Autorky: Viktória Grígelová, Lenka Glogovská
Podoby krehkosti. Tak znela téma tohtoročného Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra, a teda aj Nitrianskej Bielej noci. Tá tvorila sprievodný program k festivalu. Konala sa 24. septembra 2022 a návštevníkom ponúkla niekoľko skvelých možností kultúrneho vyžitia.
Počas večera a noci si nadšenci umenia mohli vychutnať každú jeho podobu. Všetky hudobné a tanečné predstavenia, kultúrne centrá a aj výstavy sa nachádzali v blízkosti Svätoplukovho námestia. Časti programu sa časovo neprekrývali, a tak si ich návštevníci mohli užiť naplno. Jednou z najväčších výhod bol voľný vstup na takmer všetky zastrešené akcie. Ak ste náhodou Bielu noc v Nitre premeškali, prinášame vám stručné zhrnutie celého podujatia.
Nitriansku Bielu noc otvorila Katarzia
Mladá slovenská speváčka, textárka a hudobná producentka otvorila večer pesničkami zo svojho nového albumu „n5“. Album vznikol aj vďaka Fondu na podporu umenia. Nesie sa v téme krehkosti a zraniteľnosti, rovnako ako celý tohtoročný Medzinárodný festival Divadelná Nitra. Umelkyňa ponúka poslucháčovi introspektívny pohľad na obdobie posledných dvoch rokov a pocity s ním spojené. Vystúpenie bolo zaujímavé aj vďaka svetelnému dizajnu, inšpirovanému úzkosťou doby a estetikou rave parties a divadla.
Domof creativity – kultúrne kreatívno-coworkingové centrum
Centrum počas Nitrianskej Bielej noci sídlilo na Štefánikovej triede. Prvé, čo mohlo upútať pozornosť divákov, bolo hudobné vystúpenie skupiny Nevera. Kultúrne centrum však ponúkalo omnoho viac. Verejnosti boli sprístupnené viaceré miestnosti ako ateliér, dielňa, hudobná a spoločenská miestnosť. Súčasťou programu bola aj výstava diel študentov Súkromnej školy umeleckého priemyslu. Diela boli vytvorené pomocou grafického dizajnu, fotografického dizajnu či propagačného výtvarníctva.
Domof creativity vznikol v roku 2020 na podnet kolektívu učiteľov, avšak doteraz fungoval iba v uzavretej spoločnosti. Pre verejnosť bude kultúrne centrum dostupné po otvorení ďalších priestorov (30. septembra 2022). V týchto miestnostiach nájdete čajovňu/bar Createa.
Centrum združuje umelcov a deti. Cieľom je poskytnúť im prostriedky na rozvíjanie kreatívneho myslenia a tvorenia. Usporadúvajú rôzne denné tábory a workshopy, na ktorých si ľudia môžu vyskúšať rozličné pokusy. Predstavujú možnosti využitia farieb, dreva, ale i ohňa v umení. Okrem toho sa sústreďujú na recykláciu a upcykláciu materiálov.
KCN – plán pre ulicu Radlinského
Počas večera sa uskutočnila diskusia o budúcnosti ulice Radlinského. Klenotom tejto ulice je bývalé Kino Palace. Projekt rekonštrukcie budovy je v pohybe od roku 2019. Vyberalo sa medzi 36 návrhmi. V jeho priestoroch má vzniknúť multižánrová sála, ktorej sa veľkosťou nevyrovná žiadna iná v Nitre. V sále by sa tiež malo nachádzať technické zariadenie – má umožniť jednoduchší živý prenos tanečných, hudobných a divadelných predstavení.
Rekonštrukcia týchto priestorov spadá pod cieľ KCN vybudovať infraštruktúru kultúrneho rázu. Aj vďaka týmto plánom sa má stať ulica Radlinského súčasťou pešej zóny.
Amando – postmoderna v synagóge
Amando vytvoril Paweł Sakowicz, úspešný poľský choreograf a tanečník. Tanečné vystúpenie zostavil na objednávku Národnému Múzeu Varšava v rámci výstavy „Stav vecí“. Hoci je choreografia zaraďovaná do postmoderny, nemá jednotný štýl. Využíva v nej pohyby každodenného života v kombinácii s prvkami z rôznych tanečných štýlov. Prvky sa navzájom prelínajú, pričom sa skúmajú, rozoberajú a prideľuje sa im nový, doposiaľ neznámy význam. Divák si môže všimnúť minimalistické využitie priestoru, pohybu a hudby.
Vystúpenie sa stretlo s pozitívnymi i negatívnymi ohlasmi. „Vo vystúpení bolo vidieť veľmi krásnu symboliku a hlboké myšlienky. Určite bolo vystúpenie nacvičené, ale prišlo mi, že miestami tanečník improvizoval,“ vyjadrili sa Aneta a Natália. Opačný názor mala diváčka Kristína, ktorá povedala: „Zaraďujem to medzi jedno z tých najhorších predstavení, ktoré som videla.“ Je pravdepodobné, že mnoho divákov nemalo dostatočné informácie ohľadom vystúpenia alebo tanca ako takého. Tento výrok potvrdzuje vyjadrenie anonyma: „Myslím si, že tanečník mal talent, ale ja mám príliš ďaleko k tancu, aby som to celé dokázala pochopiť.“
Vila K – budúce kultúrne centrum
Súčasťou Nitrianskej Bielej noci bola aj prehliadka Vily Kollmanovcov. Vila, postavená architektom Oskarom Singerom v roku 1934, totiž patrí medzi najvzácnejšie budovy funkcionalizmu v Nitre. Tento architektonický štýl sa riadi heslom „forma nasleduje funkciu“. Budova je minimalistická. Nenájdete v nej nič zbytočné alebo ozdobné. Typická je pre ňu asymetria, geometrické tvary či lodná architektúra – zaoblené tvary. Hoci vila pôsobí veľkolepo, nachádzajú sa v nej iba štyri obytné izby a je určená pre pár alebo maximálne trojčlennú rodinu.
Na rekonštrukciu bol vypísaný Nórsky projektový grant vo výše viac ako 300 000 €. Po nej bude vila slúžiť ako ďalšie kultúrne centrum. Fotografie z prebiehajúcej prestavby boli počas noci premietané na vonkajšej stene vily.
Čo deň, to plagát. Never ending posters?
Odkedy začala vojna na Ukrajine, ukrajinský grafik Mykola Kovalenko vytvorí denne jeden plagát na túto tému. Jeho výstava otvorene opisuje aktuálnu situáciu našich východných susedov. Zverejnené diela zapôsobia na pozorovateľa nielen emocionálne, ale i esteticky.
Mykola Kovalenko začal svoju kariéru nadaného grafika už v roku 2001. Odvtedy sa stal cteným členom mnohých umeleckých inštitúcií i klubov a získal nespočetné množstvo ocenení z takmer všetkých krajín sveta. Jeho výstavy zožali úspech vo viacerých štátoch.
Akcie Nitrianskej Bielej noci ponúkali niečo pre každého, či už to boli deti, tínedžeri alebo dospelí. Vďaka tomu sa všetky časti programu tešili vysokej návštevnosti.
Titulná fotografia: pixabay.com, upravené