Psychická záťaž a tlak vyvíjaný na študentov: Téma psychohygieny je stále tabu

Psychická záťaž, s ktorou sa dnešní študenti stretávajú pravidelne, môže viesť k vzniku vážnych psychických ochorení s dlhodobými následkami. Jeden z najdôležitejších aspektov, ako posilniť psychiku, aby zvládla záťažové situácie, je pravidelná psychohygiena, ktorá môže mať rôzne podoby. Zaradiť ju do každodenného života a zlepšiť o nej povedomie v spoločnosti pritom nemusí byť vôbec zložité.

Žijeme v dobe, kedy mnohokrát počúvame, že život plynie akosi rýchlo. Že je krátky, preto netreba strácať čas. A tak sa neustále niekam ponáhľame, lebo niečo nestíhame, a keď všetko nesplníme, znamená to problém. Problém v tom, že nenaplníme očakávania iných ľudí, a to automaticky predstavuje určitý druh neúspechu. Naopak, ak pravidelne spravíme aj niečo navyše, dostane sa nám pochvaly, ktorá živí naše ego a my sa stávame závislí od pocitu pýchy. Je to fenomén dnešnej doby, s ktorou sa snažíme kráčať. Neuvedomujeme si však dôsledky, ktoré so sebou prináša.

Koreň psychických problémov študentov

Stres a psychická záťaž sú dobre známe väčšine súčasných študentov. Sú spôsobené tlakom, ktorý je na nich vyvíjaný z rôznych príčin. Môže ísť o náročné štúdium po obsahovej stránke predmetov, z hľadiska nárokov pedagógov na študentov a podmienok pre absolvovanie či časovú tieseň. Tlak na študenta môže tiež vyvíjať okolie a rodina, keď od neho vyžadujú výborné výsledky a neúspech je pre nich sklamaním. Študenta tým zaháňajú do kúta, on má strach pochybiť, učí sa nad rámec svojich možností, a keď mu predsa len niečo nakoniec nevyjde, prechádza si zrútením a neprimeranými emóciami. Ďalšiu možnú príčinu predstavuje absencia osobného života mimo školy, zavrhnutie akýchkoľvek záľub alebo času na priateľov. Môže však ísť aj o veci iného charakteru, ako napríklad obavy z budúcnosti, profesijného uplatnenia, štúdium odboru, ktorý študenta nebaví, a podobne. Avšak v tomto prípade si treba zvážiť viac možností, ako len návštevu psychológa. 

Foto: pexels.com.

Prejavy, pri ktorých by ste mali spozornieť

Skutočný problém však nastáva v momente, keď tomuto tlaku študent prestane byť schopný odolávať, dôsledkom čoho dochádza k rozvoju vážnych psychických ochorení. Podľa slovenského výskumu psychológov už v roku 2018 každý piaty študent vysokej školy trpel určitými príznakmi typickými pre depresiu. Najnovšie štúdie uvádzajú, že v poslednom období došlo ešte k zhoršeniu psychických problémov, čo spôsobila aj dištančná forma vzdelávania v období lockdownu, na čom mala významný podiel aj samota a obmedzenie osobného kontaktu. Medzi ďalšie problémy súvisiace so štúdiom patria rozvoj úzkostí, poruchy príjmu potravy, problémy so spánkom, podráždenosť spojená so zmenami nálad či vznik závislostí. Všetko spomenuté sa ľahko môže stať základom pre rozvoj ochorení vážnejšieho charakteru s dlhodobou liečbou bez zaručeného úspechu. 

Psychohygiena ako prevencia

Jeden z najúčinnejších spôsobov, ako sa spomínaným ťažkostiam vyhnúť, je psychohygiena. „Psychohygiena skúma problémy ľudí a ich každodenného života. Vníma človeka celostne, teda ako bytosť, ktorá má svoje telesné potreby, myšlienkové postoje, emočné nastavenia a hodnotové systémy,“ vysvetlil mentálny kouč Róbert Kačalka pre SME Žena. Z dlhodobého hľadiska má psychohygiena preukázateľné výsledky, čo sa týka pozitívnych účinkov na celkovú pohodu študenta, lepšie zvládanie záťažových situácií, jeho duševné zdravie a výkonnosť.

Klinická psychologička z novozámockej nemocnice, Linda Katona, vidí problém v rozvoji psychických ťažkostí v prepojení práce so súkromím: „Najdôležitejšie je dodržiavať psychohygienu a stanoviť si pevnú štruktúru dňa. To je základ. Človek si musí oddeliť pracovnú oblasť od súkromnej a osobnej sféry,“ povedala pre Refresher. To isté platí aj v prípade online vyučovania alebo homeoffice. Ideálne je vyhradiť si v domácnosti miesto, ktoré bude určené výlučne na prácu či štúdium. Venovať plnú pozornosť povinnostiam, určiť si časové rozmedzie, ktoré musí byť prísne dodržiavané, a odstrániť rušivé elementy, ktoré majú potenciál rozptyľovať pozornosť. Po uplynutí stanoveného času, ktorý sme si určili na splnenie povinností, je čas na psychohygienu. A to aj za cenu, že sme nestihli všetko, čo sme mali v pláne. V prípade potreby sa môžeme ešte k povinnostiam vrátiť neskôr v priebehu dňa. 

Foto: pexels.com.

Ako na to?

Základom je začať už ráno po prebudení. Z rozhovoru s Kačalkom vyplýva, že je vhodné vstať skôr, ako treba. Za ten čas si môžeme prečítať zopár stránok z obľúbenej knihy, ísť si zacvičiť, dať si studenú sprchu a v pokoji si pripraviť výživné raňajky. V priebehu dňa k psychohygiene prispieva najmä telesný pohyb, pričom nemusí ísť výlučne iba o šport. Patrí sem napríklad aj vetranie domácich zvierat alebo prechádzky v prírode. Ďalší spôsob, ako na chvíľu zabudnúť na povinnosti, je pravidelné stretávanie sa s priateľmi, dodržiavanie času stráveného s rodinou, alebo si jednoducho urobiť čas sám na seba a rozvíjanie svojich záľub.

Dôležitý je tiež dostatočný spánok, neponocovať, zaspávať v úplne tmavej miestnosti, pri vypnutom televízore a leteckom nastavení mobilu. Účinná je aj meditácia, asertívne správanie, zdravé stravovanie, nastavenie si dennej rutiny a sebarozvoj. Svoje miesto si tu nájdu aj činnosti, ktoré inak považujeme za bežné, a to napríklad správne dýchanie, efektívne plánovanie a počúvanie svojho tela, ktoré si niekedy samo žiada zvoľniť tempo, aby nedošlo k vyhoreniu.

Psychohygiena v učebniciach, stres v nás

Napriek tomu, že na psychické zdravie študentov sa kladie väčší dôraz ako v minulosti, stále je to nedostatočné. Mnohí študenti sa snažia svoje psychické problémy vyriešiť sami, najmä z dôvodu finančnej záťaže, ktorá je spojená s vyhľadávaním odbornej pomoci a predsudkom, ako by reagovalo okolie či samotný psychológ. Aj to svedčí o tom, že definícia psychohygieny zostáva naďalej zakotvená v knihách, namiesto svojho uplatnenia v praxi. To, že školy na začiatku akademického roka upovedomia študentov o prítomnosti školského psychológa a možnosti využívania jeho obmedzených konzultačných hodín, je základné minimum. Na to, aby sa to zmenilo, je potrebné o tejto tematike viac hovoriť a nerobiť z nej tabu. Na začiatok by mohol byť riešením povinný predmet v rozvrhu každej vysokej školy, ktorý by sa týkal psychického zdravia a psychohygieny.

Titulná fotografia: pexels.com

Zdieľajte článok

Komentáre:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.