
„Svet je plný psychopatov. Ak nechceš ani jedného z nich uvidieť, tak zamkni dvere, zakry okná a rozbi zrkadlo!” Každý z nás zápasí so sebou, s inými, s tým, čo prežíva, no každý len po svojom. Pred svetom si nasadzujeme masky úsmevov a vo vnútri hromží búrka. Snažíte sa, ale neviete ako ďalej? Možno je čas uvedomiť si, že pomoc kvalifikovaného odborníka je na mieste a bez hanby. S doktorom Michalom Čerešníkom sme sa rozprávali o vysokoškolskej psychologickej poradni UKF.
„Katedra pedagogickej a školskej psychológie v spolupráci s Oddelením klinickej psychológie Fakultnej nemocnice v Nitre a katedrou pedagogiky otvorila v roku 2004 pre študentov UKF i širokú verejnosť psychologickú poradňu,” oboznámil nás koordinátor poradne Michal Čerešník. Poradňa funguje relatívne nezávisle, v plnej kompetencii katedry pedagogickej a školskej psychológie. Vybrať si môžete z troch hlavných úrovní komunikácie. Ak si zvolíte e-mailovú formu, stačí napísať na poradna@ukf.sk. Väčšinou ide o krátkodobé intervencie, časové obdobie riešenia vašej „starosti” sa predlžuje s ohľadom na komplikovanosť situácie a čo najjasnejšie písomné vyjadrenie kvalifikovanej osoby. „Často sa treba nad problémom zamyslieť a hľadať informácie – nemusí sa všetko týkať len problémov, s ktorými už máme skúsenosť,” poznamenal koordinátor. Môžete tiež zavolať priamo na katedru a dohodnúť si stretnutie tvárou v tvár. Konkrétny dátum a čas konzultácie závisí od vzájomnej dohody s odborníkom. V ponuke je aj možnosť poradenstva cez Skype. V tomto komunikačnom programe je vytvorený profil, cez ktorý môžete vizuálne alebo prostredníctvom chatu rýchlo komunikovať.
Na fungovaní poradne sa podieľajú takmer všetci zamestnanci a zamestnankyne. Doktor Čerešník však dodáva: „Nemáme problém kontaktovať ľudí, ktorí vykonávajú klinickú prax alebo sú priamo na psychiatrickom oddelení nemocnice, najmä v prípadoch nutných na odporúčanie k špecialistovi.” Najčastejšie využívané sú klinické metódy, napr. rozhovor, pozorovanie.
Návšteva psychológa stále nie je zvykom
Keďže zamestnanci pomáhajú svojimi radami stále len v priestoroch kancelárií, vytvorenie samostatnej miestnosti pre potreby poradenskej praxe a diagnostiku je prioritné. Katedra pedagogickej a školskej psychológie na tejto úlohe intenzívne pracuje a postupne zväčšuje počet diagnostických nástrojov, väčšina ktorých bola zakúpená z projektov alebo pochádza zo súkromných zdrojov zamestnancov katedry. Anonymita klientov poradne je akceptovaná. Záujem o emailovú konzultáciu je veľký, no treba zdôrazniť, že poradňa nie je určená len pre študentov, ale pre všetkých, ktorí o jej služby majú záujem. To, že zvýšiť propagáciu psychologickej poradne je dôležité, potvrdila aj katedra, uvedomujúc si nutnosť vytvorenia maximálnej prístupnosti pre tých, ktorí tu študujú. Navštevovať psychológa v praxi ešte stále nie je zaužívané. „Obávame sa hlavne toho, že na nás budú ľudia ukazovať. Faktom však je, že psychológa vyhľadá človek, ktorý je psychicky zdravý, ale má problém s niečím konkrétnym v nejakej konkrétnej situácii,” hovorí Michal Čerešník. „My, psychológovia, tu nie sme len preto, aby sme učili, skúšali a robili projekty, ale aj preto, aby sme komunikovali s ľuďmi a pomohli im, čo vyplýva nakoniec aj z našej náplne práce i etického kódexu.”
autorka článku: Anrea Mačošková
foto: autorka a 123rf