Na dezinformačnú scénu prišiel nový hráč. Je načase prestať zdieľať bombastické fotky (Komentár)

Pápež František nosí štýlovú páperovú bundu. Iba, že by nenosil. Vyzerá to tak, že na „dezinfo“ scénu naplno prišiel nový hráč – umelá inteligencia.

Dve fotografie na začiatku komentára totiž nie sú reálne. Nevytvoril ich ani náhodný človek vo Photoshope. Ich autorom je umelá inteligencia Midjourney.

Fotky sa začali masovo šíriť. „No a čo?“ poviete si. No a nič. Pápež v bunde s krucifixom na krku nikomu neublíži. Pápež nie, ale o pár mesiacov vytvorí Midjourney alebo iný bot ďalšiu fotku. Budú na nej vyhorené budovy a prvý naivný človek si k nim doplní kontext, že ide o zničenú štvrť náhodného ukrajinského mesta. No a čo? Veď také fotky sú v médiách denne a na Ukrajine naozaj ruskí okupanti vraždia, plienia a vypaľujú. Tak čo.

No a nič. O niekoľko mesiacov nato ale vytvorí štátna organizácia (doplňte si nepriateľskú krajinu) vlastného bota. A ten nám ponúkne ďalšie obrázky. Pri tomto tempe bude do roka či dvoch najjednoduchším spôsobom výroby propagandy a dezinformácií práve umelá inteligencia.

V neďalekej budúcnosti ju bude totiž vedieť robiť rýchlejšie, lacnejšie a najmä kvalitnejšie ako ktokoľvek z (doplňte si vlastnú nepriateľskú krajinu).

Budeme vidieť fotomontáže stretnutí politikov s najväčšími mafiánmi daného štátu. Uvidíme reálne vyzerajúce videá známych osobností, ako podporujú tieto ideológie. Na internete sa objavia falošné vyjadrenia politických predstaviteľov. V rýchlo sa rútiacom svete ich nevyvrátia dostatočne skoro. Ich voliči budú prostredníctvom realisticky vyzerajúcich (no v skutočnosti falošných) dôkazov oveľa ľahšie ovplyvniteľní.

Rútime sa do doby, kedy fotky Trumpovho akože zatknutia nebudú ľahko rozpoznateľné (napriek tomu, že boli problematické v detailoch, niektorí ľudia im uverili a šírili ich). Budú dokonalé a dokonale zneužiteľné proti komukoľvek.

Fake image of Donald Trump being arrested by police officer
Jedna z fotografií zatknutia Donalda Trumpa, ktoré sa nikdy nestalo. Tváre v dave sú rozmazané.
Foto: Eliot Higgins.

Myslíte si, že marketing globálne pôsobiacich značiek už dnes prekračuje hranice? Počkajte, keď vám náhodná medzinárodná potravinárska značka začne tvrdiť, že ten les pol sveta od vás je nedotknutý a ako dôkaz vám dajú dokonale vyzerajúce zábery, ktoré experti len ťažko rozlíšia od reality.

Áno, les je niečo, čo svetové médiá ľahko overia, ale chaos, ktorý okolo toho vznikne, bude skvelou príležitosťou na prekrytie kauzy okolo detskej práce.

Už dnes vidíme, ako umelá inteligencia vplýva na detské mentálne zdravie pre dokonalé filtre na sociálnych sieťach. A tento trend bude pokračovať. Nielen, že z nás všetkých AI urobí atraktívnych nadľudí, influenceri budú mať oveľa viac príležitostí klamať o dovolenkách aj produktoch.

Nechcem, aby som vyznel ako istý komentátor istého portálu, čo považuje AirPody za diablovo semä. Tí, čo ma poznajú, dosvedčia, že to nie je pravda. Len si dajme všetci pozor. Bez riadnej mediálnej gramotnosti je čoraz zložitejšie vyznať sa v informačnom svete.

Je načase, aby sme sa všetci začali zamýšľať nad tým, čomu veríme, aký obsah konzumujeme, čo zdieľame na sociálnych sieťach a čo rozprávame rodinným príslušníkom doma v kuchyni. Všetci, aj vy, čo si o sebe myslíte, že ste lepší, lebo na Facebooku nezdieľate rovnaký počet hlúpostí ako teta Margita z Horných Orešian (nič proti Margitám ani Orešanom). Aj vy sa nad tým začnite pomaly zamýšľať. Dezinformácie postupne zmenia svoju podobu a budú uveriteľnejšie ako kedykoľvek predtým. Ak ešte nezvoníte na poplach, mali by ste začať.

Titulná fotografia: Reddit/Midjourney.

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.