Skúšky, my sa vás už nebojíme!

pri_spravnom_uceni_uz_viac_neprepadneme_pocitu_zufalstvaBlíži sa koniec semestra, čas skúšok, a niektorým z nás sa už teraz ťažko spáva z kvanta nahromadeného učenia. Toto obdobie znamená pre väčšinu študentov nadmerný stres a veľkú záťaž pre organizmus. Existuje však spôsob, ako sa nenechať vyviesť z rovnováhy a zachovať si chladnú hlavu. Ako zvládať stresové situácie sme sa opýtali členky Katedry pedagogickej a školskej psychológie PF UKF doktorky Anežky Hamranovej.

,,O strese hovoríme vtedy, keď intenzita situácie, ktorá stres vyvoláva, je vyššia ako schopnosť alebo možnosť človeka túto situáciu zvládnuť. Akútny stres je situácia, ktorá vzniká pôsobením náhleho, silného stresoru,“ vysvetľuje A. Hamrová. U nás, študentov, môže byť takýmto stresovým faktorom obdobie skúšok, najmä pre tých, ktorí mu čelia po prvýkrát. Prináša nepoznanú stresovú záťaž v podobe krátkeho časového obdobia a množstva spracovaných informácii. Stres sa prejavuje skutočne nepríjemným spôsobom, či už v oblasti fyziologickej (búšenie srdca, nechutenstvo, tráviace problémy, migréna), psychickej (zmeny nálad, úzkosť, zvýšená podráždenosť, únava) a dokonca i v zmenách správania (nerozhodnosť, vyhýbanie sa zodpovednosti, vyhováranie sa). Často môže prerásť až do problémov so spánkom, straty chuti do jedla či nadmernému prejedaniu sa alebo závislosti (cigarety, alkohol, tabletky na upokojenie alebo na spanie).

Krok za krokom

V niektorých prípadoch však stres pôsobí ako pohonná látka, donúti človeka k lepšiemu výkonu alebo aspoň k výsledku. No je potrebné eliminovať ho na minimum a osvojiť si rôzne stratégie vedúce k zvyšovaniu tolerancie voči stresu. ,,Zvládať stres sa treba učiť. Zvládanie (coping) je vedomý, racionálny spôsob ako sa vysporiadať s nepríjemnými situáciami a ťažkosťami v živote, “ hovorí doktorka Hamrová. ,,Prvým krokom k zvládnutiu stresu je uvedomenie si jeho príčin. Ďalej je potrebné pozorovať, ako nás ovplyvňuje, čo sa deje s naším organizmom. Nasledujúcim krokom je naučiť sa myslieť pozitívne a vnímať každú stresovú situáciu ako určitú príležitosť k vlastnému rozvoju, vyťažiť z nej niečo pozitívne.“ So správnym prístupom sa dá aj z učenia spraviť príjemná, ale hlavne nestresujúca aktivita. Dôležité je dodržiavať zásady, ktoré mnohí už poznáme, ale často na ne zabúdame. Dúfame, že vám v nasledujúcom období aspoň trošku uľahčia prípravy na skúšky.

Najlepšie predpoludním a podvečer

K učeniu by sme mali pristupovať predovšetkým oddýchnutí a nezačínať bezprostredne po konzumácii jedla či jesť priamo pri učení. Pre efektívne štúdium si môžeme zhotoviť plán, začať s náročnejším učivom a namiesto bifľovania sa pokúsiť o racionálne učenie. Asi po hodine učenia je čas na 10 minútovú pauzu venovanú aktivite, ktorá nezaťažuje mozog (cvičenie, poprechádzanie sa). Tiež by sme sa mali zbaviť rušivých elementov, ktoré kazia našu koncentráciu (televízor, hudba či hluk z prostredia). Dôležitá je i primeraná teplota v miestnosti, dostatok svetla a zohľadnenie biorytmu. Vo všeobecnosti sa uvádza, že najvhodnejšie podmienky na štúdium sú od 8. do 10. hod., okolo 14. hod. krivka učenia klesá a znova začína stúpať od 17. hod. Posledný deň pred skúškou by sme sa mali venovať iba opakovaniu, pretože štúdium tesne pred skúškou má skôr negatívny účinok, vytesňuje z pamäte veci, ktoré sme sa naučili skôr a potom si človek nespomína na nič. Proces zapamätávania posilňuje opakovanie učiva, čítanie nahlas či farebné zvýrazňovanie dôležitých informácií, aby sa nám učivo aj vizualizovalo. Vyhnúť by sme sa mali rôznym liekom na podporu pozornosti či schopnosti učiť sa. ,,Sem tam zelený čaj, prípadne káva neuškodí, netreba to však preháňať,“ konštatuje A. Hamrová a odporúča skôr dodržiavať správnu životosprávu, dostatok kvalitného spánku, pohybu na čerstvom vzduchu, pravidelný pitný režim a konzumáciu vitamínov vo forme ovocia a zeleniny.

autorka článku: Martina Nevolná
zdroj fotografie: www.google.com

Zdieľajte článok

Komentáre:

One thought on “Skúšky, my sa vás už nebojíme!

  1. Užitočná rada ako sa skúšky je, že jednoduché otázky vypracuj najprv. Otázky, na ktoré odpoveď nevieš a ktoré pôsobia odstrašujúco vynechaj. A vráť sa k ním neskôr. Má to tri jednoznačné výhody:

    1. Spomenieš si na odpovede, ktoré si na začiatku nevedel. Vďaka asociáciám, ktoré sa ti vybavia pri riešení jednoduchých úloh.
    2. Vybuduješ si sebavedomie na ťažšie úlohy. Už nebudú pôsobiť odstrašujúco. Ty budeš v pohode.
    3. Zbytočne nestrácaj čas. Nenechaj sa zabrzdiť jednou úlohou, ktorú možno ani nevyriešiš správne. Radšej za ten čas úspešne vyrieš dve, ktoré vieš.

    Množstvo ďalších rád môžeš nájsť tu: http://bezbolestneucenie.sk/ucit-na-skusky/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.