Sociálne siete sa stali populárnymi len pomerne nedávno. Na opačnej strane, turizmus má svoju stálu základňu už storočia. Čo ak ich spojíme novinku s klasikou a vytvoríme niečo unikátne? Niektoré profily sa už zameriavajú aj práve na Nitru.
Autor je študentom riadenia kultúry a turizmu a zakladateľom instagramového účtu Nitra očáma Nitrančana.
Propagovanie turizmu cez sociálne siete je bezpochyby populárne. Odborníci v oblasti sociológie sú však voči nemu skeptickí. Nechcú tvrdiť, že nové myšlienky a vynálezy sú vyslovene zlé. Na druhej strane sa obávajú uponáhľanej doby. Myslia si, že ak táto bublina trendov bude naďalej rásť takýmto tempom, tak tento priestor „vybuchne“. Turistický trh je flexibilný, no profesionáli v tomto sektore zaznamenali aj neočakávané zmeny.
Reklama na sociálnych sieťach sa stala trendom
Na sociálnych sieťach sa nachádzajú ľudia, ktorí chcú ukázať tie najrozličnejšie a podľa nich najzaujímavejšie činnosti, ktorými robia svoje podnikanie unikátnym. Facebook je miestom, kde sa stretávali a stretávajú naozaj všetci a hlavne tí, ktorí sú ochotní podeliť sa o svoje súkromie. Či tomu tak bude vždy, je otázne.
Podnikatelia ako producenti služieb sprístupnili svoju ponuku virtuálnemu svetu. Odštartovali nový štýl propagácie a rozvoja, ktorý cestovateľský priemysel nutne potreboval. Cestovný ruch už neprezentovali iba v bežných a známych kamenných predajniach. Propagácia turizmu sa premiestnila na miesto, kde sa doteraz vyskytovala v malom rozsahu či vôbec.
Dobrá fotka urobí veľa
Tento bum efekt časom potlačila sociálna sieť, ktorá začala definovať úspech cez čistý vizuál – Instagram. Platforma bola stavaná na základnej idey – fotografii. Obraz sa stal ovládajúcim faktorom ľudských životov.
Prestali čítať články, ktoré im dal do pozornosti Facebook. Ľudia jednoducho zleniveli, čo sa prejavuje i na hlbšom vnímaní podstaty, ktorú sociálne siete reálne prinášajú. Túto sieť si obľúbili aj podnikatelia v cestovnom ruchu. Instagram sa ihneď stal priestorom, ktorý začali sledovať všetci tí, ktorí sa zaujímajú aspoň trošku o cestovanie.
Masovka je nebezpečná
Ak by sa všetci naraz skutočne postavili a vyrazili do vybraných cieľových miest, ktoré sú podľa Instagramu najpopulárnejšie a najsledovanejšie, vyzeralo by to chaoticky.
Cestovný ruch je síce výborným sprostredkovateľom zážitkov, producentom peňazí alebo práce, ale neuvedomujeme si, že takéto masové presuny obyvateľstva sú doslova toxické a nakoniec aj devastačné. Viete si predstaviť ten odpad a znečistenie? Zničené pamiatky, špinavé moria, odpadom zasypané lesy? Cestovný ruch dáva, ale aj berie. Aj toto je dôležitý faktor, keď hovoríme o masovej propagácii cez sociálne siete.
Moje začiatky, moje trápenia, moja vášeň
Instagramový profil Nitra očáma Nitrančana (@nitra_ocama_nitrancana) som založil ako stredoškolák. Bol to iba školský projekt do súťaže, ktorý zhodou náhod uspel. Vtedy som si povedal, že nedovolím, aby skončil v koši. Rozširoval som ho.
Spočiatku bol obsah iba o pridávaní fotiek, a to nie vždy tých najkvalitnejších. Dnes viem, že na dobrej a kvalitnej fotke záleží. Ale všetko sa netočí okolo jedného obrázka.
Preto som začal rozmýšľať inak. ‚Začnem aj ja písať, veď čo môže byť na tom také ťažké,‘ povedal som si. Zistil som, že písanie nie je jednoduché. Ak bude niekto tvrdiť opak, tak ešte nič nenapísal.
Určil som si tiež svoj štýl, o čom písať. Moje príspevky som skôr zameral na záhady z okolia. Mať takýto okruh tém je dôležité.
Nitra je super, ale v noci je naj
Existuje viacero instagramových profilov, ktoré sa snažia vytvoriť o Nitre lepší obraz. Napríklad Nitra at Night (@nitra_at_night). Autorka projektu vymyslela koncept s nočnými fotkami mesta a jeho okolia. Má tak v meste jedinečné prvenstvo. Taktiež sa zameriava na geografické a architektonické objekty a propagáciu.
Keď Nitra môže chutiť
Foodblogy majú v Nitre tiež svoje zastúpenie. Napríklad profil Nitra mi chutí (@nitramichuti). Hovoria o sebe, že sú navigáciou pre všetkých tých, ktorí sú stratení v mori ponúk jedál, dezertov, nápojov a iných pochúťok. Sprostredkovávajú zážitok z kulinárskeho umenia. Takýto koncept môže byť veľmi zaujímavý a netradičný. Neraz nám totiž prezentujú nové exotické chute.
Autor: Marek Štosel
Titulná fotografia: unsplash.com
Občas nečas dáva priestor na autorskú tvorbu študentom UKF. Názory sa nemusia zhodovať s názormi redakcie.
Písanie je mojou záľubou i prácou. Deň si neviem predstaviť bez šálky kávy. Vo voľnom čase najradšej pečiem alebo cvičím. Najtypickejšia je pre mňa charakteristika večný nevyliečiteľný optimista. 🙂