Odkladanie povinností, mrhanie časom, rozptyľovanie. Ako sa nenechať vyrušiť?

Stretli ste sa aj vy s tým, že máte veľa povinností, ale neustále ich odkladáte a vyhýbate sa im? To je presne to, čomu sa hovorí prokrastinácia. Jednoducho povedané, ide o chorobné odkladanie činností alebo povinností na neskôr, ktoré je zapríčinené psychickým rozpoložením človeka.

Podklady na skúšky sú vytlačené, v počítači už týždeň rozpísaná seminárna práca, konečný termín sa kráti, ale povinnosti stále ležia ľadom. Na skúšku sa človeku učiť nechce a sedieť pri počítači za účelom písania nezáživnej seminárky zrejme nikoho neláka.

Je asi tak milión iných vecí, ktoré si viete predstaviť, že budete robiť namiesto toho, čo by ste mali alebo dokonca musíte.

Prečo najčastejšie prokrastinujeme?

Jedným a pravdepodobne aj veľmi častým dôvodom, prečo zvykneme prokrastinovať, je naša lenivosť. Každý z nás to asi pozná. Prídete po dlhom dni zo školy či práce a pomyslenie na to, že by ste mali ešte niečo spraviť, neprichádza do úvahy.

Radšej si urobíme pohodlie, zapnete si dobrý film alebo ideme s priateľmi von. Márnime tak čas, zatiaľ čo povinnosti stále pribúdajú.

Ďalšou možnou príčinou je aj to, že veľa vecí, ktoré musíme spraviť, nás nebavia.Nevidíme zmysel v ich plnení a dlho sa k nim odhodlávame. Napríklad, ak sa máme naučiť na predmet v škole, ktorý nás nebaví a nič nám nehovorí. Vytvoríme si tak nechuť.

A čo také upratovanie? Činnosť, ktorá určite zaberie viac času. Nikoho predsa nebaví behať s handrou po dome, vysávať alebo umývať dlážku. Je pochopiteľné, že si nájdeme aktivitu, ktorá nám robí radosť a uprednostníme ju.

Taktiež to môže byť spôsobené tým, že pred sebou máte ťažkú úlohu a neviete si s ňou poradiť. Príde nám komplikovaná a v tej chvíli neriešiteľná. Kladiete si rôzne otázky. Ako a s čím začať? Čo je podstatné? Robím to správne? V hlave máte stovky myšlienok a jeden veľký chaos. V konečnom dôsledku nerobíte radšej nič.

Ďalším faktorom, ktorý nás ovplyvňuje a privádza k prokrastinácii, je priveľa rušivých  elementov. Zrejme najčastejšie nás takto rozptyľuje internet a sociálne siete.

Popri práci si dáte len chvíľu pauzu, odpíšete priateľom, pozriete si nové príspevky a zrazu prejde aj niekoľko hodín. Ste rozptýlení a nedokážete naďalej pokračovať vo svojej doterajšej práci.

Hoci sa snažíte sústrediť, neustále trávite čas na internete a vaša pozornosť ide iným smerom.

Taktiež nás môže rozptyľovať aj neporiadok okolo nás. Všimneme si napríklad, že máme na stole priveľa zbytočných vecí, ktoré zaberajú miesto a začneme ich triediť a upratovať.

Začnite čo najskôr

V prvom rade je dôležité sa prinútiť začať s povinnosťami včas a čo najskôr. Väčšina ľudí si však chybne myslí, že majú mnoho času. Sú leniví začať hneď a stále hľadajú výhovorky. Napokon odložia všetko na poslednú chvíľu.

Aj samotná myšlienka na to, že začneme skôr, je správnym začiatkom. Nie je to vždy jednoduché, ale môžeme tak predísť zbytočnému stresu. Takisto budeme mať zo seba lepší pocit a o starosť menej.

Dôležitým krokom je aj správna organizácia. Plánovanie času je rovnako veľmi podstatné, ak chceme dosiahnuť vytýčené ciele. Vytvorte si preto zoznam úloh a časový harmonogram, podľa ktorého sa budete riadiť. Každý deň si vypíšte, čo musíte stihnúť urobiť a prípadne aj koľko času vám to zaberie.

Budete mať lepší prehľad v tom, čo vás v ten deň čaká a vaše povinnosti budú vždy splnené načas. Čo je však najpodstatnejšie, vyhnete sa zbytočnému stresu a panike, že ste na niečo dôležité zabudli alebo nestihli spraviť.

Prečítajte si aj: Pomáhajú rozvoju tínedžerov a učiteľov: Nemáme to naučené, o čom hovoríme, to aj žijeme

Pri práci či učení by sme mali odložiť telefón, rozptyľuje nás. (foto: unsplash.com)

Nenechajte sa vyrušovať

Ak chcete splniť svoje povinnosti včas, dbajte na to, aby vás pri ich plnení nič nevyrušovalo. Skúste si napríklad svoj mobilný telefón odložiť do inej miestnosti alebo niekam, kde naň nebudete mať dosah. Zabránite tak tomu, aby ste do neho neustále hľadeli a niečo kontrolovali. Ušetríte čas a budete sa môcť sústrediť a venovať svojim povinnostiam.

Tiež je dôležité, aby ste pracovali v prostredí, kde je čisto a poriadok. Nie je nič horšie, ako keď máte pracovať na stole, ktorý je zaprataný vecami od výmyslu sveta. Bude vás to otravovať, znepokojovať a nebudete mať dostatočný priestor.

Preto si vždy pred tým ako sa do niečoho pustíte, urobte poriadok, aby ste sa cítili komfortne a nič vás nerušilo.

Doprajte si pauzu

Nezabúdajte na to, že popri každej náročnej aktivite, ktorú vykonávame je dôležité, aby sme si na pár minút oddýchli. Sme predsa ľudia a každý z nás si potrebuje na chvíľu vydýchnuť či už je to od práce, učenia alebo aj inej namáhavej činnosti. Využite tento čas na krátku prechádzku, pustite si hudbu, spravte si niečo dobré pod zub.

Jednoducho urobte čokoľvek, čo vám napadne a urobí radosť. Prídete na iné myšlienky, načerpáte viac energie a ľahšie sa vám bude pokračovať v doterajšej činnosti.

Titulná fotografia: unsplash.com

Zdieľajte článok

Komentáre: