Erika Šimková sa venuje správe sociálnych sietí rôznych firiem. Instagram vníma ako ideálnu platformu na zviditeľnenie firmy. V rozhovore uviedla, čo považuje za najťažšie vo svojej práci, ale poradila tiež, ako sa môžete v tejto práci rozvíjať.
Ste „social media manager“. Čo všetko táto práca zahŕňa?
Hlavná náplň mojej práce je spravovanie sociálnych sietí mojich klientov. Špecializujem sa hlavne na Instagram a taktiež spravujem facebookové stránky. Vytvorím instagramovú stratégiu a potom ju následne implementujem do praxe. Súčasťou mojej práce je vytváranie contentu, čiže písanie príspevkov, plánovanie, čo a kedy bude pridané, robím research hashtagov a analytiku, aby sme vedeli, čo funguje a čo nie. Je toho oveľa viac, ale toto sú niektoré zo základných vecí, ktoré robím pravidelne.
Ako ste sa k tejto pozícii dostali? Museli ste absolvovať špeciálny kurz alebo získať vzdelanie v tejto oblasti, aby ste sa mohli stať manažérom sociálnych médií?
Ja mám osobne vyštudované hotelierstvo, takže si nemyslím, že je na to potrebné študovať marketingovú školu (aj keď je to určite plus). Určite by som však odporučila spraviť si kurz a pravidelne sa v tejto oblasti vzdelávať. Sociálne siete sa menia pomerne rýchlo, vždy pribudnú nejaké novinky a teda je dôležité mať prehľad.
Ja som si robila niekoľko online kurzov. Začalo to kurzom na virtuálnu asistentku, kde som sa naučila základy okolo manažovania sociálnych sietí a taktiež som si robila instagramový kurz. Ale popravde, najviac som sa od začiatku učila skúšaním a experimentovaním s Instagramom a taktiež sa veľa učím od ľudí, ktorí sa venujú sociálnym sieťam, počúvam podcasty a čítam blogy zamerané na túto tému.
Okrem toho tvoríte aj content (tvorba obsahu v marketingu, pozn. red.). Je pre vás tvorivé písanie prácou alebo skôr záľubou?
Tvorivé písanie je už pomerne dlho mojou veľkou záľubou. Začala som písaním vlastného blogu, keď som mala asi 17 rokov a odvtedy sa to so mnou ťahá.
Čo vnímate ako najťažšie v prípade práce social media managera alebo content writera?
Pri oboch týchto prácach je kreativita veľmi dôležitá, no a práve to môže byť niekedy výzvou. Nie vždy mám inšpiráciu a písanie sa nedá nanútiť, takže si musím vedieť manažovať svoj čas tak, aby som si veci nenechala na poslednú chvíľu. Inak môže byť ťažšie niečo napísať. Celkovo časová náročnosť hlavne pri spravovaní Instagramu je niečo, čo som sa za tie necelé dva roky naučila zvládať, no na začiatku to bolo celkom náročné skĺbiť s inými vecami.
Tvoríte obsah primárne na Instagram a Facebook, alebo vám nerobí problém zhostiť sa aj inej sociálnej siete?
Každá platforma má svoje špecifiká, ale nemala by som problém vytvoriť obsah aj pre iné platformy. Nie je to však niečo, čomu by som momentálne chcela venovať svoju energiu.
Koľkým značkám, firmám či jednotlivcom aktuálne spravujete sociálne siete?
Momentálne mám troch dlhodobých klientov, ktorým sa starám o Instagram a čiastočne aj o Facebook.
Prečítajte si tiež: Michal Sabo: Bol som varič kávy, nosič pošty i držač káblov, až potom vo vysielaní
V dnešnej dobe má svoj Instagram takmer každý. Nie je preto ťažké jednotlivé profily či značku zviditeľniť prostredníctvom instagramovej komunity?
Ak máte nastavenú správnu stratégiu a viete ako platforma funguje, môže to len pomôcť. Jednoduché to určite nie je, ale určite sa to dá.
Vaše profesijné stránky sú v anglickom jazyku, máte viacero zahraničných klientov. Majú aj Slováci záujem o vlastných manažérov svojich sociálnych sietí?
Určite áno, ale povedala by som, že veľa ľudí ešte stále podceňuje dôležitosť sociálnych sietí a boja sa zainvestovať. Celkovo mám viac zahraničných klientov, keďže sa nesústreďujem na tých slovenských, ale spolupracujem/spolupracovala som aj so Slovenkami, ktoré dlhé roky žijú v zahraničí a tie skôr beriem ako zahraničné klientky, keďže veľakrát komunikujeme aj v angličtine.
Akému mediálne najznámejšiemu klientovi ste tvorili obsah?
Už skoro rok a pol spolupracujem s moderátorom Juniorom (Milanom Zimnýkovalom, pozn. red.) na jednom jeho gastronomickom projekte, ktorý sa volá Šuhajíci pri Panvici. Spravujem im Instagram a Facebook a je to taký náš srdcový projekt.
Klienti si môžu objednať vaše služby prostredníctvom vašich stránok. Stalo sa vám už niekedy, že ste nejakého klienta odmietli, pretože sa vám nepáčilo zameranie jeho podnikania, alebo ste si nevedeli predstaviť spravovať jeho siete?
Určite áno. A bolo ich viac. Buď to bolo kvôli zameraniu biznisu, ktoré bolo mimo mojej expertízy a nebola som úplne stotožnená s daným biznis modelom, alebo som si s človekom nesadla. Kladiem veľký dôraz na to, aby som spolupracovala s ľuďmi, ktorí do toho idú naplno, a s ktorými si rozumiem aj po ľudskej stránke. Párkrát som napríklad odmietla spoluprácu kvôli zlej komunikácii z klientovej strany. Dobrá komunikácia je veľmi dôležitá, a ak to chýba hneď od začiatku, viem, že to nebude dlhodobo fungovať.
Prečítajte si tiež: Viktor Vincze: Niektorí tvrdili, že si chorobu vymýšľame a že nás platia
Dá sa skĺbiť osobný život na sociálnej sieti s tým pracovným? Nemáte niekedy chaos v tom, či idete pridať príspevok sama za seba, alebo je to pod nejakou značkou?
Takýto mix sa mi stal asi dvakrát úplne na začiatku, kedy som si na to celé ešte len zvykala. Ale našťastie som nikdy nič nepridala na iný účet, ako som chcela, keďže som si to včas uvedomila. Každopádne dá sa to skĺbiť, ale je to náročnejšie z časového hľadiska.
Necítite sa niekedy prepracovaná? Pravdepodobne musíte byť neustále online. Máte obdobie, kedy môžete jednoducho tento režim vypnúť a dať si od sociálnych sietí detox?
Nebudem klamať, nie vždy je jednoduché vypnúť úplne, ale snažím sa nebyť online cez víkendy a po večeroch. Klienti vedia, kedy pracujem a kedy nie, čiže je to skôr na tom, ako si zorganizujem čas. Keďže trávim veľa času na klientskych účtoch, na mojom vlastnom účte som väčšinou minimum času, lebo sa chcem vyhnúť obrazovkám, aj keď nie vždy sa mi to bohužiaľ darí, lebo môj Instagram je súčasťou môjho vlastného brandu (značky, pozn. red.).
Je miesto, kam by ste sa chceli v rámci svojej práce posúvať?
Určite áno. Momentálne som vo fáze, kedy sa v mojom biznise bude veľa vecí meniť. Chcem sa viac venovať koučovaniu a jednorazovým konzultáciám. Je to prirodzený prechod a viem týmto spôsobom pomôcť viacerým ľuďom a biznisom. Som v procese vytvárania online kurzu o Instagrame.
Čo by ste poradili mladým začínajúcim managerom alebo záujemcom o túto pozíciu? Ako získať nových klientov a rozširovať si portfólio?
Skúšajte a experimentujte, až kým si nájdete to svoje, čo vás bude baviť. Pripravte sa, že nie vždy pôjde všetko úplne podľa vašich predstáv, ale nevzdávajte sa.
Čo sa týka získavania nových klientov, networkujte. Spoznávanie sa s novými ľuďmi online aj offline a hovorte o tom, čo robíte. Je taktiež veľa stránok na Facebooku, kde sa viete spojiť s ľuďmi, ktorí hľadajú marketérov. Nebojte sa na začiatku zobrať menšie projekty, na ktorých si vyskúšate svoje zručnosti.
Erika Šimková vyštudovala hotelierstvo na zahraničnej škole. Dnes pôsobí ako social media manager (manažérka sociálnych sietí, pozn. red.). Na svojom konte má spoluprácu s viacerými, najmä zahraničnými firmami. Medzi jej slovenských klientov patrí napríklad moderátor Junior. (IG: @erikasimkova.va)
Titulná fotografia: osobný archív Eriky Šimkovej