Slovenské značky prinášajú na trh kvalitu i originalitu, no prebojovať sa je pre ne ťažšie

mydlove

Každý rok sa nájdu na trhu značky zo Slovenska, ktoré vymyslia dobrý nápad a ponúknu zaujímavý tovar. Oproti veľkým zahraničným výrobcom majú nevýhodu v tom, že je pre ne ťažšie prebojovať sa. Napriek tomu si svojich zákazníkov nájsť dokážu.

Slovenský trh je preplnený zahraničnou textíliou, kozmetikou či potravinárskymi výrobkami. Je na ňom mnoho domácich firiem, ktoré majú originálne výrobky, no napriek tomu o nich ľudia nevedia. Časť spoločnosti si zakúpi produkt, ktorý pochádza zo zahraničia len pre dobrú reklamu alebo nízku cenu, no na kvalitu častokrát zabúda. Preto vám v tomto článku predstavíme niekoľko značiek, ktoré sa oplatí sledovať.

Dobrým príkladom sú freier, Mydlove Trenčianske Teplice alebo Adina Medovníky. Tieto tri značky majú rozdielne zameranie, no všetky sa snažia dosiahnuť kvalitný výsledok. Svoje výrobky sa snažia neustále vylepšovať a obohacovať o nové nápady, ktoré prinesú zákazníkom spokojnosť z dobre odvedenej práce.

Trh obohacujú mnohé zaujímavé domáce firmy. Zdroj: Adina Medovníky

Prírodná kozmetika pre všetkých

Firma Mydlove sa zaoberá výrobou prírodnej kozmetiky. Jej zakladateľkou je Mariana Masaryková. Svoju prácu berie veľmi zodpovedne. Teší ju, keď sa zákazníci rozhodnú používať jej kozmetiku, ktorá im pomáha – či už s akné, alebo so suchou pokožkou.

„Mnoho našich zákazníkov nakupuje mydlá, tuhé šampóny a tuhé kondicionéry na vlasy predovšetkým pre seba. Sú zdravou alternatívou k sprchovým gélom, či odličovacím micelárnym vodám, šampónom a krémom v plastových fľašiach,“ približuje Masaryková.

Prečítajte si aj: O sebaláske sa hovorí čím ďalej, tým viac, negatívny obraz tela v spoločnosti však prevláda

Hlavná zložka kozmetiky je kozie mlieko

Prvým impulzom pre vznik firmy bolo narodenie jej dcérky so suchou a ekzematickou pokožkou. Tento problém sa snažila vyriešiť prírodnou cestou. Na základe vlastných skúseností využila pri výrobe domácej kozmetiky kozie mlieko, ktoré má blahodarné účinky pre pokožku.

Nachádzajú sa v ňom AHA kyseliny (kyselina mliečna a kyselina citrónová), taktiež kyselina listová. Hydratujú pokožku a majú aj antibakteriálny účinok. Preto sa kozie mlieko stalo hlavnou zložkou pri výrobe kozmetických výrobkov firmy Mydlove. Do svojich mydiel pridávajú taktiež rôznorodé bylinky a oleje, ktoré sú náhradou umelých parfumov alebo farbív.

Značka Mydlove sa snaží využívať prírodné materiály. Zdroj: Mydlove

Móda v podobe unisex oblečenia

Módnu značku freier, ktorá sa pýši svojimi exkluzívnymi nápadmi, založila Terézia Feňovčíová. Pri navrhovaní sa necháva uniesť konceptom kolekcie, cez výber odevných súčiastok, farebnicu, konštrukčnú formu a detaily. Jej tvorba je založená na snahe navrhnúť unisex odev, ktorý je prijateľný pre obidve pohlavia.

Základnými zložkami jej tvorby sú košele, plášte či bundy. Pracuje sa s nimi veľmi dobre a sú jej istotou, že si ich v šatníku vie zdieľane obliecť muž i žena. Udržateľný prístup nastupuje v začiatočnom procese výroby, pri výbere a spotrebe materiálu. Vo svojej tvorbe sa zameriava na certifikované materiály. Zvyšky textilu recykluje a následne ich vo svojich návrhoch využije ako termoizolačný materiál.

Prečítajte si aj: Originalita, štýl a jedinečnosť. To všetko ponúkajú aj lokálne značky

Originálne zameranie kolekcie

Aktuálna kolekcia lv-426 rieši problematiku identifikácie a má feministický podtext. Aby téma dokázala zaujať, zamerala sa na ženskú feministickú hrdinku Ellen Ripley, konkrétne na film Aliens od Jameas Camerona. Hororovému žánru naďalej ostáva verná a aj s pripravovanou kolekciou sa zameriava na ikonu klasického hororu.

Vďaka titulu fresh dizajnér, ktorý získala magisterskou kolekciou, mala možnosť svoje návrhy prezentovať na International Young Designer v Kyjeve s podporou Fashion Live. Okrem domácich prezentácií sa na začiatku roka 2020 ukázala pomocou Slovak Fashion Council na London Fashion Week s inštaláciou BA-LND prezentujúcou slovenské módne značky.

Značka freier má aj feministické podtóny. Zdroj: freier

Lokálna móda a jej najväčší nepriateľ

Oblečenie, za ktorým stojí fast fashion, je pomerne lacné, ale ich veľkou nevýhodou je dočasný módny trend, ktorý sa na trhu udrží veľmi krátku dobu. V konzumnej spoločnosti je podstatne väčší záujem o ekonomický rast ako o šetrné zaobchádzanie s naším životným prostredím.

„Ak si nenecháme vysvetliť, prečo je ťažké konkurovať nízkym cenám, ktoré majú nezvrátiteľné dôsledky, tak tú kapitolu ľahko nedočítame,“ upozornila na zlú situáciu Feňovčíová.

Módny priemysel je v dnešnej dobe zameraný hlavne na skracovaní životného cyklu oblečenia. Výsledkom toho je, že sa módne trendy obmieňajú v krátkom časovom rozpätí, čo vyvoláva pri zákazníkoch pocit neustálej potreby kupovať nové oblečenie za prijateľnú cenu.

Prečítajte si aj: Zakladateľka značky Polin: Maľovanie beriem ako formu terapie

Perníky podľa vlastnej predstavy

Už na prvý pohľad medovníky Adina zaujmú svojou originálnou tematikou. Andrea Hiklová sa k tomuto remeslu dostala cez zdobenie kraslíc. Svoje maliarske skúsenosti neskôr preniesla na perníkový podklad. Perníky si zákazníci objednávajú po celý rok na oslavy, na Vianoce či na Veľkú noc.

„Pracujem iba s jedným receptom. Medovník je iba podklad na vytváranie mojich nápadov,“ uviedla. Zdobeniu perníkov sa venuje profesionálne už tretí rok. Veľmi rada improvizuje s rustikálnymi ornamentami a modrotlačou, pri zdobení používa taktiež aj čipkované a háčkované vzory.

Autor: Michal Králik

Titulná fotografia: osobný archív značky Mydlove

Zdieľajte článok

Komentáre: