Veda už dávno neprebieha len v laboratóriách a uzamknutých priestoroch, v ktorých si bádatelia šepkajú o svojich najnovších zisteniach. Nové objavy a vedomosti by mali byť prístupné aj širokej verejnosti. A tá by mala byť oboznámená ich dôležitosťou.
V rámci Týždňa vedy a techniky na Slovensku 2022 sa jednotlivé katedry Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre pustili do viacerých zaujímavých projektov. Konferencie či prednášky – všetko bolo vítané. Dôležitú úlohu však zohrávala aj popularizácia jednotlivých vedných odborov. Pri tej príležitosti si študenti Katedry archeológie pripravili zaujímavé prezentácie pre deti zo základnej školy Na Hôrke, v Nitre.
Týždeň vedy a techniky
Projekt má na Slovensku už niekoľkoročnú tradíciu. Cieľom je popularizovať a prezentovať vedu a techniku pre širokú verejnosť.
Veda a technika je súčasťou našich každodenných životov. Často si však neuvedomuje, ako málo o jej fungovaní vôbec vieme. Pomocou tohto projektu sa spoločnosť nedozvie len o jej výsledkoch a nových výdobytkoch, ale aj o práci stojacou za novými poznatkami.
Katedra archeológie UKF v Nitre sa do Týždňa vedy a techniky zapojila práve s touto víziou. Počas trvania projektu usporiadala konferenciu. Prostredníctvom nej sa každý mohol dozvedieť o vedeckých aj popularizačných činnostiach, ktorými sa katedra zaoberá. Patrili k nim aj výskum šibenice v Holíči, výskum na francúzskej lokalite Bibracte, výskum Oponického hradu a ďalšie.
Tam to však nekončilo. Katedra je v rámci podujatia zapojená aj do mnohých popularizačných činností. Štvrtáci si mohli vyskúšať, aké je to vysvetliť malým deťom prácu archeológa.
Štvrtáci štvrtákom
Malí štvrtáci zo základnej školy Na Hôrke v Nitre mali možnosť hravo spoznať ľudské dejiny od budúcich archeológov. Prváci magisterského štúdia mali za úlohu deti zaujať a zároveň ich zábavným spôsobom zasvätiť do tajov praveku, staroveku aj stredoveku.
Cieľom udalosti nebola len popularizácia archeológie. Tento projekt sa mal postarať aj o to, aby si deti vážili svoju minulosť a kultúrne dedičstvo Slovenska. Učebné osnovy navyše pramálo hovoria o období praveku, takže sa študenti snažili vytvoriť pre deti dobrý základ k hodinám dejepisu a vyplniť slepé body.
Žiaci základnej školy sa v malých skupinkách vystriedali na štyroch stanoviskách. Dozvedeli sa niečo o neolite – dobe kamennej, dobe bronzovej, dobe rímskej aj o stredoveku.
Všetky stanoviská sa riadili heslom „škola hrou“ a nešlo len o počúvanie prázdnych rečí. Žiaci dostali brožúrky, v ktorých mohli vypĺňať rôzne úlohy. Aby toho nebolo málo, mali možnosť pozrieť a chytiť si archeologické nálezy, ako rímske tehly, zub mamuta, bronzové šperky alebo stredoveké kachlice. Na záver deti za odmenu dostali archeologické pexeso s tipmi na historické výlety pre celú rodinu.
Spokojnosť detí
Napriek všetkým cieľom bolo prvoradé, aby deti odišli spokojné a spomínali na archeológiu s iskrou v očiach. Niektorí žiaci mali na začiatku problém s vyslovením slova archeológ. Na konci dňa sa svorne spýtali učiteliek: „A môžu k nám archeológovia chodiť každý piatok?“
Deti si odniesli nielen nové vedomosti, ale aj zážitky. Môžu sa hrdo pýšiť tým, že držali v rukách tisícky rokov staré predmety. A navyše už aj vedia, na čo slúžili.
Titulná fotografia: FB/ZŠ s MŠ Na hôrke.