Keď sú obľúbené destinácie najrizikovejšie: Ako prežívajú cestovky?

Kríza, v ktorej sa momentálne nachádzame, silno zasiahla nielen naše osobné životy, ale aj tie pracovné. Ekonomika zažíva šok, na ktorý len tak nezabudne. Pre protipandemické opatrenia je obmedzená aj mobilita ľudí, s ktorou sa spája odvetvie cestovného ruchu. Práve táto oblasť je jednou z najviac postihnutých.

„Takmer 20-percentný rast sa v priebehu pár dní zmenil na historický prepad, ktorý v modernej ére cestovného ruchu nemá obdobu,“ hovorí manažér cestovnej kancelárie Pelikán pre vzťahy s verejnosťou Jozef Rybár. Na začiatku roka začali v rezervačných systémoch evidovať tisícky zrušených letov, ktoré sa týkali Číny. To bolo predzvesťou nasledovných udalostí spojených so šírením nového koronavírusu.

Prečítajte si aj: Originalita, štýl a jedinečnosť. To všetko ponúkajú aj lokálne značky

Neuveriteľné straty sa budú dobiehať roky

Situácia začala naberať obrovskú rýchlosť a menila sa z hodiny na hodinu. Cestovné agentúry a kancelárie nestíhali riešiť všetky zrušené zájazdy spolu s nespokojnosťou ľudí. V dôsledku kriticky zhoršujúcej sa situácie nastala zmena v zákone o cestovnom ruchu. V máji sa upravili niektoré ustanovenia o zájazdoch kvôli protipandemickým opatreniam, ktoré ovplyvnili možnosť cestovania.

Kancelárie takto dostali možnosť ponúknuť zákazníkom náhradu za zrušené zájazdy v podobe iného termínu alebo celkového zájazdu. Pokiaľ sa cena nezhodovala so zaplatenou čiastkou, museli si na základe dohody obe strany vzájomne doplatiť cenu. Zákonne sa určil okruh osôb, ktoré mohli nesúhlasiť s náhradou. Títo ľudia si mohli vyžiadať svoje peniaze naspäť.

Cestovné kancelárie zaznamenali obrovské straty. Zdroj: pexels

Aj napriek zmenám v zákone sa nedalo predísť celkovému úpadku cestovného ruchu. Celosvetovo tento sektor utrpel obrovské straty. „Hovoríme o stratách v desiatkach až stovkách miliárd eur,“ približuje Rybár.

„Keď sa pozrieme na najkritickejšie mesiace roka – apríl a máj, kedy vládne opatrenia v podstate uzemnili väčšinu aeroliniek, úplne zatvorili ubytovacie zariadenia či reštaurácie, naše tržby sa prepadli takmer na nulu. Len za tieto dva mesiace sme tak na tržbách prišli o 14 až 17 miliónov eur,“ opisuje vývoj v cestovnej kancelárii Pelikán. Okrem ohromných peňažných strát utrpeli aj straty v pracovnom kolektíve. Pre enormný pokles záujmu o cestovanie, prišlo mnoho zamestnancov o prácu.

Prečítajte si aj: Pocity úzkosti spôsobené jedným klikom. Online štúdium nezvládali všetci jednoducho

Nádej v podobe letných dovoleniek

Situácia sa v lete na malý moment uvoľnila a vládne opatrenia poľavovali. Avšak ani letná sezóna nedokázala nahradiť vzniknuté straty. „Tržby sa po takmer stopercentnom prepade konečne odlepili z dna a v medziročnom porovnaní, počas júna až septembra, sme začali rásť k štvrtine bežného objemu,“ hovorí Rybár. Podľa neho viacerí čakali od letnej sezóny optimistické scenáre. Tie sa ale nekonali. Práve naopak, príchod jesene a zimy a k tomu nástup druhej vlny pandémie ukázal, že je tu úplne nová realita.

Doháňanie strát bude zdĺhavý proces. „Aj tie najoptimistickejšie scenáre hovoria o období piatich a viac rokov, a to za predpokladu, že sa podarí bezpečné vakcíny využiť globálne a v dostatočných objemoch,“ uvádza. Ako ďalej dodáva, nejde len o finančné straty spojené s prepadmi tržieb, stratou pracovných miest, ekonomickou krízou a poklesom životnej úrovne. „Hovoríme o ľudských životoch. Našich vlastných životoch a životoch našich blízkych,“ hovorí Rybár.

Malá nádej na záchranu cestovných kancelárií bola letná sezóna, zisky z minulých rokov však nedosiahla. Zdroj: Jozef Rybár

Dňom cestovania nie je odzvonené

V súčasnosti sú obavy spojené s cestovaním za hranice i v rámci domoviny väčšie. Ide o ekonomickú neistotu a najmä o absenciu možnosti čokoľvek očakávať, nakoľko sa situácia a s ňou spojené nariadenia neustále menia. Záujem o cestovanie je preto menší.

„V medziročnom porovnaní týždenných predajov leteniek a zájazdov v období od začiatku októbra do konca novembra tak hovoríme maximálne o päť až 10-percentnom záujme,“ tvrdí manažér agentúry.

Pre tieto obavy sa začali ľudia zameriavať na možnosť bezplatného storna. Okrem toho sa hlavným kritériom cestovania stala bezpečnosť. Medzi cestovania chtivými Slovákmi vyhrávajú destinácie, ktoré zvládajú situáciu so šírením vírusu lepšie. Lákadlom je tiež bezproblémový prechod hraníc. Rybár uvádza, že „ide najmä o krajiny ako Maldivy, Zanzibar, Kuba, Dominikánska republika či Dubaj v rámci Spojených arabských emirátov. V decembri by sa k nim mal pridať tradične Egypt.“

Prečítajte si aj: Tieto knihy nás zaujali v roku 2020. Inšpirujte sa našimi tipmi

To, aké východisko čaká cestovné agentúry a kancelárie, zatiaľ nie je známe. Celosvetová ekonomika sa bude musieť rozbiehať nanovo a s ňou aj všetky jej sektory. Podľa slov Jozefa Rybára je základom nezaspať na vavrínoch. Ďalej hovorí o tom, že sa musíme posúvať vpred: V slobodnom a prepojenom svete môžete uspieť len vtedy, ak dokážete prinášať inovácie, ktoré ľuďom reálne uľahčia život. Nech si už pod pojmom inovácie predstavíme čokoľvek – od lepších algoritmov, cez lepšie vzťahy, až po lepšie zákony. Budúcnosť cestovania je z veľkej časti v online svete. Koronakríza len mnohé zmeny výrazne urýchlila.“

Východiskom je preto podľa neho,slobodne a zodpovedne pracovať na tom, na čom sa pracovalo doteraz. A všetko sa naučiť robiť ešte lepšie, efektívnejšie a zodpovednejšie.

Titulná fotografia: pexels

Zdieľajte článok

Komentáre: