa nachádzajú ľudia, ktorí chcú ukázať tie najrozličnejšie a podľa nich najzaujímavejšie činnosti, ktorými robia svoje podnikanie unikátnym. Facebook je miestom, kde sa stretávali a stretávajú naozaj všetci a hlavne tí, ktorí sú ochotní podeliť sa o svoje súkromie. Či tomu tak bude vždy, je otázne.

Podnikatelia ako producenti služieb sprístupnili svoju ponuku virtuálnemu svetu. Odštartovali nový štýl propagácie a rozvoja, ktorý cestovateľský priemysel nutne potreboval. Cestovný ruch už neprezentovali iba v bežných a známych kamenných predajniach. Propagácia turizmu sa premiestnila na miesto, kde sa doteraz vyskytovala v malom rozsahu či vôbec.

Aj niekoľko Nitranov vytvorilo zaujímavé profily na Instagrame. (ilustračná fotografia: unsplash.com)

Dobrá fotka urobí veľa

Tento bum efekt časom potlačila sociálna sieť, ktorá začala definovať úspech cez čistý vizuál – Instagram. Platforma bola stavaná na základnej idey – fotografii. Obraz sa stal ovládajúcim faktorom ľudských životov.

Prestali čítať články, ktoré im dal do pozornosti Facebook. Ľudia jednoducho zleniveli, čo sa prejavuje i na hlbšom vnímaní podstaty, ktorú sociálne siete reálne prinášajú. Túto sieť si obľúbili aj podnikatelia v cestovnom ruchu. Instagram sa ihneď stal priestorom, ktorý začali sledovať všetci tí, ktorí sa zaujímajú aspoň trošku o cestovanie.

Masovka je nebezpečná

Ak by sa všetci naraz skutočne postavili a vyrazili do vybraných cieľových miest, ktoré sú podľa Instagramu najpopulárnejšie a najsledovanejšie, vyzeralo by to chaoticky.

Cestovný ruch je síce výborným sprostredkovateľom zážitkov, producentom peňazí alebo práce, ale neuvedomujeme si, že takéto masové presuny obyvateľstva sú doslova toxické a nakoniec aj devastačné. Viete si predstaviť ten odpad a znečistenie? Zničené pamiatky, špinavé moria, odpadom zasypané lesy? Cestovný ruch dáva, ale aj berie. Aj toto je dôležitý faktor, keď hovoríme o masovej propagácii cez sociálne siete.

Moje začiatky, moje trápenia, moja vášeň

Instagramový profil Nitra očáma Nitrančana (@nitra_ocama_nitrancana) som založil ako stredoškolák. Bol to iba školský projekt do súťaže, ktorý zhodou náhod uspel. Vtedy som si povedal, že nedovolím, aby skončil v koši. Rozširoval som ho.

Spočiatku bol obsah iba o pridávaní fotiek, a to nie vždy tých najkvalitnejších. Dnes viem, že na dobrej a kvalitnej fotke záleží. Ale všetko sa netočí okolo jedného obrázka.

Preto som začal rozmýšľať inak. ‚Začnem aj ja písať, veď čo môže byť na tom také ťažké,‘ povedal som si. Zistil som, že písanie nie je jednoduché.  Ak bude niekto tvrdiť opak, tak ešte nič nenapísal.

Určil som si tiež svoj štýl, o čom písať. Moje príspevky som skôr zameral na záhady z okolia. Mať takýto okruh tém je dôležité.

View this post on Instagram

🏢Nitra sa v čase a priestore výrazne zmenila. Nie je to nezvyčajný úkaz, skôr je to neodmysliteľný dôsledok pokročilej invencie moderného človeka, ktorý si chce svoje okolie prispôsobiť tak, aby mu čo najlepšie vyhovovalo.☺ ⁣⁣ 🏢Rok 1927 sa stal pre Nitru kľúčovým. Nastúpil na scénu nemecký architekt Fridrich Weinwurm👷‍♂️📐, ktorý s úspechom spĺňal staviteľské sny svojim náročným🤑 a tvrdohlavým😤 klientom, ktorí chceli len jedno – nadčasovú prestíž v podobe luxusného príbytku. ⁣⁣ ⁣⁣ 🏢Takýmito ľuďmi boli aj Žigmund Verő so svojou manželkou Ilonou. Stali sa stelesnením pravej nitrianskej smotánky🥛. Nechali si na objednávku postaviť "Domček" 🏠🗝na ulici Fraňa Mojtu. Popredná rodina si zvolila projekt, ktorý na prvý pohľad pôsobil ako tvrdý oriešok🥜. Pán Weinwurm, ale tento urbanistický počin zvládol. Navrhol elegantné a moderné miesto, ktoré v Nitre nemalo konkurenciu. ⁣⁣ ⁣⁣ 🏢Rodina Verőovcov síce chcela pôsobiť moderne a inovatívne, ale jeden malý detail si ponechali. Požiadali architekta nech im v dome vyčlení priestor pre služobníctvo👨‍🍳👩‍🌾. Predsa známa nitrianska rodina nebude bez pomocného personálu. Ako by to pôsobilo? Kto by varil, kto by upratoval? Ilona určite nie. ⁣⁣ ⁣⁣ 🏢O šestnásť rokov neskôr (1943) sa "hlavou domácnosti" stal štát. Rodinné sídlo sa vyvlastnilo, pretože Verőovci mali židovský pôvod. Od roku 1947 do 1958 sa budova stala Roľníckym dobytkárskym družstvom🐮🐷, Krajským výskumným úradom💊 a Štátnym vedecko-veterinárnym ústavom💉. ⁣⁣ ⁣⁣ 🏢Bohužiaľ dnešná podoba budovy nie je originál. Pôvodný dom sa musel zbúrať, dôvodom bola zlá statika. Avšak úradnícka inteligencia vedela, o akú pamätihodnosť prišla. Okamžite vystavali presnú kópiu, ktorú dokončili v roku 1997. Dnes Nitrančania túto budovu môžu poznať ako Hotel Oko. @kulturologianitra @tic_nitra @visitnitra @akademiavied @history.ukf @zurnalistika_nitra #nitra #nitrancan #nitrancanka #hotel #culture

A post shared by „NITRA OČÁMA NITRANČANA“ (@nitra_ocama_nitrancana) on

Nitra je super, ale v noci je naj

Existuje viacero instagramových profilov, ktoré sa snažia vytvoriť o Nitre lepší obraz. Napríklad Nitra at Night (@nitra_at_night). Autorka projektu vymyslela koncept s nočnými fotkami mesta a jeho okolia. Má tak v meste jedinečné prvenstvo. Taktiež sa zameriava na geografické a architektonické objekty a propagáciu.

View this post on Instagram

#nitrianskyhrad Zhrnieme si to. Niekedy sa vyberiem fotiť, prechádzam sa aj 3 hodiny a prinesiem si ledva jednu fotku 😑. Alebo sa stane to, ako v pripade série #parkvhmle , že za 20 minút nafotím 50 krásnych záberov. Dovolím si aj sama neskromne povedať, že sú krásne, lebo mne sa tie fotky páčia a podľa vašej odozvy vidím, že aj vám ☺️. Zážitok bol pre mňa sledovať aj to ako sa celý jedinečný obraz parku v hmle vytratil po východe slnka. Ďalšia zaujímavá sķúsenosť bola , že sériu som po dlhej, dlhej dobe fotila s manuálnym ostrením , o tom som tu už písala. A napokon spomeniem, že tieto fotky som editovala úplne inak ako fotky, ktoré bežne nafotím vo večernom meste. Zaužívané postupy nefungovali a musela som hľadať nové riešenia. Občas neuškodí vystúpiť z komfort zóny. Mňa osobne to veľmi bavilo a zase som sa veľa naučila. Ak vás baví filozofovať , môžete mi napísať, kedy ste vy naposledy vystúpili z komfortu. A nemusí to byť o fotení 😉. Ďakujem za vaše ❤ a krásnu nedeľu 😊. . . . . 👉 kalendár LINK v BIO #NitraAtNight #NitraVnoci #nocnanitra . . . #NITRA #nitravhme #NitraCastle #hmla #fogshooter #mojanitra #Nitricka #cityviews #citylights #nightphotography #citygrammers #visitnitra #mestonitra #goldenhour #magdalenareporter #klokocina #chrenova #zobor #kalvaria #earthfocus #thegreatoutdoor #justgoshoot #ig_europe

A post shared by nitraatnight (@nitra_at_night) on

Keď Nitra môže chutiť

Foodblogy majú v Nitre tiež svoje zastúpenie. Napríklad profil Nitra mi chutí (@nitramichuti). Hovoria o sebe, že sú navigáciou pre všetkých tých, ktorí sú stratení v mori ponúk jedál, dezertov, nápojov a iných pochúťok. Sprostredkovávajú zážitok z kulinárskeho umenia. Takýto koncept môže byť veľmi zaujímavý a netradičný. Neraz nám totiž prezentujú nové exotické chute.

Autor: Marek Štosel
Titulná fotografia: unsplash.com
Občas nečas dáva priestor na autorskú tvorbu študentom UKF. Názory sa nemusia zhodovať s názormi redakcie.

Zdieľajte článok