Preraziť s blogom v súčasnej dobe je oveľa ťažšie, hovorí blogerka Natália

Samotné blogovanie si na svojom začiatku vyslúžilo veľkú popularitu. Blogov v minulosti nebolo tak veľa, a preto bolo oveľa jednoduchšie získať si ako takú základňu čitateľov, ktorí sa vracali pravidelne. Čašom však blogovaniu prepadlo čoraz viac ľudí. V dnešnej dobe človek so svojím blogom musí skutočne zaujať, aby si záskal čitateľov a byť vyzbrojený trpezlivosťou.

Blogy o recenzovaní kozmetiky, cestovateľské blogy o zážitkoch z ciest či motivačné blogy. Každý človek, ktorý si po čase získal nálepku bloger, svoj blog zameral na určité témy, ktoré svojským spôsobom spracúva. Keďže na ich začiatku boli veľmi obľúbené a blogeri si ľahšie prilákali publikum, preraziť s novým blogom je v súčasnej dobe oveľa ťažšie.

Blogov je mnoho

Okrem toho, že trh s blogmi je na prasknutie, existujú dokonca aj knižné návody, ktoré radia, ako s blogom nielen začať, ale aj ako uspieť. Pre nováčika to môže byť záchranné lano, ktoré podľa blogerky Natálie berú niekedy až príliš vážne. Nemôžeme, samozrejme, zabúdať aj na zmenu, ktorá sa v blogovaní stala čoraz atraktívnejšou než samotné písanie pre radosť. Tá radosť sa zvykne vytrácať. Začínajúci blogeri veriaci ,,zázračným” príručkám, ako uspieť, čakajú hneď veľké úspechy v podobe spoluprác s firmami. Niektorí začiatočníci si blog zakladajú s vidinou rýchleho a ľahkého zárobku. Neplatí to pre každého a nájdu sa aj ľudia, ktorí si svoj blog založia bez cieľa zarobiť si. ,,Mať blog dnes už nie je tak ,,cool”, a preto si myslím, že práve teraz je šanca trh znovu zaplniť. Len sa musíme viac zomknúť a spoločne tu obnoviť ,,mindset”, že čítanie je stále v kurze,” hovorí blogerka Natália Malatincová.

Blogerka Natália Malatincová sa do sveta blogov dostala v roku 2006. Svoj aktuálny blog si založila v marci 2021. Už v detstve ju to ťahalo nielen ku kresleniu, ale práve k písaniu. Na základnej škole objavila čaro internetu a vďaka tomu si založila svoju vlastnú webstránku. ,,Blog je silný komunikačný prostriedok, ktorý mi dáva slobodu podeliť sa s čitateľmi o všetko, čo mi na internete chýba. A na rozdiel od príspevku na sociálnej sieti, blogový článok sa bude dať vyhľadať kedykoľvek,” opisuje Natália.

Zamerania blogov sú v súčasnosti rôzne

V modernej dobe sa v spoločnosti riešia rôznorodé témy. To vplýva aj na zameranie blogov, ktoré sú v aktuálnej dobe potláčané novými platformami, ako sú podcasty, avšak stále môžeme nájsť rôzne zamerané blogy. Orientované môžu byť na kozmetiku, cestovanie, motiváciu či niekedy sa stretávame aj s autorom, ktorý si blog založil pre svoju tvorbu.

Blogy boli v minulosti populárnym médiom. Aj dnes sa dá s blogom zaujať, no je to náročnejšie. Foto: unsplash.com

Blogerka Natália sa na svojom blogu venuje najmä alternatívnej hudbe, ktorú predstavuje prostredníctvom vtipných reportov z koncertov, pričom plánuje realizovať aj rozhovory s interpretmi. Okrem toho sa zameriava aj na vysvetľovanie, ako sa zdokonaliť v rôznych výtvarných technikách. ,,Snažím sa to vždy prepojiť s problematikou psychických ochorení, s ktorými je tá cesta k želanému výsledku či pocitu o niečo viac kľukatá,” opisuje svoju tvorbu Natália.

Zároveň dodáva, že kladie dôraz na pomalý život. ,,V článkoch prízvukujem, že nie každý deň je nedeľa, nie každý pozitívny zážitok sa spája s pocitom šťastia, nie všetko sa musí dosiahnuť okamžite, a je úplne v poriadku vykročiť do nového dňa aj ľavou nohou,” hovorí Natália.

Blogy čelia konkurencii

Niet sa čomu čudovať, že blogy v poslednom čase nie sú najvyhľadávanejším médiom. Ľudia aj podľa Natálie dávajú prednosť rýchlym správam a vytrácajú sa ľudia, ktorí dokážu tráviť čas pri čítní dlhších článkov. Pochopiteľne, niekedy ani podcast neprinúti človeka sústrediť sa a počúva ho len ako pozadie pri inej činnosti.

Prečítajte si aj: Marek Vagovič: Pre spoločnosť som užitočnejší ako novinár

Podľa Natálie nie je kameňom úrazu forma samotného obsahu, ale problém je skôr v sústredenosti a udržaní pozornosti. ,,Či už ste bloger, vloger alebo podcaster a robíte obsah časovo náročnejší na konzumáciu, vašou kľúčovou úlohou je udržať pozornosť čitateľa alebo poslucháča,” opisuje Natália. Zároveň dodáva, že blogerská komunita sa väčšinou buduje dlhšie, preto zvykne byť stabilnejšia. Taktiež sa podľa jej slov hovorí, že skúška prežitia blogu sú dva roky.

Chýba podpora

Nováčik v blogerskom svete má náročné postavenie. Okrem toho, že musí zaujať svojou originalitou, musí myslieť aj na to, že komunita čitateľov sa pri blogoch buduje naozaj ťažko a dlho. Je dôležité nevzdať to a myslieť na to, pre čo blog tvorí. Podľa Natálie v blogerskej komunite chýba podpora, ale rovnako tak aj vzťah medzi blogermi a verejnosťou. ,,Bloger odjakživa zápasil s tým, aby jeho čitateľská základňa pozostávala aj z iných ľudí, nielen z jeho ,,kolegov.” Vyzerá to, že myseľ užívateľa už nie je naprogramovaná na to skontrolovať nový obsah nielen na sociálnych sieťach, ale aj na obľúbenom webe,” hovorí Natália.

Blogy sa v poslednom čase začali využívať ako prostriedok pre rýchly zárobok. Foto: unsplash.com

Aj napriek presýtenosti blogov sa nájdu témy, ktoré sú obsiahnuté málo. Zväčša to môžu byť práve témy, ktoré nie sú zdrojom spoluprác. Je to len hypotéza, avšak najväčšie zastúpenie malo väčšinou práve zameranie na kozmetické prípravky. ,,Chýba mi, napríklad, niekde si prečítať o hudbe viac zo subjektívneho pohľadu, príhody s ňou spojené, úzkosti na koncertoch. A tiež inak orientované články o samotnom blogovaní, než na cieľ ako zarobiť a nerobiť,” opisuje Malatincová.

Nováčik a jeho začiatky

Nováčikovia v súčasnosti majú veľmi ťažké vo svete blogerstva preraziť. Avšak, nie je to úplne nemožné. Zatiaľ čo pri videách alebo podcastoch sa obsah tvorí najmä na to, aby si sledovateľ či poslucháč oddýchol, blog čitateľov núti zamyslieť sa a venovať tomu viac času. ,,Pri blogu sa u nás posledné roky drží akýsi trend viesť ho len ako marketingový nástroj. Nie je pritom vôbec nutné ho plniť nasilu e-bookmi, uzatvárať kvantum partnerstiev s firmami a mať hneď víziu predávať,” opisuje Natália.

Je však možnosť, že blogy stratili svoju obľúbenosť aj práve pre marketingové účely. Väčšinou na blogoch čitateľ nájde reklamy, spolupráce a môže mať pocit, že je len ďalšie číslo do štatistiky. Pri blogovaní je dôležitý istý druh vzťahu medzi blogerom a čitateľom musí byť istým spôsobom cítiť, že bloger píše pre neho, nie pre čísla. ,,Píšte pre ľudí, nie pre algoritmy. Preukážte osobný záujem o svojich čitateľov, oni si to zapamätajú. Napríklad moja čitateľská základňa rastie naozaj pomaly, ale niektorí z nich so mnou zostali aj po trojročnej prestávke od písania,” vysvetľuje Natália.

Preto je veľmi dôležité, aby nováčik neprepadol až príliš návodom, ako založiť úspešný blog. Na inšpiráciu či pomoc pri zakladaní sú tieto príručky naozaj nápomocné. Pri zakladaní blogu je dôležité nemať veľké oči, pretože vytvorenie si základne čitateľov trvá dlhšie. Práve preto je dôležité zamerať sa na vytvorenie originálneho blogu, vybrať si platformu, nevzdávať sa a pýtať sa: ,,Prečo práve toto by malo čitateľa zaujímať?”

Titulná fotografia: unsplash.com

Zdieľajte článok