Skupiny na Facebooku sú zväčša určené na pomoc, málokedy si v nich ľudia vybavujú súkromné záležitosti. Nič však nie je nemožné, a tak sa aj skupina UKF stala na chvíľu miestom, kde sa riešili osobné problémy.
Prednedávnom sme vám priniesli príbeh študentky, ktorá prostredníctvom spomínaného virtuálneho priestoru ponúkala preklady textov z nemčiny a z angličtiny. Pre zachovanie anonymity sme študentku nazvali menom Karolína.
Prečítajte si aj: Na sociálnej sieti je mnoho ponúk na preklady úpravy diplomoviek. Študentka takmer prišla o peniaze
Okrem uvedených prekladov sa však v skupine objavil aj príspevok od spolužiačky a niekdajšej kamarátky Karolíny. Tá upozorňovala ostatných, aby si dali na Karolínu z odboru editorstvo a vydavateľská prax pozor.
Príspevok okrem iného hovoril: „Prosím vás, nič si nekupujte od tejto osoby. Ponúka preklad z angličtiny a nemčiny, korektúry textov aj vizuálne úpravy. Je na ňu viac sťažností za neposlanie prác.“ Pod príspevkom boli priložené fotky profilov údajnej prekladateľky.
Virtuálna hádka spolužiačok pre jeden príspevok
Príspevok však nezostal dlho bez odozvy a Karolína, na ktorú bol mienený, razom vrátila úder. Nie však prostredníctvom svojho profilu, vytvorila si falošný profil Vladka Vladuška, ktorý využila na spätný útok voči spolužiačke.
Samozrejme, priložila aj fotku jej profilu. „Zlá, zákerná a falošná osoba! Pozor na ňu. Ak ju uvidíte v škole, radšej ju obchádzajte oblúkom,“ stálo v príspevku.
Vzhľadom na nevhodnosť písania prostredníctvom falošného profilu a osočovania inej osoby, bol príspevok zo skupiny vymazaný.
Virtuálna vojna spolužiačok sa však neskončila, onedlho sa objavil nový status. Písala ho študentka, ktorá bola autorkou aj prvého upozornenia na svoju spolužiačku Karolínu. Tentoraz bolo jej cieľom obhájiť sa.
Zdôrazňuje, že niekedy boli kamarátky, no nepáčil sa jej prístup Karolíny ku škole: „Bola nezodpovedná, neplnila si školské povinnosti, ktoré sme vždy odovzdávali všetci, ale ona sa tomu vždy vedela nejakým spôsobom vyhnúť.“
„Daná osoba sa mi vyhrážala, že ma zničí v robote a postará sa o to, aby ma vyhodili. Mrzí ma, že som sa na vysokej škole dostala do štádia šikany, kedy plačem a bojím sa, čo sa môže stať,“ stálo v príspevku, ktorý pridala bývalá spolužiačka Karolíny.
V príspevku taktiež píše, že bývalá spolužiačka mala vymazať všetky študijné materiály, ktoré mali uložené na ročníkovom e-maile. Okrem toho údajne napísala i vyučujúcemu, že žiada o preloženie skúšky v mene celého ročníka na 31. februára 2020.
Karolína bola nezodpovedná, tvrdí jej spolužiačka
Keď sme kontaktovali Karolíninu bývalú spolužiačku, ozrejmila nám ich problém. „Karolína bola strašne nezodpovedná osoba. Najprv sme boli fajn kamošky, ale neskôr som zistila, aká je a začali sme sa hádať,“ hovorí študentka editorstva a vydavateľskej praxe.
„Kontaktovalo ma jedno dievča, že Karolína jej mala už dávno poslať preložený úvod do bakalárskej práce, tak som napísala ten príspevok do skupiny. Nech si od nej už nikto nič neobjednáva. Ona sa na mňa nahnevala, že som jej pokazila biznis,“ pokračuje účastníčka virtuálneho konfliktu.
Medzi už bývalými spolužiačkami došlo prostredníctvom Facebooku aj k vyhrážkam, aspoň to uviedli na sociálnej sieti. Obe tvrdia, že došlo k šikanovaniu. Z koho strany, to je otázne.
Pod každým príspevkom sa však objavilo niekoľko komentárov, študentov táto situácia zaujala. Práve preto sme sa rozhodli kontaktovať aj študentku Karolínu, ktorá preklady textov ponúkala a na ktorú boli namierené dva príspevky v spomínanej skupine na Facebooku.
K celej situácii sa vyjadrila aj Karolína
„Moje prvé dojmy zo školy aj zo spolužiačok boli perfektné. Najviac sme si sadli so študentkou, ktorá písala spomínaný status namierený proti mne. Rozumeli sme si, akoby sme sa poznali večnosť. Nemala som pocit, že by sme mali nejaký problém. Teda do určitého času,“ začína svoj príbeh Karolína.
„Priznávam, som dosť svojská osoba. Môj prístup ku škole bol ľahkovážny, niektoré prednášky ma nebavili, a tak som k nim aj pristupovala. Nebola som taká zodpovedná a cieľavedomá ako moje spolužiačky. Ony brali všetko vážne, mne však bolo jedno, že sa naše názory v tomto rozchádzajú. Hlavné bolo, že sme si inak rozumeli,“ pokračuje ich bývalá spolužiačka.
Spolužiačky sa rozhodli riešiť jej nezodpovednosť
Za hlavný problém rozpadu priateľstva považuje prístup ku škole: „Povedali mi, že nechápu, ako môžem chodiť na vysokú školu. Pre prístup k štúdiu som vraj nezapadala do ich partie. Spomínaná spolužiačka na mňa dokonca žalovala vyučujúcej, že som si neurobila úlohu.“
Práve spomínaný problém s úlohou Karolínu údajne nahneval najviac. „To ma fakt vytočilo, nechápala som, ako toto môžu robiť dospelí ľudia na vysokej škole. Cítila som sa kvôli tomu fakt zle, pripomenulo mi to základnú školu, kde ma šikanovali. Rozhodla som sa ukončiť štúdium na UKF,“ ozrejmuje Karolína.
„Cítila som veľkú zlosť a z pomsty som vymazala všetky učebné materiály, ktoré sme mali na spoločnom e-maile. Nerozmýšľala som nad tým, že môžem ublížiť aj iným spolužiačkam. To ma spätne naozaj mrzí,“ dodáva.
„Ešte dlho po odchode zo školy som rozmýšľala nad tým pekným, čo sme so spolužiačkou zažili. Čo sa týka vytvorenia falošného profilu a príspevku v skupine, tam som len vrátila úder,“ ukončuje svoj pohľad na vec Karolína.
Šikanovanie nie je ojedinelé ani medzi dospelými
Na základe toho, že celý konflikt sa odohral vo virtuálnom priestore, mohlo ísť o kyberšikanu.
„Bohužiaľ, tento problém nie je medzi mladými ľuďmi ničím neobvyklým. Na sociálnych sieťach totiž nadobúdame pocit, že môžeme urobiť hocičo a následky nás nedobehnú. Preto sa ľudia uchyľujú aj k činom, ktoré by za normálnych okolností a v bežnom živote neurobili,“ hovorí psychologička Mária Jančiarová.
Kyberšikana je charakteristická tým, že agresorovi dáva pocit anonymity.
„V tomto prípade je možné túto úlohu pripísať aj vytvoreniu falošného profilu. Je však ťažké rozoznať, kto bol v spomínanom konflikte obeťou a kto agresorom, keďže sa naň pozeráme spätne,“ pokračuje psychologička.
Každopádne, Facebook ani žiadna iná sociálna platforma nie sú miestom na riešenie osobných problémov.
„Vo väčšine prípadov šikanovania je možné na základe charakteristických čŕt určiť agresora a obeť. Agresor si väčšinou vyberá za obeť niekoho, kto vyniká či už fyzicky alebo osobnostne. Je teda niečím iný. Agresorovi môže daná osoba prekážať svojou výstrednosťou, či už pozitívnou alebo negatívnou,“ vysvetľuje Jančiarová.
Sociálne siete nie sú vhodné na riešenie osobných problémov
„Keďže išlo o spolužiačky a prednedávnom aj bývalé kamarátky, nepokladám za správne rozhodnutie šíriť nedorozumenie v skupine. Vzhľadom na to, že obidve študentky sú dospelé, bolo by primeranejšie vydiskutovať si problémy osobne,“ hovorí psychologička, „je rozumné upozorniť študentov na problémy s prekladom textov, ale nebolo vhodné zaťahovať do príspevku osobné záležitosti,“ dodáva.
Pokiaľ sa niekto rozhodne pomôcť spolužiakom a zároveň si aj privyrobiť, nesie aj istú zodpovednosť.
„Je treba zvážiť svoje schopnosti a možnosti. Takisto je vhodné odosobniť sa a nahliadnuť na to, akú spätnú väzbu dávajú zákazníci poskytovateľom prekladov či iných služieb. Na základe toho by mal každý zvážiť svoje podnikanie. Nie je totiž správne púšťať sa do niečoho, čo nerobíme na sto percent. Nerobí to dobré meno a môže to narobiť aj problémy so zákonom,“ uzatvára psychologička.
Občas nečas v súvislosti s týmto prípadom pripravuje sériu článkov aj k predmetnej udalosti na sociálnej sieti, ale aj celkovo k problematike ponúk služieb od neznámych ľudí na internete.
Titulná fotografia: pixabay.com