Michal Meško: Na Martinus sa pozeráme ako na obývačku. Gro sú knihy, a tak to aj zostane

Michal Meško je spolumajiteľom a zakladateľom kníhkupectva Martinus. V rámci Nitrianskych univerzitných dní navštívil aulu SPU, kde študentom prednášal o svojej podnikateľskej ceste za snom. Aj keď je dnes úspešným podnikateľom, srší z neho skromnosť, pokora a pozitívna energia.

Myslíte si, že v dnešnej dobe číta veľa mladých knihy, alebo ich záujem skôr upadá?

Priznám sa, že to nemám úplne podložené dátami, no myslím si, že medzi mladými ľuďmi je stále veľmi veľa knihomoľov. Ale vo všeobecnosti skôr vnímam, že ľudia, špeciálne mladí, majú dnes omnoho viac možností, viac ako sme mali my a ešte viac ako naši rodičia.

Takže je asi prirodzené, že kniha nie je vždy prvou voľbou, ako to bolo kedysi. Skôr som v tomto optimista a myslím si, že vždy by mohli čítať viac, ale zároveň si nemyslím, že je to úplne katastrofálne.

Mali ste ako študent na knihy viac času?

Ja som už bol postihnutý počítačmi, takže som čítal hlavne zdrojové kódy, chaty a podobne. Ale čítal som relatívne dosť kníh, hlavne encyklopédie.

Vo svojej knižnici som si našiel napríklad aj Haileyho Letisko alebo Krstného otca. Keď som bol chorý a mal som zakázaný počítač, tak vtedy bola kniha dobrý priateľ. Čítal som, ale tak isto som mal už veľa iných možností.

Ako ste na tom teraz?

Snažím sa stále si nájsť čas, aby som prečítal aspoň tých pätnásť až tridsať kníh do roka. Je to kombinácia beletrie, rôznych biznisových kníh a životopisov.

V dnešnej dobe sú čoraz obľúbenejšie e-knihy a hovorí sa, že klasický formát kníh upadá. Je to naozaj tak?

Úplne nesúhlasím s tým, že by klasické knihy upadali a že e-knihy by ich zvalcovali. E-knihy pekne rastú. Myslím si, že tento rok presiahnu jedno percento všetkých predaných kníh na Slovensku, takže stále na sto papierových pripadá jedna e-kniha. Ja ich skôr v súčasnosti vidím ako skvelú kombináciu, ktorá sa dopĺňa.

To znamená, že keď idem na dovolenku, tak si zoberiem dve alebo tri papierové knihy, ktoré určite chcem prečítať, ale zároveň si zoberiem aj čítačku – aby som nezostal nahratý, keď ich naozaj aj stihnem prečítať. Ak mám ale možnosť, tak si vždy vyberiem papierovú knihu, a to napriek tomu, že som počítačový maniak.

Ďalšou skvelou kombináciou je kniha a káva. Martinus pred časom spustil koncept kaviarní Foxford. Čím sa líši od konkurencie?

Hlavne dvomi vecami. Prvou je, že je v prepojení s kníhkupectvom. A zároveň od začiatku až dodnes máme prakticky všetky veci, ktoré si u nás viete dať, výhradne z vlastnej produkcie. Koláče, jedlá alebo limonády robíme všetky podľa vlastných receptov, takže nikde inde ich nemôžete nájsť. Aj keď kávu si zatiaľ sami nepestujeme.

V Martinuse môžeme nájsť aj iný sortiment ako knihy. Sú to napríklad spoločenské hry, CD, DVD alebo rôzne darčekové predmety. Plánujete v budúcnosti nejakú zmenu?

Zásadne ani nie. My sa snažíme na Martinus pozerať ako na rodinný obývačkový koncept. Gro sú knihy, ktoré ním na dlhú dobu aj ostanú.

A rozširovať sortiment je zbytočné. Keď niekto nemá chuť na knihu, tak vie tráviť spoločný čas s rodinou nejakou hrou alebo stavebnicou, keďže predávame aj Lego. Na internete predávame aj kávu a čaj, pretože ku knihe patrí dobrá káva.

autorka: Alexandra Bednárová

titulná foto: Photomedia

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.