Pôvodne francúzska ľúbostná novela ožila v apríli v priestoroch Univerzitného tvorivého ateliéru FF UKF. Členovia študentského divadla VYDI predviedli inscenáciu v novodobom spracovaní pod názvom Rozhodnutie pre zajtrajšok a možno len Peter a Lucia, kde režisérka Lucia Valková preplietla dve časové roviny – minulosť a dnešok.
Lásku v minulosti zničila vojna. A dnes? Stačíme si na to sami. Dve časové línie dokázali dokonale zvýrazniť sebadeštruktívnosť súčasného sveta. Honba za kariérou nás občas pohltí natoľko, že stratíme všetkých ľudí, na ktorých nám záleží. Odoženieme ich od seba vlastným odmietavým a sarkastickým správaním. Peter si to však uvedomí príliš neskoro. Áno, Peter, o ktorom Roman Rollaind vo svojom pôvodnom diele ani len nesníval. Filip Chrenko tu stvárňuje typický príklad workoholika. Ide si suverénne za svojimi cieľmi, pričom Luciu odsúva na bočnú koľaj. Spočiatku je Lucia odhodlaná strpieť jeho výkyvy emócií a verí, že bude opäť taký, ako keď sa spoznali. Priepasť medzi nimi je ale príliš veľká. Ona je zasnená kreatívna duša topiaca sa v mori farieb, štetcov a umenia. A on? Strohý a chladný. Aj známa fráza „protiklady sa priťahujú” má svoje hranice, ktoré tento mladý pár už dávno prekročil.
Protikladne sa vyvíja vzťah Petra a Lucie v roku 1918 (Lukáš Božik a Petra Mackovičová). Vo svete zúri prvá svetová vojna a ich zo strachu o vlastný život zachraňuje spoločná láska. Do tejto časti divadelnej inscenácie nebolo veľmi zasahované. „Jedna celá časová rovina je pôvodná. V tej som zachovala príbeh a aj prvky novely,” vyjadrila sa režisérka Lucia Valková. Iný dátum v kalendári ale neznamená, že sa vytratili všetky problémy. Prežívajú ťažkú dobu a navyše ich spoločné chvíle sa chystá narušiť narukovanie Petra do armády. Rozhodnú sa čeliť nepriazni osudu, ale skrotiť ho je v tomto prípade vopred odsúdené na neúspech.
Dotiahnuť hru do konečného štádia bolo náročné aj pre hercov. „Bolo to pre mňa spočiatku veľmi ťažké, pretože Lucia je povahovo úplne iná ako ja. Nakoniec sme to ale zvládli vystihnúť tak, ako si to režisérka predstavovala,” vysvetlila predstaviteľka modernej Lucie Petra Ševčíková. Možno práve táto študentská práca prispeje k rozvoju univerzitných divadelných súborov a svojou myšlienkou k uvedomeniu si nesprávnosti a skazenosti dnešného ľudstva.
autorka článku: Veronika Soboňová
autor fotografií: Tomáš Špánik