Biznis koučka: Vyriešila som si veľkú časť môjho zblúdeného ja

biznis koučimg

Biznis koučing má za úlohu pomáhať svojim klientom riešiť rôzne životné otázky. Počas výcviku sa učia, ako správne viesť práve takéto koučovacie rozhovory. Dokážu sa však porozprávať na osobné aj pracovné témy. V čom spočíva takýto výcvik a čo vlastne koučing je?

Medzi absolventov tejto školy koučingu patrí i študentka žurnalistiky na UKF Júlia Jánošíková. Je zároveň i najmladšou absolventkou biznis koučingu na Slovensku.

Ako si sa dostala k biznis koučingu?

Odišla som zo školy a nevedela sa nájsť. Musím povedať, že s nápadom koučingu prišli moji rodičia, aj keď v tom čase ešte nevedeli, o čom to presne je. Mám rada prácu s ľuďmi, stále potrebujem s niekým udržiavať kontakt a pomáhať im ma naozaj napĺňa. Tak som si povedala, prečo nie.

Naštudovala som si niečo na internete a zrovna prvá koučovacia škola, ktorú som našla, ponúkala seminár o koučingu zadarmo. Prihlásila som sa naň a mám pocit, že v ten deň som našla kúsok seba.

Keďže obe lektorky – Zuzka i Denka mi prišli veľmi sympatické, nepotrebovala som hľadať ďalej a ruka bola v rukáve.

O pár mesiacov začínal kurz biznis koučingu, a keďže z biznis koučingu sa dajú riešiť aj témy z bežného života (sú dva kurzy – biznis a životné témy, pozn. red.), vybrala som si ten.

Ako vyzeral tvoj výcvik?

Bol psychicky pomerne náročný. Výcvik bol rozčlenený do piatich modulov a trval približne šesť mesiacov. Naučili nás na ňom viesť koučovací rozhovor, jeho štruktúru a v každom module nám boli vysvetľované techniky, ktoré rozhovor pomáhajú viesť.

Všetko sme trénovali, prax naozaj zaberala väčšinu dňa a bolo skvelé a veľmi prínosné všetko skúšať so spolužiakmi a koučovať sa navzájom. Psychicky náročné som povedala preto, lebo za tie dva dni, čo je trvanie jedného modulu, som bola zahltená obrovským množstvom informácií a k tomu som musela spracovať veci, ktoré som sa dozvedela o sebe, a odosobniť sa od tém mojich spolužiakov.

biznis koučing
Biznis koučing nemá ľuďom radiť, má ich naviesť, aby prišli na odpovede. (foto: osobný archív Júlie Jánošíkovej)

Čo nové si sa naučila a čo ti to prinieslo do života?

Neradiť. Nepodsúvať svoje myšlienky a názory. Pravdaže, základom koučovacieho rozhovoru je pýtať sa otázky. Správne otázky. Ja som nikdy nemala problém ľudí počúvať a byť tu pre nich. Avšak, tu sa vytrénujete tak, že ten človek, s ktorým ste, má pocit, že je vaším celým svetom.

A to sa mi veľmi páči. Ďalej nám ukázali, ako správne pracovať s tichom, rozoznať, kedy je potrebné nič nepovedať, nechať klienta rozmýšľať, a aké je dôležité aj pri obyčajných rozhovoroch sústrediť sa na líniu smerovania celého rozhovoru. Ale hlavne som sa naučila viesť rozhovor tak, aby v jeho závere klient dospel k tomu, čo chcel vyriešiť.

Ako prebieha koučovací rozhovor?

Najprv si dáme takú „spoznávaciu“ kávu, či si ako ľudia „sadneme“ (to je veľmi dôležité), povieme si niečo o „technických veciach“, dohodneme sa na podmienkach a ďalšom termíne. Samotný rozhovor pozostáva zo zadefinovania si témy, ktorú chce klient riešiť, no a ďalej je to už o otázkach a odpovediach.

Biznis koučing je alternatívou ku koučingu, ktorý rieši životné problémy. (ilustračná fotografia: pixabay.com)

Čo je jeho cieľom?

Vyriešenie témy zadefinovanej na konkrétny rozhovor. Pravdaže, nie všetky témy sa dajú vyriešiť za šesťdesiat minút. Ľudia niektoré veci riešia aj niekoľko rokov a nie som čarodejnica, že ja im ich pomôžem vyriešiť za jednu hodinu. Mnohokrát prídu veľmi ťažké témy a často sa mi stalo, že sme za jedno stretnutie len hľadali to, čo vôbec človek chcel riešiť.

Pamätáš sa na svoj prvý koučovací rozhovor? S kým si ho viedla?

Pamätám a viem, že som bola hrozne stratená. Navzájom sme sa koučovali so spolužiakom, moja téma bola, akou cestou sa chcem vybrať vo svojom živote, či ísť na vysokú školu, alebo skúsiť niečo iné. Asi si viete domyslieť, ako som sa nakoniec rozhodla.

Aké sú tvoje najčastejšie kladené otázky?

A ešte? (smiech)

Ľudia neraz v zložitých životných otázkach hľadajú odbornú pomoc. Možnosťou je aj biznis koučing. (ilustračná fotografia: pixabay.com)

Aké otázky majú klienti na teba?

Začnem najprv s „neklientmi“. Ľudia v mojom okolí nevedia, čo to ten biznis koučing vôbec je. Často sa stretávam s nechápavosťou a opovrhovaním. Viete, také to: „Nepotrebujem, aby moje problémy riešil niekto cudzí.“

Áno, je pravda, že to nie je pre každého, ale ja nie som žiadny doktor, ani neprikazujem, čo majú ľudia robiť. Iba poskytujem ľuďom priestor zamyslieť sa tak, ako sa normálne oni sami nedokážu. Potom chcú, aby som im predsa len poradila alebo vyriešila celý problém. No a najčastejšia otázka je, koľko za to pýtam.

Prečítajte si aj: V 16-tich vedie úspešný portál: Niekedy mi nízky vek aj pomohol

Čo by si chcela dosiahnuť v oblasti koučingu? Aké sú tvoje predstavy do budúcnosti v tejto profesii?

Chcela by som ho dostať do povedomia na školách a venovať sa koučingu pre študentov. Z vlastnej skúsenosti viem, že školskí poradcovia nie sú práve najvyhľadávanejšou skupinou.

Možno to, že som ešte sama študentka a viem, o čom ten človek rozpráva, mi dáva určitú výhodu. A už len to, že sama bývam koučovaná a vyriešila som si veľkú časť môjho zblúdeného ja, môže byť inšpiráciou.

Tiež som bola v maturitnom ročníku stratená a keby mi bol takýto človek vtedy k dispozícií, využijem to. Rovnako na vysokých školách je veľa vecí, ktoré sa dajú riešiť, problémom je stále nevedomosť a istý strach. Ale je to naozaj skvelá vec.

Nevravím to len kvôli tomu, že to robím, ale hlavne kvôli tomu, že si sama prechádzam tým, ako mi koučing mení život. A ten sa mi po poslednom polroku otočil o 180 stupňov.

Do budúcna rozmýšľam nad celosvetovou atestáciou a určite by som sa rada spojila so spoločnosťou zaoberajúcou sa takouto činnosťou.

Titulná fotografia: osobný archív Júlie Jánošíkovej

Zdieľajte článok

Komentáre: