Arabský princ, vdova z Jemenu či stratená príbuzná. Prečo sa objavujú v emailových schránkach?

Internet už dávno nie je miestom, kde sa ľudia môžu bezpečne dostať k informáciám, ktoré hľadajú. Sociálne siete sa stali prostriedkom, ktorý sa môže využívať na útoky, ale nezabúdajte aj na svoje emailové schránky.

Opatrnosti nikdy nie je dosť. Pre online priestor to však platí dvojnásobne. Internet je v súčasnosti miesto, kde väčšina ľudí trávi takmer všetok svoj čas. Je dôležité uvedomiť si, že v dnešnej dobe aj detský používateľ internetu musí poznať jeho úskalia a nebezpečenstvá. Rodičia by si preto mali zakladať na edukácii svojich detí o hrozbách a kontrolovať, čo na internete zdieľajú a s kým komunikujú.

Phishing dokáže ľahko oklamať

Phishing je najznámejšia technika online manipulácie, cez ktorú podvodníci môžu od ľudí získať osobné údaje. Dôležité je uvedomiť si, že títo manipulátori dokážu byť veľmi presvedčiví a email, ktorý od nich dostanete, je len veľmi ťažko rozoznateľný od skutočného. Aj za cenu toho, že budete pôsobiť paranoidne, vždy si všetko overujte.

Kto v dnešnom svete nedostal správu od arabského princa, ktorý vám ponúka čiastku zo svojho dedičstva, môžete sa považovať za šťastlivca. Správa je už z logického pohľadu výmysel, ale existuje množstvo ľudí, ktorí túto informáciu zobrali vážne. Jediné, čo od vás podvodník vyžaduje, sú údaje vašej platobnej karty, aby vám peniaze mohol poslať. Tieto údaje, samozrejme, neposkytujte.

Existuje viacrero druhov takýchto správ. Okrem arabského princa sa v správe môže objaviť vaša stratená príbuzná, ktorá súrne potrebuje vašu pomoc alebo vdova z Jemenu, ktorá by pre nepokoje chcela investovať peniaze vo vašej krajine, alebo informácia, že vaša emailová adresa vyhrala v lotérii. ,,Osvedčené techniky sú vytvorené precízne a veľa phishingových emailov je vytvorených tak, aby ste si ani na prvý pohľad nevšimli, že niečo nie je v poriadku,” uvádza sa na stránke bezpecnenanete.eset.com.

Podvodníci v súčasnosti majú precízne vytvorené techniky, ako od ľudí získať osobné alebo citlivé údaje. Foto: unsplash.com

Vo väčšine prípadov podvodníci využívajú fakt, že ľudia zvyčajne dôverujú autoritám. Keď sa vám do schránky dostane správa od organizácie Spojených národov, ktorá schválila vyplatenie kompenzačného fondu, nereagujte. ,,Podvodníci na internete sa preto často vydávajú za ľudí, ktorí majú určitú funkciu alebo sú odborníkom v danej oblasti: vládneho pracovníka, právnika, riaditeľa spoločnosti a podobne,” píše sa na webovej stránke bezpecnenanete.eset.com. Zároveň sa uvádza a upozorňuje, že klamlivé správy vyzerajú dôveryhodne aj tým, že používajú názvy spoločností či organizácií, ktoré máte možnosť poznať. ,,Často takýto mail vyzerá na nerozoznanie od legitímneho.”

Prevencia proti phishingovým útokom

Najúčinnejším spôsobom, ako zistiť, či ide o legitímnu správu, ak sa týka určitej spoločnosti (napríklad vašej banky), je kontaktovať danú organizáciu, za ktorú sa podvodník vydáva. Okrem toho si treba dobre premyslieť, či na odkaz, ktorý vám prišiel, kliknete. Aj na Facebooku ste sa určite neraz stretli s tým, že vám niekto známy či neznámy poslal odkaz bez žiadneho popisu. Po kliknutí sa väčšinou objaví úvodná stránka Facebooku, kde sa musíte prihlásiť. Dôležité je spozornieť a neposkytnúť svoje prihlasovacie údaje. Ak sa stane, že svoje údaje predsa len zadáte, je potrebné čo najrýchlejšie si zmeniť heslo a odhlásiť sa zo všetkých zariadení. V tom najhoršom prípade môžete o svoj účet prísť. Ak vám túto správu poslal váš známy, radšej sa ho vopred opýtajte, o čo ide. Bez jeho odpovede na odkaz radšej neklikajte.

Nie je to len phishing

Podvodníci v súčasnej dobe sú vynaliezavejší a rôzne technológie ponúkajú množstvo možností, ako využiť ľudskú dôveru. Napríklad malwere je systém, ktorý sa používa na preniknutie do systému, čo umožní krádež citlivých údajov. ,,Dobre vypracované emaily so škodlivými prílohami sa ukázali byť efektívnym a zároveň lacným spôsobom, ako napadnúť systém. Na dosiahnutie tohto cieľa je pritom potrebné iba jedno zlé kliknutie,” vysvetľuje sa na stránke eset.com.

Slovenský operátor proti online nebezpečenstvu

Známy slovenský mobilný operátor do svojich paušálov v tomto roku zahrnul aj Online ochranu, ktorá má slúžiť na ochranu pred vírusmi, spamom, phishingom či malwerom. ,,Služba dokáže zablokovať škodlivý obsah ešte predtým, ako by sa mohol dostať do zariadenia. Bez námahy tak chráni pred čoraz častejšími rizikami, ktoré v súčasnosti neohrozujú len veľké firmy či zaujímavé subjetky, ale aj bežného zákazníka,” uvádza sa v tlačovej správe Orangeu.

Každoročne sa zvyšuje počet kybernetických útokov, ako je krádež identity, dát, osobných údajov či zneužitie citlivých údajov. ,,V boji proti kybernetickým útokom a zločinom chceme vystupovať čo možno najaktívnejšie. Aj preto teraz prinášame novinku, založenú na tzv. sieťovom DNS filtrovaní, kedy sú všetky bezpečnostvé funkcie uložené a prevádzkované mimo koncových zariadení zákazníka. Identifikovať a blokovať škodlivý obsah tak vieme ešte predtým, ako by sa mohol fyzicky dostať do telefónu alebo počítača zákazníka a čo najviac ho tak chrániť,” vysvetľuje v tlačovej správe Martin Hromkovič.

Slovenský mobilný operátor od marca 2022 zaviedol do svojich paušálov Online ochranu, ktorá slúži na ochranu pred spamom, malwerom, phishingom a podobne. Foto: unsplash.com

Kampaň, ktorá rozdelila Slovensko

Pred samotným spustením novej služby, Orange v spolupráci s verejne známymi osobnosťami, spustil kampaň. Známe herecké i spevácke osobnosti na svojich sociálnych sieťach zverejnili informáciu, že sa im niekto ,,hackol” do telefónu a vyhráža sa im zverejnením intímnych fotografií. Kampaň spustila herečka Dominika Kavaschová. Okrem nej sa zapojila aj Zdena Studenková, Emma Drobná, Martin Klinčúch či víťaz Superstar Adam Pavlovčin.

Keďže sa počet prípadov kybernetických útokov zvyšuje, Orange chcel ukázať, ako to môže vyzerať v praxi. Zatiaľ čo kampaň spúšťali s dobrým úmyslom, spoločnosť sa rozdelila na dva tábory. Jeden tvrdil, že influenceri oklamali svojich fanúšikov, čo vyústilo do negatívnych urážok, druhí ich obraňovali tým, že to robili pre dobrú vec.

Služba Online ochrana je súčasťou paušálov od marca tohto roku. ,,Poskytne tak vlastné zabezpečenie zariadení pred vírusmi a kybernetickými hrozbami a čo najviac eliminuje riziká, ako sú phishing, spam, malware, ransomware, trójsky kôň alebo rôzne platovné podvody a podobne,” píše sa v správe.

Titulná fotografia: unsplash.com

Zdieľajte článok

Komentáre: