Prezentácia politikov na sociálnych sieťach odráža preferencie. Niekedy je to nacvičené divadlo, tvrdí odborník
facebook telefón unsplash

Sociálne siete ovplyvňujú každodenný život a do veľkej miery aj komunikáciu. V súčasnosti už nie sú využívané len na udržanie kontaktov s ostatnými, no stali sa kanálom sebaprezentácie. Túto sféru bohato využívajú politici, ktorí prostredníctvom Facebooku, Instagramu či dokonca Tik Toku komunikujú s občanmi. Nejde však o formálne sprostredkovanie informácií, politici na profiloch prezentujú svoj osobný život prostredníctvom fotografií či videí. Neraz sa práve sociálne siete stanú miestom pre kritiku či hádky.

Politické kampane a osobná prezentácia jednotlivcov sa do virtuálneho priestoru presunuli už dávno. Slovenská spoločnosť však v súčasnosti vidí zo životov politikov viac. Tí uverejňujú fotografie rodín, domácich zvierat či zábery z kuchyne. Spúšťajú živé prenosy, cez ktoré sa prihovárajú voličom, teda fanúšikom. Pre verejnosť je potom často náročné rozoznať, do akej miery ide o snahu priateľskej komunikácie a kedy ide už o vytvorenie požadovaného obrazu verejného činiteľa.

Prečítajte si aj: Za spisovnosť mu poďakoval aj minister. Profil upozorňuje na chyby médií i politikov

Prezentácia politikov je dvojaká

„Pri prezentovaní politikov na sociálnych sieťach môžeme celosvetovo sledovať dva typy komunikácie. Jedným je prezentácia osoby politika takého, aký je v skutočnosti. Zobrazuje jeho silné stránky, výsledky práce, stretnutia a priame reakcie voličov na nápady a plány. Dokonca tu vidíme aj autentický pohľad na jeho súkromie,“ hovorí marketingový a PR špecialista Jozef Verbovský.

Druhý typ zobrazenia politikov je podľa slov odborníka sofistikovanejší a vytvára o osobe aktívnej vo verejnom živote taký obraz, aký chcú vidieť fanúšikovia. „Komunikácia odráža prieskumy verejnej mienky, štatistiky, sledovanie komentárov a voličské preferencie. V tomto prípade vidíme doslova nacvičené divadlo. Politik sa zobrazuje ako skvelý kuchár, zabávač, občiansky aktivista, zanietený pre svoju prácu či ako športový fanúšik. V skutočnosti tomu však tak nie je,“ dodáva Verbovský.

Marketingový špecialista opisuje dva typy komunikácie politikov. Foto: osobný archív Jozefa Verbovského

Dôležitá je angažovanosť

Používateľom sociálnych sietí sa okrem aktivít politikov a ich súkromia zobrazujú aj vtipy či dokonca hádky medzi členmi verejnej sféry. Aj šírenie tohto typu obsahu má však podľa marketingového a PR špecialistu svoje odôvodnenie: „Na základe praxe môžem povedať, že práve fotografie „behind the scenes“ alebo vtipné reakcie, majú najvyššiu mieru angažovanosti. Sú teda najviac lajkované, zdieľané, komentované. Dá sa tak povedať, že statusy napríklad s humorným obsahom alebo poodhalením súkromia sú nielenže medzi fanúšikmi populárne a úspešné, ale pre rast a dosah stránky dokonca nevyhnutné.“

Získanie populárnych príspevkov politikom následne zvyšuje dosah šíreného obsahu aj medzi užívateľov, ktorí ich primárne nesledujú. Algoritmy sociálnych sietí podľa slov Verbovského zobrazujú taký obsah, ktorý zožal najväčší úspech. Teda statusy, fotografie či videá s veľkým počtom reakcií.

Prečítajte si aj: Predajca Nota bene: Predaj časopisu mi dodal sebaúctu

Aktivizovanie občanov

Zvolený spôsob komunikácie politikov na sociálnych sieťach ovplyvňuje správanie voličov. Publikovaný obsah dokáže ľudí presvedčiť či dokonca zaktivizovať. „Tým, že sú to siete prakticky bez akejkoľvek cenzúry, politici môžu napísať status alebo uverejniť video s ľubovoľným vyjadrením. Tí, ktorí sa pohybujú v marketingovej komunikácii, vedia, ako sa klamstvo dokáže rýchlo a diplomaticky premeniť na „pravdu“ použitím vhodných výrazov,“ objasňuje Jozef Verbovský.

Sympatizácia občanov s určitým politikom alebo stranou je v procese komunikácie na sociálnych sieťach často žiadaná. V tomto prípade však odborník upozorňuje na jej negatívne dopady: „Nie je výnimočné, že si názor dokážeme vytvoriť už aj na základe nadpisu alebo prvých viet statusu. Ak s politickou stranou alebo politikom nekriticky sympatizujeme, ich statusy sa stávajú doslova aj naším presvedčením. Každé slovo a myšlienku berieme smrteľne vážne, nikomu nedovolíme nám protirečiť alebo vysloviť iný názor. Nielen vo svete, ale už aj na Slovensku môžeme na vlastné oči vidieť, ako dokážu statusy či komentáre občanov aktivizovať.“

Spôsob prezentácie, ktorý politik zvolí, ovplyvňuje nielen počet fanúšikov a komentárov na sociálnej sieti, no aj rozhodovanie voličov vo voľbách. Práve na tento dopad myslia aj verejní činitelia a na ich virtuálnej komunikácii často pracujú celé tímy odborníkov.

Titulná fotografia: unsplash

Zdieľajte článok

Komentáre: