Instagram sa rozhodli využiť na prezentovanie a hodnotenie kníh. Preto vznikli bookstagramy

Na sociálnej sieti Instagram sa ľudia často stretávajú s ,,influencermi”, ktorí sú zameraní na kozmetiku, oblečenie či rôzne doplnky stravy. Niektorí sa však rozhodli vydať inou cestou, a preto na sociálnej sieti vznikli ,,bookstagramy”.

Pojem ,,bookstagram” sa začal skloňovať pomerne nedávno. Ľudia, ktorí obľubujú knihy a radi čítajú, sa rozhodli so svojimi názormi podeliť aj na sociálnej sieti. Tým na Instagrame vytvorili komunitu ,,knihomoľov”, ktorí dali prednosť práve knihám. Niektorí dokonca celý Instagram zladili aj graficky. Okrem recenzií tam použivateľ môže vidieť aj upravený a zladený dizajn.

Knihy ich oslovili viac ako kozmetika či doplnky stravy

Tereza Englická z profilu Čtení s Tery si svoj ,,bookstagram” vytvorila zo svojho osobného profilu. ,,Najskôr som si Instagram založila len tak, pre fotenie, bol to môj prvý osobný profil. Až postupom času sa z toho stal primárne bookstagram,” opisuje Tereza. Vlastní aj svoj druhý osobný profil, ktorý chce využívať na veci z osobného života, najmä zo života v horách.

Je úplne bežné, že ,,bookstagrameri” mávajú aj svoje druhé, osobné profily, ktoré využívajú na svoj súkromný život. Dokazuje to aj Michaela Bodingerová, ktorá vlastní profil Na ružovej poličke (na_ruzovej_policke). Okrem knižného profilu má súkromný profil, kde sa nachádza jej online album osobných fotografií. Svoj ,,bookstagram” sa rozhodla založiť minulý rok po nástupe na inžinierske štúdium. ,,Potrebovala som, aby si moja myseľ aspoň večer oddýchla od štúdia, a tak som začala každý večer čítať namiesto zaspávania s mobilom,” hovorí Bodingerová.

Obľubujú knihy, radi čítajú, a preto sa rozhodli založiť si knižný profil na Instagrame. Foto: unsplash.com

Michaela tiež tvrdí, že sa jej zlepšil spánok a vždy sa teší na večernú chvíľu s knihou. Vtedy jej napadlo založiť ,,bookstagram”. ,,Dlho bol tento nápad len v mojej hlave, ale keď prišli prázdniny, uvedomila som si, že toto je moje posledné študentské leto pred nástupom do práce. Tak som si povedala, že buď teraz alebo nikdy. Tak som si založila bookstagram,” hovorí Michaela. Tiež dodáva, že dovtedy nevedela, že na Instagrame čitateľská komunita existuje.

Pred tromi rokmi si založila ,,bookstagram” aj Lucie Mazuchová. Už v tom období sa venovala čítaniu, preto to skúsila a zaradila sa do komunity ,,bookstagramerov”. ,,Vtedy to bolo skôr o trende, dnes už na to pozerám inak. Dnes po tých rokoch už chcem len hodnotiť knihy a prípadne nalákať čitateľov k ich čítaniu,” hovorí Mazuchová. Ďalej dodáva, že ju tiež inšpirovali aj iné ,,bookstagramy.”

Vďaka ,,bookstagramu” spoznali nových ľudí

Knižná komunita sa v poslednom čase rozrastá a tak dáva milovníkom kníh možnosť spoznávať nielen nové knihy, ale aj nových ľudí. Dôkazom je aj Tereza, ktorá si práve vďaka knižnému profilu našla kamarátky. ,,Pár skvelých kamarátok som vďaka Instagramu spoznala. Síce sme sa nevideli naživo, často si píšeme.”

Inak na tom nebola ani Michaela, ktorá je tiež v kontakte s viacerými ,,bookstagramermi,” či dokonca aj s dvoma slovenskými autorkami. ,,Musím povedať, že od začiatku, ako som si profil založila, vnímam v rámci komunity veľmi vrelé prijatie a podporu,” opisuje Bodingerová.

,,Bookstagramy” spájajú, čo tiež dokazuje aj Lucie. Hovorí, že pár ľudí by mohla označiť za priateľov. ,,Až teraz, posledný rok a pol sa venujem aktívne bookstagramu. S tým súvisí aj konverzácia s ďalšími bookstagramermi,” opisuje Mazuchová.

Vďaka ,,bookstagramu” spoznali nových ľudí. Foto: unsplash.com

Na písanie recenzií nemajú konkrétny plán

Čítaniu sa venujú rôzne. Tereza v poslednej dobe nečítala veľa kvôli sťahovaniu. ,,Inak to býva v priebehu roka okolo dvoch až troch hodín denne. Môže to byť aj viac, záleží na tom, či pri práci počúvam audioknihu alebo nie. Potom to môže byť aj šesť hodín,” opisuje Englická.

Takisto dodáva, že na vydávanie recenzií nemá konkrétny plán. ,,Momentálne sa snažím dávať mini-recenzie na svoj Instagram po dočítaní knihy, prípadne potom napísať klasickú veľkú recenziu na svoj blog. Ale inak žiadny časový plán nemám, je to naozaj náhodné.”

Prečítajte si tiež: Manažérka sociálnych sietí Erika: Veľa ľudí stále podceňuje ich dôležitosť

Michaela čítaniu venuje v priemere tri hodiny, ak práve nemá semester. Avšak, na vydávanie recenzií si nechce dávať žiadne hranice ani termíny. Číta najmä vtedy, keď ju to baví. ,,Moje recenzie nie sú pravidelné, ako na niektorých profiloch, ale verím, že moji sledovatelia to budú vnímať skôr ako reálnu črtu a nič negatívne,” hovorí Bodingerová.

Lucie spájala čítanie so štúdiom. S knihou trávila každú voľnú chvíľu, cez víkendy, vždy, keď sa dalo. ,,Čítala som aj v škole na hodinách. Potom som nastúpila do zamestnania, a tam sa dalo čítať len cez prestávky či vo voľných dňoch. Posledný polrok čítam pravidelne po večeroch dve hodinky, a keď sa podarí, tak aj dve cez deň – záleží na mojej polročnej princeznej, ako sa rozhodne, že bude spať,” vysvetľuje Mazuchová.

Lucie recenzie nepridáva tak často, ako by si želala. ,,Snažím sa pridať každý týždeň aspoň jednu recenziu a chcem byť aktívna aj na instastories. Plánu sa žiadneho nedržím, pretože viem, že by nevyšiel,” hovorí Mazuchová.

So spoluprácami s vydavateľstvami sa spájajú aj negatívne veci, nielen tie pozitívne. Foto: unsplash.com

Spolupráce s vydavateľstvami vnímajú pozitívne

Niekoľko knižných profilov spolupracuje s vydavateľstvami. Tereza vníma spolupráce pozitívne a hovorí, že ich má aj ona. Okrem toho vidí aj problém, ktorý sa s tým spája. ,,Najväčší problém môže byť to, že keď je príspevok označený ako spolupráca, tak si čitatelia môžu myslieť, že tým, že daný bookstagramer tú knihu dostal zadarmo, tak tým môže byť ovplyvnený a recenzia je naschvál napísaná pozitívne,” vysvetľuje Englická. Dodáva, že s tým mala sama skúsenosť a myslí si, že sa s niečím podobným stretol každý, kto má spolupráce s vydavateľstvami.

Michaela spolupráce vidí aj ako pomoc vydavateľstvám. Tvrdí, že knižní ,,influenceri” sú si s publikom oveľa bližší, než veľké účty na Instagrame. Tie nezasiahnu svoje publikum prezentáciou knihy, ak sa primárne venujú oblasti módy či kozmetiky. V poslednej dobe si všíma, že aj oni majú spolupráce s vydavateľstvami. ,,Z vlastnej skúsenosti viem, že diverzita pri hodnotení je pre potencionálneho čitateľa dôležitá. Nakoľko sa nemusí stotožniť s každou recenziou, ale práve jedna, s ktorou sa stotožní, ho dokáže motivovať ku kúpe danej knihy,” vysvetľuje Bodingerová.

Lucie vníma spolupráce s vydavateľstvami ako zaujímavú možnosť. Tiež dodáva, že sa jej na tom jedna vec nepáči. ,,Myslím si, že by to malo fungovať ako pri niektorých vydavateľstvách, že vyhlásia konkurz na knihy či spolupráce s nimi. Prípadne by samé vydavateľstvá či knižné eshopy mali oslovovať dané bookstagramy. Nemalo by sa to, podľa mňa, zneužívať a začínajúci bookstagram písať všetkým vydavateľstvám, aby s nimi spolupracovali. To potom je bookstagram, podľa môjho názoru, čisto založený len preto, aby z toho mal nejaký zisk,” vysvetľuje Mazuchová. Ďalej však dodáva, že sama má jednu aktívnu spoluprácu. Ak vydavateľstvo vyhlási konkurz na knihu, musí ju daná kniha zaujať. ,,Nemám bookstagram kvôli kvantite, ale kvalite,” uzatvára.

Titulná fotografia: unsplash.com

Zdieľajte článok

Komentáre: