Ako prežívajú študenti online vyučovanie? Podelili sa o svoje skúsenosti

Koronavírus zmenil chod nejedného podniku alebo prevádzky. Inak na tom nebolo ani samotné školstvo, ktoré bolo nútené prejsť do režimu online. Nejednému študentovi však táto forma zmenila pohľad na štúdium.

Zlyhávanie techniky, problémy s pripojením či bolesti chrbta a očí. S týmto všetkým sa v dnešnej dobe stretávajú študenti vysokých škôl. Dištančné vzdelávanie by malo počas pandémie plne nahrádzať prezenčnú výučbu. Aj keď mnohí študenti si online výučbu pochvaľujú, veľká časť zastáva názor, že im prezenčnú výučbu nenahradí žiadna iná forma pre množstvo nevýhod a komplikácií.

Zlá pozornosť a motivácia

Miestnosti v škole zívajú prázdnotou, pretože študenti momentálne na svoje vzdelávanie používajú rôzne platformy na komunikáciu s vyučujúcimi. Tým, že sa prednášky a semináre konajú doma, majú niektorí študenti problém s udržiavaním pozornosti. Anežka Pražáková, študentka Univerzity Komenského v Bratislave potvrdila, že počas online výuky má problém sústrediť sa na výučbu. ,,Tvrdilo sa to o deťoch na základnej škole, že ich rozrušujú rôzne hračky a predmety v izbách, no podľa mňa to platí aj pre vysokoškolákov. Mňa tiež tým, že sedím stále za počítačom, vie rozptýliť hocktorá vec v mojej izbe.“ 

Platformy na vyučovanie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre využíva na vyučovanie počas pandémie platformu Meet. Radka Auxtová, študentka Katedry žurnalistiky, vidí v tejto platforme nedostatky. ,,Problém nastáva, keď je nás v miestnosti viac. Vtedy má Meet tendenciu „padať“ a nastáva problém s pripojením,“ vraví. Podľa nej to narúša kvalitu hodín a mnohokrát je problém s porozumením vyučujúceho. ,,Veľakrát sa mi stane, že počas hodiny stratím signál alebo pripojenie. Tým pádom hodina už pre mňa nie je tak efektívna. Keby hodiny nie sú online, takéto problémy vôbec nenastávajú.“

Nedostatok osobného kontaktu

Tým, že nás obdobie pandémie núti tráviť väčšinu nášho času doma, nestretávame ani svojich spolužiakov. Mnohí z nás zažili aj to, že svojich spolužiakov nespoznali vôbec. Podobne je na tom aj Anežka, ktorá je tento rok prváčka, a školu prezenčne ani nezažila. ,,Tým, že som tento rok v škole ani nebola, spoznala som len jednu svoju spolužiačku, aj to na zápise. Ostatných, žiaľ, poznám len z virtuálnej sféry.“ 

Dištančné vyučovanie má mnoho pozitív, ale aj negatíva. Väčšina študentov však preferuje prezenčný spôsob výuky. Foto: pixabay.com

Natália Mjullerová, študentka tretieho ročníka psychológie na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, svojich spolužiakov spoznať stihla, keďže ju online vyučovanie zastihlo až v druhom ročníku. ,,Chýba mi kolektív, spolužiaci mi veľmi spríjemňovali moje školské dni,“ tvrdí.

Výhody dištančného vzdelávania

Aj keď sme doteraz preberali dištančnú výuku len z negatívnej stránky, niektorí zastávajú názor, že sa na nej nájdu isté pozitíva. Hlavne študenti, ktorí museli denne cestovať za školou, to teraz majú aspoň z jedného hľadiska pohodlnejšie.

Prečítajte si aj: Erasmus+ v čase pandémie: Má cestovanie za štúdiom počas aktuálneho obdobia zmysel?

,,Ráno nemusím skoro vstávať na spoj, ktorý mi často meškal. A výhodu vidím napríklad aj v šetrení peňazí. Keďže som z dediny, z ktorej nejde vlak, musela som denne platiť autobus tam a späť,“ tvrdí Natália. ,,Ja si cez krátke prestávky stíham vytlačiť a naštudovať učivo, čo by som počas prezenčnej výučby nestihla,“ doplnila Anežka výhody, ktoré vidí v online vzdelávaní.

Budúcnosť online vyučovania

Žijeme v modernom svete, kde už technológie pomaly ovládajú svet. Mnohí odborníci dokonca tvrdia, že študenti by sa mohli vzdelávať len v online priestore. ,,Vôbec si neviem predstaviť, že by som chodila do školy len online. Potrebujem mať priamy kontakt s učiteľmi a so spolužiakmi, ktorí ma aj istým spôsobom motivujú. Veľmi dúfam, že k takému rozhodnutiu nedôjde a že sa čoskoro uvidím so spolužiakmi osobne, nie len cez webkamery,“ tvrdí Radka.

Anežka, ktorá na vysokej škole nezažila prezenčnú výučbu, vidí otázku budúcnosti online vyučovania svetlejšie. ,,Viem si to predstaviť, ale skôr v rámci externého štúdia, kde majú študenti oveľa menej hodín ako my na dennom štúdiu. Ale na druhej strane si myslím, že semináre a prax sú oveľa efektívnejšie v prezenčnej forme.“

Autor: Barbara Virágová

Titulná fotografia: pixabay.com

Zdieľajte článok

Komentáre: