Pandémia koronavírusu sťažila podmienky na vyučovanie pre mnohé školy a ich žiakov. Prechod na online výučbu bol však mimoriadne náročný najmä pre deti z chudobných rodín. Podľa odhadov sa ich do vyučovania nemohlo zapojiť viac než 50-tisíc.
Inštitút vzdelávacej politiky odhadol, že smartfón nemá až 40 percent detí z chudobných domácností. U detí z rómskych domácností sa číslo pohybuje až pri 45 percentách. Podľa odhadov škôl nebolo počas prvej vlny pandémie do online vyučovania zapojených až 52-tisíc žiakov a žiačok základných a stredných škôl.
Na každom dieťati záleží
Projekt s názvom Na každom dieťati záleží spustilo Teach for Slovakia už počas prvej vlny pandémie v apríli. Venovaný bol všetkým deťom, ktoré sa nedokázali zapojiť do dištančného vyučovania, nakoľko nemali prístup k internetu. V súčasnosti sa s projektom rozhodli pokračovať. Ešte stále sú totiž na Slovensku tisícky detí, ktoré v rodine nemajú dostatočné technologické vybavenie.
Tomáš Macko z Teach for Slovakia vraví, že mohli efektívne zareagovať na zmeny a pokračovať vo vyučovaní aj vďaka podpore verejnosti. „Zistili sme však, že znovuoživenie použitých smartfónov, ktoré sme získali cez zbierku na sociálnej sieti, nie je jednoduchá úloha a často sme narážali na obmedzenia technického rázu,“ pokračuje Macko.
Prečítajte si aj: Štúdium v čase pandémie: Keď sa z internistov nechcene stanú externisti
77 smartfónov
Na rozšírenie projektu mu aj s kolegami poslúžil grantový program Férová nadácia O2 Digitálna škola. Financie z neho využili na udržanie i rozvoj pre deti počas krízy aj mimo nej.
Skúsenosti, ako viesť takýto program a ako s ním pracovať, získal Macko a jeho tím už počas prvej vlny pandémie. Školy sa vtedy na niekoľko mesiacov zatvorili. Vypracovali preto novú metodiku. Určená bola pre pedagógov aj školy, ktoré neboli na prechod na dištančnú výučbu pripravené.
„Zakúpili sme 77 jednoduchých smartfónov, dezinfekčné prostriedky a rúška. Firma Eset nám zapožičala rodičovskú aplikáciu, ktorú sme mohli využiť tak, aby sme zabezpečili bezpečné používanie mobilov,“ tvrdí Macko. Tieto zariadenia spolu uviedli do prevádzky a nainštalovali všetky potrebné aplikácie na plynulý chod online výučby.
Využiteľná aj do budúcna
S novovytvorenou metodikou sa oboznámili zatiaľ len učitelia zo škôl, ktoré spolupracujú s programom Teach for Slovakia. Metodika má byť ľahko využiteľná nielen v aktuálnej situácii, ale aj do budúcna.
Spolu so smartfónmi odišli do Košíc, Spišského Štvrtku a Svitu aj rúška a dezinfekčné prostriedky. Telefóny sú pre žiakov využiteľné nielen v škole, no požičať si ich môžu aj domov. Tak neprídu o možnosť robiť si domáce úlohy a môžu sa ľahšie spojiť s učiteľmi.
Časť mobilov využívajú na online mentoring aj žiaci na košickom sídlisku Luník IX v spolupráci s organizáciou ETP Slovensko. Vďaka smartfónom sa vedia dostať ku vzdelávacím aplikáciám a tiež majú možnosť komunikovať so svojimi mentormi.
Titulná fotografia: unsplash (ilustračné)
Zdroj: Teach for Slovakia