Komédia Dámsky krajčír je dôkazom, že humor sa dá nájsť naozaj v každej situácii

Ústredným motívom tejto sezóny v nitrianskom Divadle Andreja Bagara sú muži bez hraníc. Pozornosť je sústredená najmä na mužských hrdinov a ich svet. Predstavenie Dámsky krajčír do tejto mozaiky zapadá dokonale, o čo sa postaral kolektív hercov pod vedením režiséra Juraja Bielika. Hra z pera Georgesa Feydeaua priemerovala 16. 11. 2018.

Inscenácia stavia do centra pozornosti doktora Molineauxa. Ten je neuveriteľným klamárom a sukničkárom. Svoje časté nevery však pred manželkou dokáže vždy utajiť bez problémov. Molineaux sa po noci strávenej vonku vracia domov k podozrievavej manželke a snaží sa jej nahovoriť vymyslený príbeh o tom, ako celú noc prebdel pri chorom priateľovi.

K jeho nešťastiu sa onen priateľ zrovna rozhodol, že k nim zájde na návštevu – a to v plnom zdraví. Aby sa vyhol ďalším podozreniam a najmä dotieravej svokre, musí rýchlo vymyslieť, kde sa bude venovať svojim tajným stretnutiam. Skvelým riešením sa zdá byť prenájom bytu. Molienaux však nemá ani potuchy, že byt bol kedysi krajčírskym salónom. Z prvého tajného stretnutia sa odrazu stáva fraška. Ku „slávnemu krajčírovi“ prichádza spolu s jeho milenkou aj jej manžel, navyše aj on príde s milenkou. Tá je v skutočnosti manželkou Molineauxovho priateľa. Aby sa doktor z tejto situácie dostal, musí začať predstierať, že je dámsky krajčír.

foto: Collavino

Skvelé herecké výkony pretkané dvozmyslami

V hlavnej úlohe sa predstavil Tomáš Turek, ktorý stvárňuje excentrického doktora Molineauxa. Majstrovsky sa mu podarilo divákov viac rozosmiať než pohoršiť nad doktorovým nehanebným „vykrúcaním sa“ z klamstiev. Vďaka rýchlemu tempu hry a jej dynamickosti je aj ostatným postavám poskytnutý široký priestor, vďaka čomu si možno lepšie vychutnať herecké výkony. Čo sa týka kvality, nie je na mieste vyberať konkrétne mená, azda až na stálicu nitrianskej divadelnej scény Evu Pavlíkovú. Tá sa pre ňu už typickej role svokry chopila s ľahkosťou a takmer každou replikou rozosmievala publikum.

Keďže hra je postavená na situačnom humore, jej pevnou súčasťou boli humorné scény a prekvapivé gagy ukryté za dvojzmyslom. Prispelo k tomu aj rozostavenie scény. Tvorcovia sa pokúšali o moderné poňatie, z čoho vzišiel jednoduchý, no zato atraktívny vzhľad. Kľúčovým prvkom bola prítomnosť viacerých dvier. Tie boli dôležitou súčasťou predstavenia, keďže ich časté zamieňanie postavami bolo ďalším z podnetov, ktoré v sále vyvolávalo smiech.

foto: Collavino

Nie je žiadnym prekvapením, že DAB siahlo práve po Dámskom krajčírovi. Ten je už od roku 1886, kedy ho Feydeau napísal, považovaný za jednu z najlepších hier vo svojej oblasti. Pôvodne vznikol ako akýsi akt rebelantstva voči vtedy populárnym realistickým dielam. Autor navyše zamýšľal, aby vo všetkých roliach, ženských i mužských, vystupovali muži. Hra je tomu prispôsobená, už od začiatku však divadlá od tejto myšlienky upustili. Bol to pravdepodobne správny krok – Dámsky krajčír sa stal priekopníkom situačnej komédie a dodnes je inšpiráciou pre množstvo ďalších dramatikov.

Nie každý dokáže nájsť humor naozaj vo všetkom, ako sa to podarilo Feydeauovi. Na otázku, ako napísať kvalitnú frašku, odpovedal: „Vezmite si tú najtragickejšiu situáciu, ktorá by šokovala aj zriadenca márnice, a vyhľadajte jej smiešnu stránku. Žiadna ľudská dráma nie je bez žartovných aspektov.“

 

Zdieľajte článok

Komentáre: