Situácia v súvislosti s koronavírusom je pre nás výzvou, vraví majiteľka nového bio obchodu

Osveta týkajúca sa eko-friendly životného štýlu a ochrany planéty je v poslednom čase oveľa intenzívnejšia než kedykoľvek predtým. Tejto zmene sa tešia aj v novom bio obchode Dobromysel.

Ako spomenula jeho majiteľka Miriam Latečková, od začiatku fungovania obchodíku na Priehradnej ulici v Nitre bolo ich snahou vzdelávať ľudí v oblasti zdravého životného štýlu a viesť ich k zmene.

Lokálny bio obchod sa od ostatných líši najmä tým, že okrem bio potravín ponúka aj najrôznejšie produkty z prírodnej kozmetiky, ekologickej drogérie, prostriedky pre udržateľnú domácnosť či bylinky a liečivá.

Faktom je, že prevádzok s podobným zameraním stále pribúda. To znamená, že konkurovať im začína byť čoraz ťažšie. Z toho si však v obchode nerobia ťažkú hlavu.

„Ďalší otvorený obchod s podobným zameraním berieme vždy ako výzvu. Konkurencia nás posúva ďalej a inšpirujte nás k posúvaniu sa, aby sme nestáli na jednom mieste,“ konštatuje majiteľka.

Prečítajte si aj: Čapovaná drogéria Bez Obalu – prírode môžete pomôcť aj vy

Nie je to zlatá baňa

Majiteľka sa k tomuto životnému štýlu dostala cez ochorenie svojej dcéry. Cesta jej liečenia viedla najskôr cez bylinky. Venovala sa im intenzívne niekoľko rokov a neskôr sa zdravý životný štýl stal jej súčasťou aj v práci. Tento typ podnikania možno navonok vyzerá ako veľký boom, ale utiahnuť obchod je finančne náročné.

„Ak by nás to ale nebavilo a neverili by sme tomu, čo robíme, nemalo by zmysel v tom pokračovať,“ objasňuje.

Majiteľka hovorí, že najlepšie je, ak sa zákazníci pýtajú, znamená to, že sa zaujímajú. (foto: Facebook/Dobromysel)

Náročné hygienické opatrenia

Aktuálna situácia v súvislosti s koronavírusom a z nej vyplývajúce opatrenia ovplyvnili, prirodzene, aj Dobromysel. Kým to však bolo možné, chceli tu ostať pre svojich zákazníkov.

„Chceli sme tu byť najmä pre tých, ktorí skutočne potrebujú iný typ stravy, napríklad celiatici. Nechceli sme podliehať panike a snažili sme sa všetky opatrenia zavádzať s chladnou hlavou,“ vysvetľuje podnikateľka.

V Dobromysli svojich zákazníkov dobre poznajú. Preto vedeli aj v čase koronakrízy, čoho je potrebné naskladniť viac a čo budú potrebovať. Bezobalové potraviny sú na hygienické opatrenia náročnejšie, v tejto oblasti preto boli pripravení.

Zákazníkov obdarúvajú

Prispievať do sortimentu doma vypestovanými potravinami sa nesmie, no na obdarovanie sa tento zákaz nevzťahuje. „Predaj potravín podlieha prísnym hygienickým pravidlám. Na všetko sú potrebné osvedčenia a povolenia,“ uviedla majiteľka.

Robíme však ‚rozdávačky‘ kvásku. Keď sa mi ho namnoží veľa, prinesiem ho do obchodu a rozdám zákazníkom. Takto sa nám ozvala aj naša zákazníčka, ktorá mala navyše tibi kryštáliky (kvasinky známe aj ako vodný kefír, pozn. red.) a chcela sa s nimi podeliť,“ doplnila.

Niekedy zákazníkov aj obdarujú. (foto: Facebook/Dobromysel)

Budovanie vzťahu so zákazníkom

Mnoho ľudí chodí do supermarketov nakupovať potraviny a produkty do domácnosti s túžbou mať to čo najrýchlejšie za sebou a s nikým sa nerozprávať. V tomto malom bio obchode je však ich cieľom svojich zákazníkov spoznávať a budovať s nimi priateľský vzťah. Práve to je možno dôvodom, prečo sa k nim ľudia vracajú.

„Chceme sa s ľuďmi stretávať, tak naozaj stretávať. Pamätať si, čo si kúpili pri poslednej návšteve, a vedieť, ako sú s našou radou spokojní. Či sa im výrobok páčil, či im pomohol. To je pre nás priorita. Pri veľkom množstve zákazníkov by sme toto robiť nemohli. Návšteva u nás pre ľudí nie je len bežným rýchlym nákupom,“ vysvetľuje majiteľka.

Niekto, kto v podobnej prevádzke nie je zvyknutý nakupovať, môže mať v súvislosti s priebehom nákupu mnoho nejasností. Najlepšími zákazníkmi sú však vraj tí s otázkami. Pýtanie sa znamená, že človeka daná téma zaujíma. Vtedy je priestor na interakciu a budovanie jeho stáleho záujmu o sortiment. Rovnako je to prínosom aj pre vedenie obchodu. Je to príležitosť dozvedieť sa veci, o ktorých nevedeli, dohľadať ich a zaradiť do sortimentu, prípadne o nich urobiť prednášku.

Do bio obchodov dnes zďaleka nechodia len hipsteri. (foto: Facebook/Dobromysel)

Rôzne skupiny zákazníkov

To, že takéto obchody obľubujú najmä hipsteri, je mýtus. V skutočnosti chodia do obchodu rôzne skupiny zákazníkov, mnohí sa pravidelne vracajú. „Vieme, aké novinky im odporučiť, pretože poznáme napríklad ich typ pleti. A títo zákazníci k nám posielajú svojich známych a tí ďalších,“ vysvetľuje majiteľka.

So zmenou názvu obchodu (predtým Babičkina záhrada) a po redizajne tu však pocítili aj záujem nových zákazníkov – hipsterov. „V konečnom dôsledku to je však vždy rovnaké, nech ide o akéhokoľvek nového zákazníka. Keď k nám príde niekto, kto u nás ešte nebol, musí prebehnúť tá iskra,“ dodáva.

Titulná fotografia: Facebook/Dobromysel

Zdieľajte článok

Komentáre: