Študentka predstavila projekt Matematické prechádzky: Cieľom je naučiť spôsob vyučovania, ktorý je inovatívny a kreatívny

Pedagógovia sa snažia žiakom čo najviac zjednodušiť učenie, hlavne ak ide o náročnejšie predmety. Viac ako polovica študentov by sa zhodla, že práve matematika im robí vrásky na tvári. Preto vznikol projekt Matematické prechádzky, ktorý spája využitie matematiky v reálnom živote s príjemnou prechádzkou.

Pojem hravá matematika sa k žiakom dostáva už od začiatku štúdia na základnej škole. Avšak sedenie nad učebnicami, kalkulačkami, pravítkami a rôznymi inými pomôckami väčšinou nie je pre žiakov a študentov atraktívna forma trávenia času. Mladí ľudia by oveľa radšej boli na čerstvom vzduchu s kamarátmi. Práve túto možnosť ponúka projekt Matematické prechádzky.

Prečítajte si tiež: Instagram sa rozhodli využiť na prezentovanie a hodnotenie kníh. Preto vznikli bookstagramy

­­­­Čo sú matematické prechádzky?

„MathCityMap“ je projekt, ktorý vytvorila pracovná skupina MATIS I (IDMI, Goetheho univerzita vo Frankfurte nad Mohanom). Cieľom tohto projektu je priblížiť študentom matematiku a jej využitie v reálnom živote. Žiaci sa denne stretávajú s objektmi a problémami, pri ktorých využívajú teóriu priamo v praxi. Či už ide o výpočet obsahu, objemu alebo využitie iných matematických pravidiel.

Žiaci a študenti riešia na svojich prechádzkach matematické úlohy z praxe. Fotografia: Silvia Haringová

Tohto projektu sa zúčastnila aj študentka UKF Silvia Haringová, ktorá vycestovala na dvojtýždňový študijný program do Nemecka. Tam mala možnosť byť súčasťou projektu. Taktiež sa podieľala na tvorbe prechádzky pre žiakov, ktorú s nimi absolvovala. Následne začala vytvárať matematické prechádzky a propagovať ich aj na Slovensku. Zaoberá sa nimi aj v rámci svojho projektu v Komenského inštitúte, ktorý každý rok poskytuje 20 učiteľom kvalitné bezplatné vzdelávanie, ktoré je zostavené zo zážitkových a praktických workshopov. Tie sú poprepájané s ďalšími podpornými aktivitami. „Pridanou hodnotou projektu je zakomponovanie nového druhu prechádzok – nielen matematických, ale aj informatických,“ dodáva Silvia Haringová.

Cieľ projektu

Študenti si vyskúšajú na vlastnej koži riešenie úloh, ktoré sú priamo prepojené s realitou. Žiaci pracujú s mobilnou aplikáciou MathCityMap, ktorá ponúka prechádzky naprieč celým Slovenskom. Zlepšia si komunikáciu a prácu v tíme, naučia sa pracovať s metrom a zistia, kde v skutočnosti matematiku môžu využiť. Riadia sa pomocou GPS, ktorá ich naviguje na jednotlivé miesta konkrétnych úloh v rámci prechádzky.

Učenie matematiky môže byť inovatívne a kreatívne. Fotografia: Silvia Haringová

„Mojím cieľom je naučiť učiteľov nový spôsob vyučovania. V dnešnej dobe sa totiž očakáva, že pedagógovia budú učiť inovatívne a kreatívne,“ hovorí doktorandka Silvia. Každý z nich dostane manuál, pomocou ktorého sa naučia tvoriť prechádzky. Dočítajú sa v ňom aj o tom, ako ich zrealizovať so žiakmi počas hodiny matematiky. Na Slovensku sa bude o chvíľu nachádzať už sto prechádzok, zatiaľ čo v Európe ich počet nedávno presiahol hranicu tisíc. Vďaka Silviinmu projektu na Slovensku tento projekt absolvovalo približne 350 žiakov a počas letných táborov ďalších 180 záujemcov.

MathCityMap@HOME

Napriek tomu, že hlavným cieľom projektu je dostať žiakov von a na vlastné oči vidieť matematiku použitú v reálnom živote, pandémia mala iné úmysly. Preto sa vytvorili niektoré matematické prechádzky, ktoré sa dajú riešiť len s využitím mobilných zariadení, a nie je potrebné dané miesta osobne navštíviť. Pre lepšiu predstavu a podrobnejšie informácie môžete navštíviť stránku na Facebooku , internetový portál, alebo si stiahnite aplikáciu priamo do telefónu a rovno vyskúšajte jednu z prechádzok.

Autor: Lenka Glogovská
Titulná fotografia: Silvia Haringová

Zdieľajte článok

Komentáre: