Často zabúdame na podstatu činností, ktoré vykonávame, hovorí odborník na produktivitu

S témou time managementu sa stretávame pomerne často. Existujú na ňu tisíce videí a správnych rád. Každý chce vedieť, ako si správne rozložiť čas na rodinu, kamarátov, hobby, ale aj na povinnosti a relax. Niekedy máme pocit, akoby toho času bolo málo, inokedy ho zas máme veľa, no nevieme ho správne využiť.

Podľa Robbyho Slaughtera, odborníka na produktivitu, time management a témy týkajúce sa efektivity spoločnosti, je základným problémom to, že sa až príliš sústreďujeme na čas a úlohy. Naopak, veľmi málo pozornosti venujeme tomu, ako sa počas nich cítime a aký budú mať na nás vplyv.

Problémy v spoločnosti

Žijeme v spoločnosti, ktorá funguje na princípe „čím viac, tým lepšie“. Ibaže takým štýlom sa často stáva, že zabúdame na skutočnú podstatu svojich činností. Hoci si z nášho zoznamu úloh toho odškrtáme na konci dňa viac, nemusí nám to nijako významne prispieť do našej budúcnosti.

Slaughter tiež hovorí, že narábanie s časom nie je len o logistike, ale aj o tom, byť schopný do svojho týždenného plánu zaradiť niečo, na čo sa budeme tešiť. Dokáže nás to viac motivovať a menej zábavné veci nám potom idú ľahšie.

Existujú obrovské množstvá kníh, videí a článkov na túto tému. Podľa Julie Morgensternovej, autorky o správnom organizovaní času a produktivite, viaceré tieto zdroje spôsobujú skôr opak. Namiesto toho, aby človeka inšpirovali, ako správne využiť čas, mu dávajú pocit viny, pretože je zložité dokončiť všetko, čo sa v nich spomína.

Dôležité je nájsť si čas aj na veci, ktoré nám robia radosť. Práve vďaka nim naša motivácia rastie. Fotografia: unsplash.com

Kľúčové kroky

Autorka zdôrazňuje, že je dôležité robiť malé kroky vpred a veci, ktoré nám nebudú nepríjemné. Ak sa snažíme napodobniť štýl niekoho iného, je pravdepodobnejšie, že budeme frustrovaní. Naopak, pokiaľ nájdeme spôsob, ktorý nám vyhovuje a pri ktorom nám splnenie všetkých našich cieľov a úloh nepripadá také nemožné, budeme k veciam pristupovať oveľa lepšie.

Kľúčové kroky pre úspešné naloženie s časom sú podľa Morgensternovej stanovenie si realistických cieľov, schopnosť organizácie, prijímanie pomoci, oddych a načerpanie energie. Posledným dôležitým bodom je podľa nej prestať sa cítiť previnilo, ak v daný moment nie sme produktívni alebo sa nám nepodarí splniť si všetky naše ciele.

Prečítajte si tiež: Marek Vagovič: Pre spoločnosť som užitočnejší ako novinár

Prokrastinácia a perfekcionizmus

Autorka tiež spomína dva hlavné problémy týkajúce sa time managementu – prokrastinácia a perfekcionizmus. Keď odkladáme úlohy, väčšinou náročné, časovo zdĺhavé, dostávame sa viac do stresu a predlžujeme našu prácu na úlohe. A ak chceme byť vo všetkom perfektní, minimalizuje sa naša šanca na dokončenie danej úlohy.

To, ako využívame čas, by nám nemalo naháňať strach, ale pomôcť uvedomiť si, čo je pre nás skutočne dôležité. Nikto z nás nedokáže svoj čas využiť na sto percent, pretože sme len ľudia. Dôležité je však, aby sme nad ním mali kontrolu my a necítili sa ako jeho otroci. Naučiť sa, že správne využívanie času nie je len o úlohách a povinnostiach, je základným kľúčom k úspechu.

Autorka: Erika Trnková

Titulná fotografia: unsplash.com

Zdieľajte článok

Komentáre: