Moderátor Andrej Wallner presedlal z práce v rádiu k budovaniu informačného webu hlavne.sk. Snaží sa vytvárať na ňom aj humorný až satirický obsah. Prečo sú dnes tieto žánre také populárne? Aký je rozdiel v práci v rozličných typoch médií?
Wallner v minulosti moderoval najpočúvanejšie relácie v rádiu Expres či rádiu Slovensko. Momentálne pôsobí v rádiu Viva. Objavil sa aj v televízii Markíza a aktuálne moderuje v mestskej televízii debatu s poslancami. Za svoju prácu získal niekoľko ocenení, mimo iných aj cenu Akadémie humoru Slovenska.
V minulosti ste pôsobili v rádiu. Váš nový projekt je internetová stránka. Prečo ste sa rozhodli presedlať k webu?
Webové portály začínajú byť čoraz viac žiadanými médiami, ktoré ľudia považujú za zdroj informácií. Rádio síce stále patrí k žiadaným zdrojom informácií a je pre poslucháčov dobrým spoločníkom, ale vidno aj podľa počúvanosti, že posledné roky čísla klesajú. Je to spôsobené aj tým, že mnohí dnes radšej počúvajú rôzne podcasty na webe, čítajú si cestou v MHD krátke články na internete, pozerajú videá na sociálnych sieťach a hľadajú to, čo ich zaujíma. Dnes majú väčšiu možnosť výberu, aj preto sa rádio postupne dostáva na vedľajšiu koľaj. Web začína byť žiadaný, napredujú rôzne stránky. A aj ja som dostal chuť s partiou ísť vybudovať niečo v tejto oblasti.
Pôsobili ste v súkromnom aj verejnoprávnom médiu. Ako by ste porovnali toto pracovné prostredie?
Sú to dva odlišné svety. Úplne inak fungujúce. Súkromné médium je o efektívnom nastavení, keďže nie je napojené na žiaden štátny rozpočet a musí dobre zvážiť každú investíciu. Verejnoprávne mi príde, ako nepoučiteľný súrodenec. Môže si dovoliť skončiť so stratou, môže klesnúť na sledovanosti, počúvanosti, ale vždy dostane od štátu peniaze na fungovanie. Súkromné? Pri strate by firma skončila. Pri poklese počúvanosti odchádzajú reklamní klienti alebo im za menej musíte ponúkať viac, aby ste ich udržali a zároveň mali od nich prostriedky na pokrytie svojej prevádzky. Za posledné roky sa však verejnoprávne médiá zlepšili, otázna je ich budúcnosť. Kolujú pochybnosti o neutralite, vyváženosti, apolitickosti, bol tu odchod redaktorov, čo naznačuje možné pochybenia, alebo nesúhlas so smerovaním. Mnohé veci by v súkromnom médiu nefungovalo ako vo verejnoprávnej sfére médií. V tomto si myslím, že verejnoprávne médium má čo dobiehať a zdynamizovať sa. Ako príklad môžu slúžiť verejnoprávne médiá v zahraničí.
Čo bolo najťažšie na tom začať s novým projektom a zviditeľniť ho u ľudí?
Najdôležitejšie je vždy vyskladať správny tím ľudí, ktorý bude dlhodobo a kvalitne spolupracovať. Je to skupina, s ktorou poznáte cieľ a každý nejakým dielom prispieva k celku. Dobrý portál je výsledkom skvelého tímu a ten sa aj u nás neustále vyvíja. Každý, kto by mal chuť a záujem spolupracovať, prinášať kvalitné témy, dobré články, má u nás dvere otvorené. Sme niekde v začiatkoch, lebo ani Rím nebol vybudovaný za jeden deň – ako sa spieva v jednej pesničke.
Konkurencia na internete je veľká. Nechceli ste to niekedy zabaliť a vrátiť sa k práci v rádiu?
Áno, konkurencia je silná a veľká. Nemáme hneď ambíciu ohrozovať lídrov trhu, ale sebavedomie musíte mať vždy, inak by to nemalo zmysel. Našou prvou ambíciou je momentálne mať dobrý agentúrny servis a začať prinášať vlastné, zaujímavé a originálne témy. Ale aj niečo navyše, ako je náš prípad s podstránkou Čalamáda – svet a zmes vtipných obrázkov, telefonátov, videí, ktoré tiež postupne budujeme.
V čom vidíte najväčšiu výhodu internetového média? Máte pocit, že dokáže spravodajstvo na internete pritiahnuť väčší počet ľudí ako tlačené periodikum?
Vďaka tomu, že internet začína byť dostupný takmer na každom rohu, tak sa človek rýchlo môže dočítať niečo aktuálne a praktické, ale aj horúcu informáciu. To je oproti rádiám a televíziám veľká výhoda, keďže tam to musíte spracovať obrazovo aj zvukovo. V prípade webu tiež musíte dbať na nejaké grafické spracovanie, ale vždy môžete vydať aspoň krátku správu a postupne článok aktualizovať. V prípade rádia a televízie je otázne, ako rýchlo vedia prerušiť vopred naplánované vysielanie a priniesť najnovšie informácie.
Máte pocit, že vám ponúka internetové médium väčší priestor na realizáciu nápadov ako rádio?
Áno, lenže je to aj náročné. Tá výzva je však motivujúca, ale priestor je nepochybne slobodnejší. Vidíme to pri rôznych formátoch, ktoré sú len na webe a majú dnes ďaleko silnejší dosah ako tradičné médiá. Pritom rádio a televízia tu boli omnoho skôr.
Nerozmýšľali ste niekedy nad tým, že by ste sa rozhodli portál hlavne.sk spoplatniť, ako to robia v súčasnosti viaceré portály?
Má to určite význam pre silných hráčov na trhu, ale zároveň to môže čitateľov odlákať. My zatiaľ o tomto neuvažujeme. Čas však ukáže, či pôjdeme touto cestou. Ale ako som spomínal, sme vo fáze budovania tímu, máme momentálne úplne iné priority.
Na hlavne.sk nájdeme okrem spravodajstva aj rubriky, v ktorých si robíte rôzne žarty. Myslíte si, že to má na čitateľov nejaký vplyv?
Chceme, aby to bola pridaná hodnota pre našich čitateľov. Okrem klasických článkov, rubrík a vlastných tém by si tu mali nájsť akési odľahčenie od bežného dňa, trochu sa uvoľniť, skúsiť pousmiať a zlepšiť si náladu. Aj malý úsmev, ktorý vyvolá návšteva podstránky Čalamáda, je malým a pre nás veľmi cenným úspechom. Sme vďační za tú dôveru, ktorú nám čitatelia postupne venujú. Vážime si každý jeden klik a ich spätná väzba nás posúva k zlepšovaniu.
V rubrike Hlaveň môžu čitatelia nájsť fotky známych osobností, ktorých fotografia je doplnená o vtipný text. Kde beriete inšpiráciu na tieto obrázky? Nebáli ste sa niekedy, že by ste mohli touto rubrikou prestreliť?
Je to dnes úplne bežná platforma aj u iných portálov doma alebo vo svete. Samozrejme, ľudia sú rôzni. Aj tu platí – 100 ľudí, 100 chutí. V dnešnej dobe by sme mali vedieť byť nad vecou a mať zmysel pre humor. Pochopiteľne, určité pravidlá musia existovať aj tu. Nerobiť humor na úkor ponižovania a zneuctievania.
Rubrika Kuleha ponúka čitateľom nahrávky telefonátov s reálnymi ľuďmi. V minulosti ste sa tomu venovali aj v rádiu. Prečo ste sa rozhodli pokračovať aj na internete?
Ľudia to na internete vyhľadávajú čoraz viac ako v klasických médiách. Navyše na internete fungujú v tomto úplne iné pravidlá. Humorné nachytávky si ľudia radi vypočujú aj viackrát po sebe. Chcú si pustiť konkrétny úryvok ešte raz, čo je pri TV alebo rádiu nemožné. Prúdové vysielanie ich jednoducho nepustí, zatiaľ čo web ponúka tieto neobmedzené možnosti.
Čo vás motivovalo k tomu začať prispievať na portál zábavnými rubrikami? Chceli ste sa týmto priblížiť napríklad Cynickej oblude alebo Shootymu na Denníku N?
Ako som už spomínal, má to byť pridaná hodnota pre našich čitateľov, aby si našli popri vážnych veciach aj niečo na odľahčenie, uvoľnenie a spestrenie dňa. Chceme to postupne v budúcnosti rozšíriť o ďalšie formáty, ktoré pripravujeme a veríme, že sa našim čitateľom budú páčiť. Ďakujeme im za všetky kliky a dôveru, ktorú doteraz prejavili. Veľmi si to vážime.