Na Božene sa občas dýcha ťažšie

Už v prvých dňoch na UKF sa bežný študent dozvie o existencii dovtedy neznámeho zariadenia – vzduchotechniky. Pokiaľ máte prednášky v priestoroch ŠD Nitra UKF na ulici Boženy Slančíkovej, viete, že veľké „čudá“ zabudované v strope nie sú žiadnou klimatizáciou.

ŠD Nitra

Spravidla všetko, čo v súčasnosti chladí a pretvára vzduch v prostredí, zaraďujeme do sekcie klimatizácia. Je v autách, nákupných centrách, administratívnych budovách, tak prečo nie aj v škole? Hlavným dôvodom zabudovania vzduchotechniky v budove na ulici B. Slančíkovej je stav “bezokennosť“. Každý si už pri vstupe do slávnej B136 všimne, že o čerstvom vánku z otvorených okien sa mu môže iba snívať. V tejto temnej miestnosti nás nemôžu rozptyľovať okoloidúci, premávka na cestách či slnko oslepujúce náš zrak. Miestnosť je dokonale neutrálna, a preto sa môžete sústrediť len na výklad pedagógov.

Prečo práve vzduchotechnika?

Klimatizácia ochladzuje vzduch. Kvázi vstrebáva starú zmes kyslíka, dusíka a iných plynných častí a snaží sa ho priviesť k životu a k použiteľnosti jeho schladením. Nečerpá čerstvý vzduch z vonkajšieho prostredia ako vzduchotechnika. To je základný rozdiel medzi týmito dvomi vynálezmi. Klimatizácia sa preto používa v priestoroch, ktoré sa dajú aj vetrať. Staré dobré pravidlo hovorí, že pri zapnutej klíme sa nemá vetrať. Je však pravdivé iba do určitej miery. Môžeme vetrať, pokiaľ chceme v miestnosti vymeniť už opotrebované ovzdušie, ktoré klíma dokáže dokolečka iba recyklovať. Steny, stropy a dlážka zostávajú stále v požadovanej teplote, a preto sa nový závan kyslíku rýchlo prispôsobuje teplote. V temnej miestnosti B136 by bola klimatizácia úplne neperspektívna. Cez jedny dvere, ktoré sú nasmerované na chodbu, by prísun čerstvého vzduchu nebol možný. Vzduchotechnika z externých zdrojov čerpá nový vzduch a snaží sa ho v miestnosti prestriedať a neustále cirkulovať.

Ak si teda pri niektorých prednáškach myslíte, že už to horšie ani nemôže byť, verte, že môže. Pred začatím vyučovania poproste na vrátnici, aby včas zapli našu úžasnú vzduchotechniku a držte palce, aby sa jej darilo čo najrýchlejšie pracovať.

Cez skúšky trpíme najviac

Prednáška na BSBZnačný vplyv na fungovanie zariadenia má aj vyťaženosť miestnosti. Pokiaľ sa v miestnosti nachádza práve tridsať ľudí, je viac ako prirodzené, že kyslík ubúda rýchlym tempom. Pri skúškach to človek pociťuje najviac. Na prednáškach či cvikách nepotrebujete zo seba dostať maximálny výkon. Keď však príde skúška, nepriaznivé prostredie podnecuje stres a sústredenosť. Výskumy potvrdzujú dopad okolia na kreativitu a mentálnu aktivitu. Možno by bolo vhodné túto miestnosť trošku ozvláštniť inými farbami, keďže biela pôsobí chladne a deprimujúco. Ak by ju trebárs nafarbili na žlto, stimulovala by sa u študentov činnosť mozgu a mysle. Táto farba vyvoláva aktivitu, teda aj odolnosť voči únave. Je vhodná do pracovných priestorov, škôl a všade, kde je potrebné zvýšiť duševnú kapacitu a myšlienkovú aktivitu. Má iba jediný deficit – podporuje trávenie, a preto sa môže dostaviť pocit hladu o niečo skôr. Bol by to celkom slušný marketingový ťah zo strany bufetu, no desiata navyše by určite stála za Ačko vo výkaze.

Autorka článku: Veronika Soboňová
Foto: Archív ON, Andrej Galica

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.