Násilie na Mostnej sa neraz končí tragicky – poukázala na to prekvapivá študentská kampaň

Násilie na Mostnej na diskotékach je neraz dôsledkom alkoholu. Mnohé prípady sa končia aj tragicky. Na tento problém upozornili študentky masmediálnej komunikácie a reklamy kampaňou Zbi vrece, nie nevinného!

Mostná ulica je dejiskom mnohých diskoték. Ľudia povzbudení alkoholom sa tu neraz pobijú a spory končia v nemocnici, či v horších prípadoch niektorý z účastníkov ani neprežije. Študentky katedry masmediálnej komunikácie a reklamy sa rozhodli zorganizovať takzvanú guerilla kampaň, ktorá mala na tento problém poukázať.

„Na druhý svet mu niekto pomohol“

Takýto nápis mohli na známej nitrianskej ulici nájsť okoloidúci 17. mája. Vedľa nich bol obrys človeka, ktorý tragicky zahynul pri bitke na Mostnej. „Mená osôb sú fiktívne. Zomreli tu však už nejakí ľudia a ďalší mali následky,“ vysvetlila jedna z organizátoriek.

Násilie na Mostnej.
Obrysy a mená síce boli fiktívne, ale vytvorili ich na reálnom základe. (foto: osobný archív organizátoriek)

Prečítajte si aj:Študenti UKF rozdávali umelohmotné ovocie a upozorňovali na dôležitosť včiel

Kampaň vytvorili študentky ako školský projekt. „Primárne sme si mali zvoliť sociálny problém, na ktorý by sme chceli poukázať. Chceli sme sa zamerať na niečo, čo tu ešte nebolo, alebo aspoň nie v takej podobe,” povedala organizátorka.

Bitky a násilie na Mostnej si vybrali práve preto, že sa s tým samy stretávajú v nočných hodinách. Sú študentkami z Nitry a tak sa zamerali na najnebezpečnejšiu lokalitu mesta.

Boxerské vrece ako symbol

Hlavným symbolom bolo boxerské vrece, ktoré taktiež bolo na ulici umiestnené. Pri ňom bolo motto „Zbi vrece, nie nevinného!“ Organizátorky vyložili túto scenériu na ulicu a čakali, ako budú ľudia reagovať.

„Ľudia sa zastavovali, fotili si interaktívny priestor, niektorí si nasadili rukavice a začali boxovať do vreca, iní boxovali aj bez nich,” vysvetľuje študentka. Ako tiež vysvetlila, väčší záujem mali muži, ale nápad oslovil aj niekoľko žien.

Násilie na Mostnej.
Symbolom kampane sa stalo boxerské vrece. (foto: osobný archív
organizátoriek)

Mnohí ocenili, že niekto sa začal nad problematikou zamýšľať. „Myslíme si, že je najvyšší čas túto problematiku začať riešiť. Touto kampaňou chceme motivovať ľudí, aby predchádzali bitkám na diskotékach a skôr sa venovali nejakému bojovému športu, kde si môžu vybiť svoj hnev a ukázať svoju silu,” povedala organizátorka.

Guerilla kampaň (guerillový marketing) má za cieľ čo najviac zaujať a pritom využiť minimálne prostriedky. Reklama je jednoduchá, no zároveň pracuje so psychológiou. Musí byť nečakaná, drastická, humorná, krátkodobá, lacná a niesť nejaké posolstvo.

Základné taktiky guerilla marketingu sú: udrieť na neočakávanom mieste, orientovať sa na presne vytipované ciele, čo najskôr sa stiahnuť späť.

Násilie na Mostnej.
Organizátorky kampane. (foto: osobný archív
organizátoriek)

Prečítajte si aj: Galavečer Cirkulátor 2019 otvoril mnohým bránu k vytúženým pracovným príležitostiam

Jednorazová akcia s hlbším posolstvom

Študentky neplánujú v tomto projekte pokračovať, keďže guerilla kampaň to za cieľ ani nemá. Posolstvo je však zrejmé. Ľudia by sa mali snažiť vybiť si zlosť inak, ako na neznámych nevinných ľuďoch na diskotéke. Alkohol totiž neraz podnecuje k tomu, že nevedia reálne vyhodnotiť svoje konanie. Neskôr však za svoje násilie a prípadné škody musia niesť následky.

„Geurilla tak, ako rýchlo príde a zasiahne ľudí, tak rýchlo odíde, ale odchádza už s posolstvom, ktoré si ľudia odnášajú,” povedala organizátorka.

„Snažili sme sa zmeniť postoj ľudí a ich vnímanie toho, čo sa hlavne počas diskoték na tejto ulici deje,” zakončila.

Titulná fotografia: osobný archív organizátoriek .

Zdieľajte článok