Svet ignorácie aj konverzácie z Threemy. Mladí žurnalisti prichádzajú s divadelným predstavením Bez Trémy

Aktuálnu spoločenskú situáciu sa rozhodli reflektovať študenti štvrtého ročníka žurnalistiky na UKF v Nitre. Prichádzajú s predstavením Bez Trémy. To dáva medializované informácie z aplikácie Threema do iných, omnoho globálnejších súvislostí.

Študenti žurnalistiky počas hodín nových vývinových trendov v divadle prišli s myšlienkou založenia vlastného divadla. To dostalo príznačný názov Divadlo rozhnevaných žurnalistov. Ako už názov napovedá, je určitou odpoveďou na javy, ktoré rezonujú spoločnosťou a hnevajú nie len mladých ľudí, študentov žurnalistiky, ale aj širokú verejnosť.

Predstavenie Bez Trémy bude ich prvým spoločným umeleckým počinom.

Bude sa čítať Threema

Súčasťou predstavenia bude aj niekoľko dnes celospoločensky známych replík z aplikácie Threema, ktoré si medzi sebou vymenili Marian Kočner a Alena Zsuzsová či Marian Kočner s Monikou Jankovskou.

Konverzácie zasadili tvorcovia do širšieho kontextu iných udalostí všedného dňa. Na prvý pohľad nesúvisiacej a vymyslenej tragédie, pri ktorej neopatrný vodič zrazí kolobežkára. Táto udalosť však do veľkej miery odkrýva, v akom morálnom a hodnotovom nastavení dnes spoločnosť žije.

Poukáže na svet ignorácie, ale aj závislosti na sociálnych sieťach. Je ukážkou toho, ako sa dnes z ľudí, ktorí sú neustále onlajn stávajú v reálnom živote ignorantskí „zombíci“.

Pomedzi túto udalosť prichádzajú práve repliky konverzácií Mariana Kočnera. 

„Nejde nám o to, aby sa divák po zhliadnutí predstavenia nahneval na to, ako to funguje v našej spoločnosti. Chceme, aby si uvedomil, že jeho neangažovanosť v tom, čo sa v súčasnosti deje, prispieva k tomu, že ako spoločnosť sme sa dostali tam, kde sme,” povedal režisér Miroslav Kamody.

„Vychádzali sme najmä z pozorovania súčasného spoločenského diania. Inšpiráciou pre nás bol aj psychológmi popísaný efekt zombifikácie, čiže ľudia sú čím ďalej, tým viac orientovaní na virtuálnu realitu. Pozreli sa na to, ako sa to prepája od tých najbežnejších každodenných situácií až s tými najvyššími sférami v politike. Čiže tá nevšímavosť v každodennosti, kam tá až môže doviesť,” popísala námet scenáristka Rebeka Kubová.

Neponúka riešenia, iba poukazuje

Samotné divadelné prestavenie si nedáva za cieľ odpovedať a ponúkať riešenia. Skôr ho môže verejnosť vnímať ako nejakú zveličenú ukážku reálneho stavu v krajine.

V jednej zo scén poukázali tvorcovia aj milión eur, ktoré mal dostať človek, ktorý poskytne informácie o vrahovi mladého novinára Jána Kuciaka.

Režisérom predstavenia je Miroslav Kamody, scenáristkou Rebeka Kubová. Pre tvorivé duo ide o prvú podobnú spoluprácu. Hlavnou postavou je Patrik Koči v roli šoféra, ktorý zrazil kolobežkára. Úlohy muža na kolobežke sa zhostil Tomáš Polanský.

Zrejme charakterovo najvýraznejšou postavou, ktorá je nemým zrkadlom spoločnosti, je Justícia. Po celý čas je ticho, no o to viac je v nej umocnená podstata, ktorou chceli tvorcovia poukázať na kontext deja. V úlohe Justície uvidia diváci Gabrielu Pitoňákovú.

„Naše predstavenie je len akýmsi zrkadlom spoločnosti. Niektorí v ňom uvidia postavy z novín, iní skôr zase menej známe postavičky zo svojho okolia, ktorým tiež korupcia nie je cudzia. Blížia sa parlamentné voľby a to aktuálnejšie to celé je,” povedal taktiež Miroslav Kamody.

Premiéra je na pláne 18. decembra 2019 o 10-tej hodine v Univerzitnom tvorivom ateliéri Filozofickej fakulty UKF v Nitre. Vstup je voľný.

Zdieľajte článok

Komentáre: